Permalänk
Vägledare

Mekaniskt tangentbord. Låter plastigt

Hallåj allihopa

Köpt för ett år sedan mitt första mekaniska tangentbord. Ett Qpad MK-50 med blåa brytare.
Efter ett år av användande älskar jag fortfarande känslan i tangenterna men är dock väldigt trött på det plastiga ljudet som uppstår när man framför allt trycker ner det större tangenterna. Har provat att ha blåa o-ringar vilket tog bort lite av det plastiga ljudet men förändrade känslan vid nedtryck alldeles för mycket så därför åkte de av ganska så fort.
Jag undrar om det finns något knep ni tangentbords-entusiaster kan komma med som kan lösa mitt lilla "problem"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Skruva loss underdelen utav chassit så ska du få höra på ett metalliskt underbart ljud istället för plastigt! Den billiga mjuka plastunderdelen gör tyvärr så att dessa tangentbord kan låta rätt plastigt då de omvandlar ljudet när man bottnar en tangent. Alternativt skruva upp chassit och fyll det med något tyg eller dyligt under PCB'n som kan neutralisera ljudet lite ibland. Kanske inget gemene man vill göra men jag har gjort så på ett par tangentbord för att förbättra deras billiga ljud lite.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Vägledare
Skrivet av deeyay:

Skruva loss underdelen utav chassit så ska du få höra på ett metalliskt underbart ljud istället för plastigt! Den billiga mjuka plastunderdelen gör tyvärr så att dessa tangentbord kan låta rätt plastigt då de omvandlar ljudet när man bottnar en tangent. Alternativt skruva upp chassit och fyll det med något tyg eller dyligt under PCB'n som kan neutralisera ljudet lite ibland. Kanske inget gemene man vill göra men jag har gjort så på ett par tangentbord för att förbättra deras billiga ljud lite.

Tack för tipsen. Ska testa och återkomma med resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Tack för tipsen. Ska testa och återkomma med resultatet

Bara så att du är medveten om det så försvinner ofta garantin om du skruvar upp tangentbordet. Vet inte hur det är med just detta men ofta är ett skruvhål täckt av en klisterlapp så att man kan se att det öppnats. Du får själv avgöra hur viktigt det är för dig men du bör vara medveten om det åtminstone.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Bara så att du är medveten om det så försvinner ofta garantin om du skruvar upp tangentbordet. Vet inte hur det är med just detta men ofta är ett skruvhål täckt av en klisterlapp så att man kan se att det öppnats. Du får själv avgöra hur viktigt det är för dig men du bör vara medveten om det åtminstone.

Ett MK-50 har i alla fall inte LEDs, de brukar ju annars dö på Qpads produkter...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Annars kan du ju testa med en mjuk musmatta/något annat mjukt att ha under tangentbordet före du börjar skruva loss det.

Det gör rätt mycket för ljudnivån på mina tangentbord iaf.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Khers:

Ett MK-50 har i alla fall inte LEDs, de brukar ju annars dö på Qpads produkter...

Lämnar bara risken för deras key-repetition problem

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Vägledare
Skrivet av huttala:

Annars kan du ju testa med en mjuk musmatta/något annat mjukt att ha under tangentbordet före du börjar skruva loss det.

Det gör rätt mycket för ljudnivån på mina tangentbord iaf.

Det har jag redan. La dit en ett tag efter att jag köpte tangentbordet och visst gjorde det skillnad
Har en SteelSeries-musmatta som jag inte använder. Funderar på att klippa ut den och lägga den under PCB.n som deeyay nämnde.

