Datorn kan aldrig startas vid första försöket, men alltid vid andra, vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Datorn kan aldrig startas vid första försöket, men alltid vid andra, vad kan det vara?

Hej!

Min dator vägrar att starta vid första försöket, jag har precis formaterat om burken osv på grund av ett virus. Iaf så går det iaf alltid att starta den på andra försöket. Detta gäller också när datorn är i "viloläge" när jag sätter på den igen så kommer den till laddningsskärmen men allt blir svart och datorn dör omedelbart. Andra gången så fungerar det men då finns inte "sista sessionen" - från viloläget - sparad eftersom datorn startas om helt.

Vad kan detta vara?
Borde inte ha nåt med OS eller nåt även fast detta blev/kom för första gången efter ett virus.. Är det nätagget som krånglar? Haft det ett antal år nu, ca 4..

När datorn slår ifrån så låter det som ett relä som slår ifrån, om det kan vara till någon hjälp.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Har du testat starta nätaggregatet direkt genom att kortsluta pinnarna?

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem och skulle tro att det även är nätaggs relaterat även för dig. Själv måste jag trycka på powerknappen två gånger innan systemet kan boota. Trycker jag bara en gång verkar systemet inte få tillräckligt med ström och stängs av strax efteråt men leds lyser innan.

Problemet uppstod när jag felsökte mitt gamla nätagg så inget större mysterium där hehe. Bör tilläggas att problemet bara uppstår vid kallstart, väcka datorn från vilolägen går bra.

Att viloläget krånglar kan ha många orsaker men problemet med kallstart låter verkligen bekant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du nämnde det om att du inte kan starta upp datorn från viloläge så tänkte jag direkt på en inställning i BIOS som brukar kopplas till ex överklockning. Kommer dock inte ihåg vad den heter då jag är på springande fot, men det gör att uppstart från viloläge inte fungerar som det ska.

EDIT: HIttade det jag tänkte på trots allt! Men det är nog inte det.

Citat:

Internal PLL Overvoltage: Disable
- Denna inställning kan du själv välja ifall du vill ha på eller av.
- Om du vill kunna sätta datorn i viloläge ska denna vara Disabled.
- Denna inställning hjälper dig dock väldigt mycket om du vill få en högre klock över 4,7GHz
tänk dock på att din dator troligen inte kommer att vakna om den sätts i viloläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har du testat starta nätaggregatet direkt genom att kortsluta pinnarna?

nej hur menar du då? VIlka pinnar? ^^

Skrivet av anders190:

Jag har ett liknande problem och skulle tro att det även är nätaggs relaterat även för dig. Själv måste jag trycka på powerknappen två gånger innan systemet kan boota. Trycker jag bara en gång verkar systemet inte få tillräckligt med ström och stängs av strax efteråt men leds lyser innan.

Problemet uppstod när jag felsökte mitt gamla nätagg så inget större mysterium där hehe. Bör tilläggas att problemet bara uppstår vid kallstart, väcka datorn från vilolägen går bra.

Att viloläget krånglar kan ha många orsaker men problemet med kallstart låter verkligen bekant.

Okej, Ja måste nästan va nätagget tycker jag
OKej, min dator går ju igång som vanligt, moderkortets laddningsbild kommer upp och minns inte om windows börjar ladda men sen bara... stendör den.
Detta hände ju som sagt efter att jag formaterat om datorn.. :/ Men kan ju inte varit nåt sånt, eller?

Skrivet av Crazy:

När du nämnde det om att du inte kan starta upp datorn från viloläge så tänkte jag direkt på en inställning i BIOS som brukar kopplas till ex överklockning. Kommer dock inte ihåg vad den heter då jag är på springande fot, men det gör att uppstart från viloläge inte fungerar som det ska.

EDIT: HIttade det jag tänkte på trots allt! Men det är nog inte det.

Okej, Hmm. Har inte rört nåt i BIOS, är hemma ikväll och får väl titta runt lite då, man vet ju aldrig

Permalänk
Medlem

Hm, en vecka senare ser jag glömde svara. Har du lyckats lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Har fått exakt samma problem. Frågan är bara vad för problem med nätagget som skulle kunna orsaka något sånt här. Men det är ju helt klart värt att testa byta nätagg.

Permalänk
Medlem

Hej

Har exakt samma problem upptäckte det för typ 1 månad sen,dator startar aldrig på första försöket utan vid andra bara....Spec : i7 2600K -P8Z68-V Pro GEN3, 16GB minne,GTX 770 och Corsair 650W....Jag tror lite på att nätagg är boven eller ?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av zan76:

Hej

Har exakt samma problem upptäckte det för typ 1 månad sen,dator startar aldrig på första försöket utan vid andra bara....Spec : i7 2600K -P8Z68-V Pro GEN3, 16GB minne,GTX 770 och Corsair 650W....Jag tror lite på att nätagg är boven eller ?????

Behöver egentligen också veta vilken serie som Corsair 650W nätagget är från.

Tex är CX och GS serierna ökända för att orsaka budget nätaggs fel. Behåller man ett sånt nätagg kommer man alltid behöva låna ett annat nätagg att felsöka med vid minsta lilla problem.

Permalänk
Medlem

Testa att värma upp nätagget med en hårfön innan start och se om det hjälper, funkar det så är det ju nätagget som behöver bytas.

Permalänk
Medlem

Minns inte exakta settings mm just nu men tror det beror på vilken typ av sleep mode datorn går in i, vet att jag har liknande med att den inte kunde vakna och ändrade typen av sleep mode vilket löste problemet.

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet, ändrade uppstart av Win 10)/ Kontrolpanel/Batteri

Permalänk
Medlem

Stänga av fastboot löste det för mig när jag hade samma fenomen.

Type Control Panel in the search box.
Click Control Panel.
Click Power Options.
Click Choose what the power buttons do.
Click Change settings that are currently unavailable.
Scroll down to Shutdown settings and uncheck Turn on fast startup.
Click Save changes.