Nexus 5 vägrar ladda när telefonen är på!

Permalänk
Medlem

Nexus 5 vägrar ladda när telefonen är på!

Hallå!

Går direkt på problemet och vad som orsakat det. Jag satt vid matbordet och fipplade med telefonen och den slank ur handen på mig, ramlade i golvet från ca 1 meter. Den slog av sig och starta inte förrns ja satte i den i laddaren, den startar som vanligt och laddnings ikonen var igång MEN batteriet gick inte upp utan ner, den gick från ~70% till 1% på ca 5 minuter av att bara vara på. När den dog så laddade den som vanligt och ja lätt den ligga över natten. Satte på den dagen efteråt och samma problem, när man kollar vad som använt batteri står det att det inte finns någon info. Har testat att fabriksåterställa telefonen men ingen förbättring.

Edit: Telefon blir extremt varm

Ja har googlat som bara den men inte stött på någon med exakt detta problem, har försökt med alla guider ja hittat på liknande problem men ingen lycka.

Ska ja testa att köpa nytt batteri? eller ska ja bara öppna upp telefonen och se om det är nån kontakt som är glapp? Vill så gärna att min första och enda android telefon ska fungera för det är den absolut bästa telefonen ja någonsin haft!

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk

Jag tipsade i en annan tråd om att kolla själva USB kontakten. I det fallet berodde det på något annat, men du kanske kan ha nytta av tipset.

I stort, kolla om det platta stiftet är centrerat i kontakten på telefonen. Är det väsentligt mycket längre uppåt eller nedåt verkar det kortsluta eller något.

Jag har haft motsvarande fel på ett antal telefoner, och har då kunnat lösa det genom att med en liten platt skruvmejsel försiktigt böja till stiftet igen.

Felen jag har haft har varit att telefonen blivit svår att ladda och dragit ur batteriet fort. Den har ibland inte tagit laddning från den vanliga laddaren, utan jag har fått använda den till surfplattan som är kraftigare istället.
Har också som du beskriver blivit väldigt varm.

Nu verkar det ju konstigt att det stiftet ska ha blivit böjt av en touchdown, men det kanske var det sista sin behövdes.

Kolla i vart fall!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Testade det du sa men det såg helt normalt ut. Jävligt mkt damm i usbn som ja tog bort. Tror nog att det bara är att kassera telefonen

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk

Testa lite annat innan du gör det.

Återställ den på så låg nivå det går så du vet att det inte är något mjukvarurelaterat. Sedan kanske du kan hitta någon guide och plocka isär den och leta efter uppenbara fel. Har du tur kanske batteriet bara sitter löst i kontakten eller något.

Har dock löst någonstans att nexus 5 ska vara lite svår att ta isär, åtminstone batteriet. Men jag hoppas jag har fel.

Kolla ifixit till exempel!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Har skruvat isär den och kollat om nått sitter dåligt men allt ser fint ut. Ska försöka med en sista grej nu som hjälpte en vän med liknande problem:

Please follow this steps to attempt to clean your data and cache:

1. (Optional) Go Settings – General – More – Factory data reset and click “Reset phone”. The default password is 0000. Click “OK” and the phone will reboot by itself.
2. Turn off the phone.
3. Press and hold the Power and Volume Down buttons to enter recovery mode.
4. Select the language of recovery mode.
5. Tap on "Wipe data and cache"
6. Tap again "wipe data and cache"
7. Confirm "Yes".
8. Reboot the device.

Also, please perform an hard reset pressing and holding the "Power Button" for at least 30 seconds and repeating the process for 5 times.

tydligen var det det sista som gjorde susen för honom

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE