Köpte en till Eizo 2736, fick problem

Permalänk

Köpte en till Eizo 2736, fick problem

Köpte en Eizo 2736 för 2 år sedan och den har uppfyllt alla mina krav så har hittils vart helnöjd. Köpte en till förra veckan för jag behöver mer arbetsyta och fick hem den idag.

För det första var det en annan fot på den nya skärmen vilket var lite störande eftersom det ser lite konstigt ut när skärmarna står bredvid varandra men jag antar att det bara är en uppdatering. Ser dock inte vad problemet var med den gamla. Färgerna är inte samma på den nya skärmen och jag har provat att återställa inställningarna på båda skärmarna. Jag har försökt ställa in färgerna så den nya ska likna mer den gamla som har betydligt bättre färger enligt mig men det är svårt att få det att stämma exakt. Betraktningsvinklarna på den nya skärmen är inte heller bra! Det är framförallt svart som blir förvrängt från minsta vinkel. Den svarta färgen är dålig överlag på den nya skärmen. Har provat köra nya skärmen ensam och med både DVI och DisplayPort, vad det nu skulle göra för skillnad vet jag inte...

Någon som kan något om sånt här och kan svara på om det är ett tillverkningsfel eller om det går att åtgärda det här på något vis?

Permalänk
Medlem

Är det verkligen samma modell då? Med tanke på att de har olika fötter. Ser att vissa 2736 har en PLS panel medans andra 2736 har IPS paneler.

Permalänk
Medlem

Kollat så att det är samma artkelnummer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Gick in på komplett och kollade upp min gamla order, det är samma artikelnummer/modell. EV2736W-GY

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlDenStore:

Gick in på komplett och kollade upp min gamla order, det är samma artikelnummer/modell. EV2736W-GY

Har du kvar manualen för den äldre skärmen? Kolla isf vilken panel som sitter i den.

Permalänk
Medlem

Okej, jag kollade på arkiverade komplett sidor från 2 år sedan och de sålde exakt samma modell. Så jag vet inte vad problemet är, kontakta komplett och hör med dem.

Permalänk
Medlem

Spännande. Men är det samma artikelnr om du tittar på själva skärmarna?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Okej, jag kollade på arkiverade komplett sidor från 2 år sedan och de sålde exakt samma modell. Så jag vet inte vad problemet är, kontakta komplett och hör med dem.

Ok jag har skickat ett mail nu så får vi se vad de säger. Hittade ingen manual men jag tror det beror på att de inte skickade med någon. Samma med den nya skärmen, bara några enkla papper om montering osv, dom hänvisar till manualen som finns online. Hittade kartongen i förrådet och det är samma artikelnummer på båda.

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Spännande. Men är det samma artikelnr om du tittar på själva skärmarna?

Ja. Kollade lite på baksidan av skärmarna, och ett klistermärke säger lite olika saker. Man får väl anta att Mfd står för manufactured och då verkar det som att den nya skärmen är producerad 2014 och den gamla 2012.

Permalänk
Bildexpert 📺

Med 2 års skillnad i tillverkning är det omöjligen likadana komponenter inuti. Den nyare tillverkade modellen har uppenbarligen en sämre sorts panel, kanske från en helt annan tillverkare. Något fel är det inte i egentlig mening utan det här är ett ganska vanligt sätt att lösa logistiken för produkttillverkning. FSA och FXA-märkningen på baksidan kan vara en indikator på varifrån panelen kommer.

Tycker i alla fall att du ska stå på dig och reklamer, det nya exemplaret lever knappast upp till förväntan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Med 2 års skillnad i tillverkning är det omöjligen likadana komponenter inuti. Den nyare tillverkade modellen har uppenbarligen en sämre sorts panel, kanske från en helt annan tillverkare. Något fel är det inte i egentlig mening utan det här är ett ganska vanligt sätt att lösa logistiken för produkttillverkning. FSA och FXA-märkningen på baksidan kan vara en indikator på varifrån panelen kommer.

Tycker i alla fall att du ska stå på dig och reklamer, det nya exemplaret lever knappast upp till förväntan.

Mm jag ringde även till eizo och de tyckte det såg väldigt märkligt ut men sa precis som du att det antagligen beror på att produktionen har förändrats. Det får bli att skicka tillbaka skärmen och kolla på en annan lösning, tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Hej.
Lyfter en halvgammal tråd, såg denna tråd försent

Gjorde som TS köpte mig en till Eizo EV2736W-FS för att ha bredvid min 2 år gamla skärm av samma typ. Precis som TS så fick jag en skärm som inte alls motsvarar den gamlas bildkvalitet. Vitt var "pissgult" och hur jag än försökte så gick det inte att få till den nya så att färgerna blev lika den gamla. Betraktningsvinklarna är också mycket sämre än på min 2 år gamla skärm. Det ser faktiskt ut som om den nya har en TN-Panel....... har jämför med ett par ganska nya skärmar med TN-Paneler och den nya Eizo skärmen är inte ett dugg bättre.