Vad det gäller garantin så spelar det ingen större roll för lyckas jag inte få det att låta mindre plastigt köper jag ett Novatouch eller annat Topre tangentbord som jag har fått en uppfattning av att låta mer solit

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har ett Novatouch och det är ett helt annat ljud i dem. Det är tystare men det är inte helt tyst. Det låter främst när man släpper en tangent och den åker upp till toppen igen då blir det ett litet kling. Men det är ett rätt behagligt ljud de låter härligt med ett svagt dovt "thock" när man bottnar. Men det finns massa videos på Youtube som du kan titta på för att få en liten uppfattning om hur de låter. Men visst låter de solit! Underbara att skriva på också men du kan inte jämföra känslan med något vanligt mekaniskt tangentbord. Känns mer som rubberdome men en mycket lyxig variant. Kör med ett huvudsakligen nu och jag föredrar det idag framför Cherrybrytare. Men det måste provas för att veta hur de känns rätt så svårt att förklara.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset om tyg mellan bottenplatta och PCB. Klippte till en linnehandduk (fint ska det vara) så den gick att vika i lagom tjocklek och längd till mitt Func 460 med bruna brytare. Visst har det blivit ett annat ljud, i det hela, inte alls så burkigt.

Naturligtvis var handduken brun i färgen till de bruna brytarna Har en som är blå i färgen som ska offras till mitt QPAD MK-80 med blåa brytare

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Härligt att höra! Ljudet är lite halva grejen för mig när man skriver på ett mekaniskt så det har sannerligen hjälpt upplevelsen på ett par tangentbord. Billig böjbar plast kombinerat med en massa tomrum mellan PCB och bottendel av chassi gör tyvärr inte så mycket positivt för ljudet i många fall.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Vägledare

Så! Nu har jag klippt min musmatta på mitten och lyckats trycka ner den i tangentbordet
Det var ingen lätt uppgift då jag fick trycka som in i helvete för att få dit skruvarna igen men till slut gick det och visst fan gjorde det skillnad. Låter helt annorlunda nu! Så tack för tipset! En stark rekommendation!

Något mer jag gjorde utöver att lägga något mellan bottenplasten och PCB.n var att trycka in en del häftmassa under Spacebar-knappen. Jag vet, detta låter som den knäppaste idén någonsin, men faktum är att det gjorde susen och i och med detta försvann även det plastiga ljudet från knappen i fråga.

Så ännu en gång. Tack för tipset! Nu inväntar jag bara mitt nya handledsstöd så jag kan skriva på så aldrig förr, hehe!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu är inte jag speciellt elkunnig, men borde inte en musmatta kunna kortsluta rätt hårt mot en naken PCB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nu är inte jag speciellt elkunnig, men borde inte en musmatta kunna kortsluta rätt hårt mot en naken PCB?

Om det är gjort av ett ledande material ja.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Skruva isär och lägg lite bitumen plattor i botten.
Leder inte ström och saker blir nästa helt stumt av det och det lägger till lite mer vikt till tangentbordet också så det känns mer gediget.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Funkar utmärkt för att dämpa oljud i datorchassin och andra ställen också...

Visa signatur
Permalänk
Vägledare
Skrivet av huttala:

Nu är inte jag speciellt elkunnig, men borde inte en musmatta kunna kortsluta rätt hårt mot en naken PCB?

Jag har lagt undersidan av musmattan, som är i gummi, mot PCB.n. Borde väl inte vara några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag har ett Novatouch och det är ett helt annat ljud i dem. Det är tystare men det är inte helt tyst. Det låter främst när man släpper en tangent och den åker upp till toppen igen då blir det ett litet kling. Men det är ett rätt behagligt ljud de låter härligt med ett svagt dovt "thock" när man bottnar. Men det finns massa videos på Youtube som du kan titta på för att få en liten uppfattning om hur de låter. Men visst låter de solit! Underbara att skriva på också men du kan inte jämföra känslan med något vanligt mekaniskt tangentbord. Känns mer som rubberdome men en mycket lyxig variant. Kör med ett huvudsakligen nu och jag föredrar det idag framför Cherrybrytare. Men det måste provas för att veta hur de känns rätt så svårt att förklara.

