Söker grafikkort till 4k skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010

Söker grafikkort till 4k skärm

Hej alla glada!

Jag är i behov av en större skärm, och har siktat in mig på denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/200325-acer-xb280hk_28-1ms-dp-4k-g-sync&atcl=external:ref#specifications

Problemet som uppstår är att mitt nuvarande grafikkort är ett GTX 550Ti, som enligt spec varken har displayport eller klarar upplösningen.
Så nu är jag fundersam på vilket grafikkkort jag behöver köpa för att stödja nya skärmen. Jag har kollat in tre modeller:

Ett billigt som borde palla:
GTX 750

Två lite värre modeller:
GTX 960
GTX 970

Eftersom datorn mest ska användas till surfande, poker och studier så behöver jag väl egentligen inget supergrafikkort, men man vill ju ha full valuta för skärmen.

Värt att nämna är att i datorn sitter ett Silver Power SP-SS500 500W nätagg och processorn är en i7-2600K. Moderkortet, om det spelar roll, är ASUS P8Z68-V LX.

Om någon vänlig kan hjälpa mig att rekommendera ett grafikkort så vore det guld värt, har helt tappat kollen på grafikkortsjungeln på gamla dar.

Peace

Gigabyte GA-P35-DS3, Q6600 3.2GHz, Corsair Hydro H50, Corsair DDR2 4096 MB, XFX 8800GTS 512, Corsair 550VX, Obsidian 800D

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Ska du inte spela så duger ett GTX 750 alldeles utmärkt. Ska du spela så ska du inte köpa 4k.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010

Tack för svaret! Hade inte tänkt spela annat än poker, så just därför jag vill ha hög upplösning

Gigabyte GA-P35-DS3, Q6600 3.2GHz, Corsair Hydro H50, Corsair DDR2 4096 MB, XFX 8800GTS 512, Corsair 550VX, Obsidian 800D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Vill du ha ett kort som är helt tyst så kolla detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2496862

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hade nästan kunnat tro att det var jag som hade startat tråden, jag har examt samma dilemma... Jag ska inhandla en 40" 4k-skärm och ska på denna spela poker, surfa samt kolla på 4k-material. Jag ska knappt spela något och då blir det mindre krävande plattformsspel, tex Ori and the lost forest och detta ej i 4K.

Är det GTX750 som är det bästa valet? Grafikkortet måste stödja minst tre skärmar och ha Display Port 1.2.

Vet hut Fredrik Åkare - skäms gamle karl!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

@krokodill: Råder dig bara att istället för 4k på 28" ta en titt på Philips 40" 4k skärm, ska du skala upp allt på en liten 28" tummare för poker, arbete osv så går hela fördelen med 4K förlorad imo.

Skrivet av Zcenicx:

Ska du spela så ska du inte köpa 4k.

Beg to differ.. tycker precis tvärtom. Största skillnaden i upplevelse i spel sen jag skaffade ett Voodoo kort för allt för många år sedan är definitivt att spela på en 40" 4K skärm i max inställningar. Vilken skillnad mot att sitta med en liten 27" eller så. Vill spela om alla spel jag spelat senaste åren bara för upplevelsen som inte går att jämföra med min förra 27" miniskärm. Spelar du inte för upplevelsen eller snabba fps spel (vilket det också fungerar lika bra med som vilken annan 60Hz skärm som helst) osv så kanske en 144Hz skärm är att föredra men annars så kommer du få en helt ny upplevelse som inte går att jämföra med mycket annat. Krävs så klart en del grafikkortskraft för att driva 4k med max inställningar. Nästa stora hopp i upplevelse av spel som jag ser det blir förhoppningsvis vr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av retro123:

@krokodill: Råder dig bara att istället för 4k på 28" ta en titt på Philips 40" 4k skärm, ska du skala upp allt på en liten 28" tummare för poker, arbete osv så går hela fördelen med 4K förlorad imo.

Vilket kort tycker du verkar lämpligt för den skärmen om mina användningsområden?

Vet hut Fredrik Åkare - skäms gamle karl!