Hur många ssd och hdd hårddiskar kan jag ha i datorn ? Har ont om utrymme och behöver köpa till extra.Lite snabb hjälp tack ?

Permalänk

Hur många ssd och hdd hårddiskar kan jag ha i datorn ? Har ont om utrymme och behöver köpa till extra.Lite snabb hjälp tack ?

Jo som titeln säger så behöver jag lite nya lagringsutrymmen , Just nu sitter jag på en 120 gb ssd och 2 st externa hårddiskar på ca 700 gb var , som jag kör i usb bara Men skulle vilja lägga till en hdd på 1tb och kanske 1 ssd till , Eller bara 1 hdd , måste inte ha en till ssd om det inte går . Men hur många kan jag ha i min dator ? Jag sitter även på en dvdbrännare , så alla mina sata är upptagna eller kan jag koppla till mer ? Här är mina speccs :

Moderkort : https://www.komplett.se/asus-m5a99x-evo-r20-socket-am3/759845
Nätaggregat: Verkar inte finnas kvar på komplett lr andra sidor , men har ett 650W corsair.
Dvd: 1st - OEM DVD-RW
SSD: https://www.komplett.se/kingston-ssdnow-v300-120gb-25-oem/773...

Finns det ström och sata platser kvar eller vad jag nu behöver till mina hårddiskar ? Har inte direkt tänkt på vad en hårddisk behöver för att fungera och hur många platser jag har på mitt moderkort.

Och hur mycket ström drar hårddiskar ? jag sitter på ett msi gaming gtx 970 + en amd fx8320 på 4.5 ghz och 8gb ram just nu och räcker mitt nätagg till om man skaffar mer lagringsutrymmen ?

Så lite kort , Någon som kan kolla om jag får i mer hårddiskar eller är det kört ? Hade varit skönt med mer utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Jo som titeln säger så behöver jag lite nya lagringsutrymmen , Just nu sitter jag på en 120 gb ssd och 2 st externa hårddiskar på ca 700 gb var , som jag kör i usb bara Men skulle vilja lägga till en hdd på 1tb och kanske 1 ssd till , Eller bara 1 hdd , måste inte ha en till ssd om det inte går . Men hur många kan jag ha i min dator ? Jag sitter även på en dvdbrännare , så alla mina sata är upptagna eller kan jag koppla till mer ? Här är mina speccs :

Moderkort : https://www.komplett.se/asus-m5a99x-evo-r20-socket-am3/759845
Nätaggregat: Verkar inte finnas kvar på komplett lr andra sidor , men har ett 650W corsair.
Dvd: 1st - OEM DVD-RW
SSD: https://www.komplett.se/kingston-ssdnow-v300-120gb-25-oem/773...

Finns det ström och sata platser kvar eller vad jag nu behöver till mina hårddiskar ? Har inte direkt tänkt på vad en hårddisk behöver för att fungera och hur många platser jag har på mitt moderkort.

Och hur mycket ström drar hårddiskar ? jag sitter på ett msi gaming gtx 970 + en amd fx8320 på 4.5 ghz och 8gb ram just nu och räcker mitt nätagg till om man skaffar mer lagringsutrymmen ?

Så lite kort , Någon som kan kolla om jag får i mer hårddiskar eller är det kört ? Hade varit skönt med mer utrymme.

Det ser ut som att du kan ha iaf 6 st interna diskar på ditt moderkort (förutsatt att du har plats i chassiet). Varje HDD/SSD behöver en SATA datakabel och en strömkontakt. Saknar du strömkontakter finns det skarv/splitteradaptrar att köpa. Sådana komponenter drar inte mycket ström, så att slänga på 1 eller två till skall knappast vara problem

Permalänk

"AMD SB850 : SATA-600 - kontakt(er): 6 x 7 pin seriell ATA - 6 Enhet (Enheter) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5
JMicron JMB362 : SATA-300 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet (Enheter)
JMicron JMB362 : SATA-300 - kontakt(er): 1 x 11pin eSATAp - 1 Enhet (Enheter)
JMicron JMB362 : SATA-300 - kontakt(er): 1 x 7-pin extern SATA - 1 Enhet (Enheter)"

Jag skulle säga att du har plats för minst 6 stycken totalt, lite osäker på vad JMicron-grejerna är.