Jag har ett på jobbet som jag köpte när de släpptes, men jag är inte alls imponerad. Det är just ljudet som är det dåliga, det skallrar något hemskt om tangenterna (även med Duckys tjocka PBT) vid uppsläpp och "thock"-ljudet vid nedtryck är ganska långt ifrån hur Topres "riktiga" brytare låter.

Sen vet jag inte om jag tycker att känslan är särskilt mycket bättre än ett vanligt rubberdome heller. Svampigt.

Det enda som är bra med NovaTouch är att man kan använda tangenter för MX-brytare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Jag har ett på jobbet som jag köpte när de släpptes, men jag är inte alls imponerad. Det är just ljudet som är det dåliga, det skallrar något hemskt om tangenterna (även med Duckys tjocka PBT) vid uppsläpp och "thock"-ljudet vid nedtryck är ganska långt ifrån hur Topres "riktiga" brytare låter.

Sen vet jag inte om jag tycker att känslan är särskilt mycket bättre än ett vanligt rubberdome heller. Svampigt.

Det enda som är bra med NovaTouch är att man kan använda tangenter för MX-brytare.

Det skallrar om tangenterna vid uppsläpp ja men det gör Topre med om än kanske inte riiiktigt lika mycket. Sen så håller jag med om "thock"-ljudet jag saknar det. Vet inte om det har med Cherrysteamsen att göra eller varför men det ljudet är väldigt dämpat jämfört med på ett Topre. Annars så tycker jag känslan är densamma som i ett Topre och jag älskar känslan i dem personligen i alla fall denna gång. När jag hade ett Topre för ett tag sedan så föll jag inte för det men denna gång har jag gjort det definitivt. Tycker cherry känns plastigt och billigt i jämförelse nu om än skönt det med på sitt sätt. Jag har då i alla fall aldrig använt ett "vanligt"rubbersome som ens kommer nära i känsla utav Topre.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nu är inte jag speciellt elkunnig, men borde inte en musmatta kunna kortsluta rätt hårt mot en naken PCB?

Får hoppas att den gummerade sidan låg emot.

Och att det inte var en aluminium matta

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Det skallrar om tangenterna vid uppsläpp ja men det gör Topre med om än kanske inte riiiktigt lika mycket. Sen så håller jag med om "thock"-ljudet jag saknar det. Vet inte om det har med Cherrysteamsen att göra eller varför men det ljudet är väldigt dämpat jämfört med på ett Topre. Annars så tycker jag känslan är densamma som i ett Topre och jag älskar känslan i dem personligen i alla fall denna gång. När jag hade ett Topre för ett tag sedan så föll jag inte för det men denna gång har jag gjort det definitivt. Tycker cherry känns plastigt och billigt i jämförelse nu om än skönt det med på sitt sätt. Jag har då i alla fall aldrig använt ett "vanligt"rubbersome som ens kommer nära i känsla utav Topre.

Jo, det är väl bara Topres ljuddämpade lilafärgade specialswitch som dämpar uppslaget, så om det fanns ett tangentbord med dessa som också var TKL och hade ISO-layout så skulle jag äga ett. Antingen har jag bara haft "bra" rubberdomes eller så är jag helt enkelt senil, det börjar vara länge sedan jag gick över till mekaniskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Jo, det är väl bara Topres ljuddämpade lilafärgade specialswitch som dämpar uppslaget, så om det fanns ett tangentbord med dessa som också var TKL och hade ISO-layout så skulle jag äga ett. Antingen har jag bara haft "bra" rubberdomes eller så är jag helt enkelt senil, det börjar vara länge sedan jag gick över till mekaniskt.

