Permalänk

vart köper man rakarör och 90 böjar

Hittade en jätte snygg vattenkylningslösning jag vill prova på att bygga:

men vet inte vart man köper dessa rör och 90 böjarna vet heller inte vad dem kallas.

någon som vet mera?

mvh!

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtebloss:

men vet inte vart man köper dessa rör och 90 böjarna vet heller inte vad dem kallas.

någon som vet mera?
mvh!

Har du byggt vattenkylning förut? Det är akrylrör. Men det är inget för nybörjare bara så att du vet. De finns där vattenkylning säljs, tex så har Inet det.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Okej okej, nej det har jag inte men jag kan bygga datorer och bilar med ögonbindel.

men dem där 90Graders böjarna till hardtuben hittar jag inte ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Har du byggt vattenkylning förut? Det är akrylrör. Men det är inget för nybörjare bara så att du vet. De finns där vattenkylning säljs, tex så har Inet det.

Som tidigare talare påpekade, finns kopplingar att käpa i de flesta seriösa datorbutiker. De har dock väldigt begränsat med vattenkylnings produkter hemma. (Min erfarenhet), men allt går att få hem snabbt. Vanligtvis till nästa dag.

Jag är däremot inte imponerad av alla skarpa böjar i bygget på bild. Snyggt, javist. Men pumpen får jobba hårt för att driva vattnet runt i systemet.
Varje skarp böj, är en restriktion i systemet. Du har kyl blocken som har en hög resistans för vatten flödet, dessa kan man inte pruta bort, där emot kan man hjälpa pumpen genom att ha mjuka böjar på rör/slang, för minsta möjliga motstånd i systemet i övrigt.

Det kanske ser "estetiskt" ut med alla 90 graders böjar, men, men optimalt flöde ger det inte.

Lycka till!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+