A10-70 + Eniro på sjön fungerar inte

Permalänk
Medlem

A10-70 + Eniro på sjön fungerar inte

Jag köpte en A10-70 för att kunna använda den med Eniro på sjön som navigator i min båt (ja, jag vet att det finns bättre lösningar, men detta kändes billigt och bra)
Det är alltså denna: http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-a10-70/20...
Den har GPS (men inte 3G/4G) men det ska inte vara något problem eftersom att man kan tanka offline-kartor.

Problemet är att den fattar inte vart jag är!
Det går utmärkt med google maps, men inte Eniro på sjön av någon anledning.

Om jag delar ut internet (wifi) från mobilen kan man klicka på "positions-knappen" (den visas inte ens annars).
Då förstår den vart man är just då. Däremot uppdaterar den inte platsen när man rör på sig....

Finns det något jag kan göra???
Känns surt att behöva köpa en ny platta (som kanske inte fungerar den heller....)

(Jag har kört Eniro på sjön på telefonen och det fungerar bra, men displayen är så liten...)

Permalänk
Medlem

Det är inte gjort för offline-läge (om jag förstod rätt).
En kille här har lyckats komma runt det och har gjort en guide, kanske kan den vara applicerbar för dig eller ge dig lite tips som går att jobba vidare utifrån: http://www.kiljano.se/2013/06/eniros-sjokort-offline-iphone/?...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Använd sjökort! Visar verkligen eniro alla grund och annan information man behöver?

Permalänk
Medlem

Bra svar Mike... Exakt vad jag efterfrågade...
Jag har redan sjökort, men detta är mycket smidigare.
Jag har kollat och ja, eniro har alla grund mm i mitt område.

Permalänk
Skrivet av marQs_g:

Bra svar Mike... Exakt vad jag efterfrågade...
Jag har redan sjökort, men detta är mycket smidigare.
Jag har kollat och ja, eniro har alla grund mm i mitt område.

Men det finns väl "sjökorts-appar"? Det jag vill få fram är att du bör använda något som är till för navigering och inte nummerupplysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men det finns väl "sjökorts-appar"? Det jag vill få fram är att du bör använda något som är till för navigering och inte nummerupplysning.

Uppenbarligen inte enbart för nummerupplysning längre. Du lever kvar i det förgångna.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men det finns väl "sjökorts-appar"? Det jag vill få fram är att du bör använda något som är till för navigering och inte nummerupplysning.

Det är en sjökorts app, eniro har en hel del tjänster ju.
Exempelvis - https://itunes.apple.com/se/app/eniro-pa-sjon/id444222894?mt=...

Har du ett tips på en app som gör det ts vill ha samt kan vara offline?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av marQs_g:

Jag köpte en A10-70 för att kunna använda den med Eniro på sjön som navigator i min båt (ja, jag vet att det finns bättre lösningar, men detta kändes billigt och bra)
Det är alltså denna: http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-a10-70/20...
Den har GPS (men inte 3G/4G) men det ska inte vara något problem eftersom att man kan tanka offline-kartor.

Problemet är att den fattar inte vart jag är!
Det går utmärkt med google maps, men inte Eniro på sjön av någon anledning.

Om jag delar ut internet (wifi) från mobilen kan man klicka på "positions-knappen" (den visas inte ens annars).
Då förstår den vart man är just då. Däremot uppdaterar den inte platsen när man rör på sig....

Finns det något jag kan göra???
Känns surt att behöva köpa en ny platta (som kanske inte fungerar den heller....)

(Jag har kört Eniro på sjön på telefonen och det fungerar bra, men displayen är så liten...)

Löste du detta problem på något sätt?

Jag har en Samsung Galaxy tab 3 10.1 (GT-P5210), Kit kat med Eniro på sjön. Jag kopplar upp tabben mot mitt nätverk i båten men positionen uppdateras inte i kartvyn på appen. Det har alltså inget att göra med offlineläget. Kordinaterna i appen uppdateras dock (fältet längst ner där man bla. även kan se hastighet).

Detta fel kan ha uppstått antingen närt Eniro uppdaterade appen eller när min tab uppdaterades från Jelly Bean till Kit kat.

Jag har testat appen på min Iphone (fungerar) och på andra tabs med Jelly Bean (fungerar)

Tips?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har samma problem fortfarande.
Jag tänkte lösa det genom att köpa en iPad istället

Skickades från m.sweclockers.com