Stämmer nog bra det. Sen kan man ju hemmamodda vanligt Topre också så det blir tyst men då måste man öppna upp det och ha sig. Alltså Topre är ju mer eller mindre rubberdome och känns som det. Bara det att det är en väldigt lyxig variant som känns bra mycker mer förfinad än de allra flesta rubberdomes. Grymt smooth och härligt taktila. Älskart

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Stämmer nog bra det. Sen kan man ju hemmamodda vanligt Topre också så det blir tyst men då måste man öppna upp det och ha sig. Alltså Topre är ju mer eller mindre rubberdome och känns som det. Bara det att det är en väldigt lyxig variant som känns bra mycker mer förfinad än de allra flesta rubberdomes. Grymt smooth och härligt taktila. Älskart

Jepp, och hemmamodden skulle jag gärna göra bara jag hade rätt material för dämpningen. Cookie på Deskthority tittar väl fortfarande på just den saken, för att specifikt kunna tysta NovaTouch, men jag tror inte att någon allmäntillämplig/storskalig lösning har hittats ännu.

Jag vet hur Toprebrytare är konstruerade, men jag måste som sagt ha glömt hur traditionella rubberdomes känns, för jag tycker inte (CM:s) Topre är något speciellt mycket bättre. Men så bottnar jag nästan alltid också, så jag drar inte nytta av den betydligt högre aktiveringspunkten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Jepp, och hemmamodden skulle jag gärna göra bara jag hade rätt material för dämpningen. Cookie på Deskthority tittar väl fortfarande på just den saken, för att specifikt kunna tysta NovaTouch, men jag tror inte att någon allmäntillämplig/storskalig lösning har hittats ännu.

Jag vet hur Toprebrytare är konstruerade, men jag måste som sagt ha glömt hur traditionella rubberdomes känns, för jag tycker inte (CM:s) Topre är något speciellt mycket bättre. Men så bottnar jag nästan alltid också, så jag drar inte nytta av den betydligt högre aktiveringspunkten.

Jag silencade ett av mina Topre med dental band modden, det fungerar lika bra som mitt Type-S.

Sen är det ju alltid bra med högre aktiveringspunkt även om man bottnar tangenterna, du VET att du tryckt på knappen om domen har kollapsat, det vet man inte med ett vanligt rubber dome då du måste pressa det i botten för att det ska registrera.
Det märker man framförallt på äldre tangentbord där vissa tangenter blir slitna, då måste man trycka lite extra hårt på de tangenterna för att de ska registrera.
Detta problem har du inte med topre hur mycket du än använder dem. Sedan slits inte topre ut på samma sätt över tid som vanliga rubberdomes, dels pga kvalitén på gummit och dels pga fjädrarna som stödjer gummit/höjer aktiveringspunkten.

Har dock inte plockat isär mitt novatouch än, men det kommer väl snart.
Modden var sanslöst lätt att utföra på ett realforce iaf, man behöver knappt anstränga sig.

EDIT:
Jag gillar hur off-topic denna tråd gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag silencade ett av mina Topre med dental band modden, det fungerar lika bra som mitt Type-S.

Sen är det ju alltid bra med högre aktiveringspunkt även om man bottnar tangenterna, du VET att du tryckt på knappen om domen har kollapsat, det vet man inte med ett vanligt rubber dome då du måste pressa det i botten för att det ska registrera.
Det märker man framförallt på äldre tangentbord där vissa tangenter blir slitna, då måste man trycka lite extra hårt på de tangenterna för att de ska registrera.
Detta problem har du inte med topre hur mycket du än använder dem. Sedan slits inte topre ut på samma sätt över tid som vanliga rubberdomes, dels pga kvalitén på gummit och dels pga fjädrarna som stödjer gummit/höjer aktiveringspunkten.

Har dock inte plockat isär mitt novatouch än, men det kommer väl snart.
Modden var sanslöst lätt att utföra på ett realforce iaf, man behöver knappt anstränga sig.

EDIT:
Jag gillar hur off-topic denna tråd gått.

Ofta förekommande OT är en av anledningarna att jag gillar Swecs forum.

Sant angående bottentryckandet, tänkte inte på det.

Får för mig att jag läste om din dentalband-mod på Deskthority? Intressant är det, helt klart. Om det nu inte visar sig vara helt hopplöst jobbigt just med NovaTouch förstås.

Visa signatur

5950X, 3090