Skärmarna har exakt samma namn när man köper dem, även på etiketten på baksidan så heter de likadant. Det är alltså helt omöjligt för mig som konsument att veta om det är olika skärmar innan man har packat upp och provkört dem.
Gamla är tillverkad 2013-04-12 P/N OFTD1810 7SQ efter serie nr står det FSB
Nya är tillverkad 2015-07-09 P/N OFTD2035 NNO efter serie nr står det FXE

Tror att 7SQ och NNO är Paneltypen då TS skärmar har exakt samma problem och samma P/N som mina, någon som har en aning om NNO står för TN-Panel ?????

Jag tänker kontakta Eizo Sverige efter helgerna och hör varför den ny skärmen inte är lika som den gamla. Jag hoppas att Eizo har en väldigt bra förklaring eller att de kan fixa till den nya skärmen....... annars så får de ta tillbaka den.

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

@ATJ: Kontaktade du Eizo? Jag fick hem en EV2736W igår och den ser ut som den högra på bilderna i OP. Inte alls nöjd..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men ser märkligt ut, antar att det är en Flexscan och inte en ColorEdge.
Men nog borde det ändå vara bättre kvalitetskontroll än så ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Gammal tråd men ser märkligt ut, antar att det är en Flexscan och inte en ColorEdge.
Men nog borde det ändå vara bättre kvalitetskontroll än så ??

Verkar som att de senare modellerna inte håller lika bra kvalitet som dom första.. tråkigt.
Läser man omdömen i datumordning så börjar det bra, men blir sedan lite sämre med rapporter om blb/glow.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Verkar som att de senare modellerna inte håller lika bra kvalitet som dom första.. tråkigt.
Läser man omdömen i datumordning så börjar det bra, men blir sedan lite sämre med rapporter om blb/glow.

Fick min nya skärm utbytta av Svenska Eizo, Stort tack till dem, till en gammal ny skärm. Alltså en skärm som de hade haft stående på sitt lager med den gamla panelen och den gamla foten. Den skärmen är inte riktigt lika bra som min första dock betydligt bättre än den nya skärmen som jag köpte.

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Hedersmedlem

Min 2736 är tillverkad sent 2013 och är garanterat ingen TN utan har mycket bra betraktningsvinklar men ändå väldigt jämn mörk svärta, precis som det borde vara. Köpt på Dustin. Tråkigt om Eizo försämrar så kraftigt, till nästa köp måste man uppenbart kontakta Eizo direkt och reda ut vad man får, eller hoppa märket helt om detta fortsätter.

Edit: Jag köpte denna våren 2014 och vet att jag valde mellan Komplett och Dustin där Kompletts artikelbeskrivning avvek på ett sätt som gjorde att jag valde Dustin, trots högre pris. Tyvärr minns jag inte exakt vad det var som fick mina varningsklockor att ringa. Dock brukar alla köp föregås av mycket noggrant grävande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATJ:

Fick min nya skärm utbytta av Svenska Eizo, Stort tack till dem, till en gammal ny skärm. Alltså en skärm som de hade haft stående på sitt lager med den gamla panelen och den gamla foten. Den skärmen är inte riktigt lika bra som min första dock betydligt bättre än den nya skärmen som jag köpte.

Skrivet av MultiMan:

Min 2736 är tillverkad sent 2013 och är garanterat ingen TN utan har mycket bra betraktningsvinklar men ändå väldigt jämn mörk svärta, precis som det borde vara. Köpt på Dustin. Tråkigt om Eizo försämrar så kraftigt, till nästa köp måste man uppenbart kontakta Eizo direkt och reda ut vad man får, eller hoppa märket helt om detta fortsätter.

Edit: Jag köpte denna våren 2014 och vet att jag valde mellan Komplett och Dustin där Kompletts artikelbeskrivning avvek på ett sätt som gjorde att jag valde Dustin, trots högre pris. Tyvärr minns jag inte exakt vad det var som fick mina varningsklockor att ringa. Dock brukar alla köp föregås av mycket noggrant grävande.

Pratade nyss med Eizo och det verkar som att senare modeller av EV2736W har en annan panel.
ATJ verkar ha haft lyckan att Eizo hade en gammal på lager som han kunde byta ut mot. Tyvärr fanns det inga nu.
Får se hur jag gör, ska prova skärmen över helgen, men om jag stör mig för mycket på glow/bleed så byter jag nog mot en 32" VA skärm. Hade önskat att de fanns i 27" dock.
Provade även en AOC Q2770PQU samtidigt men den hade ännu värre bleed/glow och över hela skärmen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken