Permalänk
Medlem

Från 12 till 7v med en resistor

Jag kollade runt i forumet och såg att man måste veta hur mycket en fläkt tar för att kuna beräkna vilken resistor man ska ha för att få 7v ur 12v.
Hur kan då gtek sälja en kabel med en resistor på och säga att det ger 7 volt ?

Den är inte till någon specifik fläkt enligt infon.
Text från Gtek :

"Mycket behändig resistor som sänker volten på fläktar från 12V till 7V. Tystar effektivt alla olika typer av fläktar. Observera att det är 3-pins anslutningar på denna konverter och den fungerar således endast med fläktar med 3-pins kontakter på."

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=457&session=2db7c5...

Vilka yrar ? dom på forumet eller gtek ?

Eller har jag fått hjärnsläpp och missuppfattat det hela ?

Jag vill inte koppla samman +5v och +12v

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Gtek har nog fel tror jag om dom säger att den sänker spänningen till 7V, därimot så minskar det ju strömmen, men spänningen beror ju på fläktens belastning.

Visa signatur

#elektronik@quakenet

Permalänk
Medlem

Eftersom det är likström i en dator kan man sätta ett motsånd för att sänka spänningen eftersom det blir ett spännings fall bakom resistorn

Permalänk
Medlem

Jaha? Det går med växelström också...? Gtek har fel i.a.f. De kan ju inte skilja på spänning och volt heller så...

Koppla in fläkten på 12 och 5V istället så slipper du köpa något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jaha? Det går med växelström också...? Gtek har fel i.a.f. De kan ju inte skilja på spänning och volt heller så...

Koppla in fläkten på 12 och 5V istället så slipper du köpa något.

Öh? Spänning mäts i Volt

Permalänk
Medlem

Ja, kan man då säkna volten? Samma sak som att sänka metern. Lite fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guardian
Eftersom det är likström i en dator kan man sätta ett motsånd för att sänka spänningen eftersom det blir ett spännings fall bakom resistorn

Ja, spännigen sänks ju med ett motstånd, men hur mycket den sänks beror ju på fläktens effekt.

Visa signatur

#elektronik@quakenet

Permalänk
Medlem

vad spänningen blir med ett motstånd beror på hur mycket ström fläkten drar.
Med en 60mm fläkt får du mer än 7V trorligtvis och med en 120mm säkert under.

det ända sättet att värkligen få 7V är med en ricktig spänningsregulator.

Personligen kopplar jag dock fläkten mellan +12V och +5V.
Varför krogla till det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guardian

Det blir ett spänningsfall ÖVER resistorn!

Sen hur stort det blir beror på hur stor resistans fläkten utgör, dvs hur stor ström den är märkt med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vanliga små resistorer brukar ju bara tåla 0.25W, så om du kopplar på en fläkt där lär resistorn brinna upp direkt... :/

Permalänk

kan nån förklara hur man fixar 7V alltså bara skruva loss kablar och pugga in... eller fäster man ? kan nån förklara... ?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
kan nån förklara hur man fixar 7V alltså bara skruva loss kablar och pugga in... eller fäster man ? kan nån förklara... ?

Nybörjare rekommenderas att läsa FAQ

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
Vanliga små resistorer brukar ju bara tåla 0.25W, så om du kopplar på en fläkt där lär resistorn brinna upp direkt... :/

ja har en precis likadan(?) och den blir apvarm på min zalman 92mm som ja kör till prollen

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Jag mailade gtek om det här, detta svaret fick jag:

Citat:

Hej!

Jag har modifierat sidan så att det står spänning som det borde.
De enda fläktar jag sett som inte går i 7 volt är delta-120-fläkten. I
regel fungerar det med alla andra fläktar bortsett ifrån just de med
extrem prestanda.

--
Niklas | GTEK Distribution AB

Jag tycker det verkar skumt om alla fläktar skulle få 7v, men det verkar ju nästan som om de testat.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osytol
Jag mailade gtek om det här, detta svaret fick jag:

Jag tycker det verkar skumt om alla fläktar skulle få 7v, men det verkar ju nästan som om de testat.

Dom menar: i huvudtaget fungera (snurra) vid så låg spänning, inte att dom (alla testade) verkligen får just precis 7 volt, för det får dom inte.