USBdiskarna räknar jag inte in i denna siffra.

Permalänk
Medlem

Du har 6st SATA portar på ditt moderkort, och just nu är 3 av dom upptagna, så du har möjlighet att expandera ut ditt lagringsutrymme på den fronten i alla fall. På ett 650W aggregat borde det medfölja runt 6-8st SATA strömkablar, så du borde vara chill där med. Skulle det vara så att du inte har tillräckligt så finns det billiga adaptrar att köpa till som kopplas via Molex.

Vill du kan du ju t.om koppla i dina USB diskar internt.

Visa signatur
Permalänk

Du har 6st sata portar, Du får alltså plats med 5st diskar utöver din nuvarande SSD.
En hårddisk drar ungefär 3-5 watt vid drift
Din dator drar nog inte mer än 450W vid belastning

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Jag skulle säga att du har plats för minst 6 stycken totalt, lite osäker på vad JMicron-grejerna är.

Det ser ut som att moderkortet har en JMicron-krets som tillhandahåller en del extra SATA-portar än vad AMD 990X vanligtvis har. Så det finns 6 st vanliga SATA 6 Gbit/s-portar samt 2 st SATA 3 Gbit/s från JMicron-kretsen. I första hand bör man alltså använda de vanliga portarna eftersom JMicron-portarna förmodligen presterar sämre, men man kan nog utan problem t.ex. ansluta DVD-läsaren eller en mekanisk disk till en sån port.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Det ser ut som att du kan ha iaf 6 st interna diskar på ditt moderkort (förutsatt att du har plats i chassiet). Varje HDD/SSD behöver en SATA datakabel och en strömkontakt. Saknar du strömkontakter finns det skarv/splitteradaptrar att köpa. Sådana komponenter drar inte mycket ström, så att slänga på 1 eller två till skall knappast vara problem

Skrivet av skopetski:

"AMD SB850 : SATA-600 - kontakt(er): 6 x 7 pin seriell ATA - 6 Enhet (Enheter) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5
JMicron JMB362 : SATA-300 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet (Enheter)
JMicron JMB362 : SATA-300 - kontakt(er): 1 x 11pin eSATAp - 1 Enhet (Enheter)
JMicron JMB362 : SATA-300 - kontakt(er): 1 x 7-pin extern SATA - 1 Enhet (Enheter)"

Jag skulle säga att du har plats för minst 6 stycken totalt, lite osäker på vad JMicron-grejerna är.

USBdiskarna räknar jag inte in i denna siffra.

Skrivet av Limpfittz:

Du har 6st SATA portar på ditt moderkort, och just nu är 3 av dom upptagna, så du har möjlighet att expandera ut ditt lagringsutrymme på den fronten i alla fall. På ett 650W aggregat borde det medfölja runt 6-8st SATA strömkablar, så du borde vara chill där med. Skulle det vara så att du inte har tillräckligt så finns det billiga adaptrar att köpa till som kopplas via Molex.

Vill du kan du ju t.om koppla i dina USB diskar internt.

Skrivet av Emil Hansson:

Du har 6st sata portar, Du får alltså plats med 5st diskar utöver din nuvarande SSD.
En hårddisk drar ungefär 3-5 watt vid drift
Din dator drar nog inte mer än 450W vid belastning

Skrivet av perost:

Det ser ut som att moderkortet har en JMicron-krets som tillhandahåller en del extra SATA-portar än vad AMD 990X vanligtvis har. Så det finns 6 st vanliga SATA 6 Gbit/s-portar samt 2 st SATA 3 Gbit/s från JMicron-kretsen. I första hand bör man alltså använda de vanliga portarna eftersom JMicron-portarna förmodligen presterar sämre, men man kan nog utan problem t.ex. ansluta DVD-läsaren eller en mekanisk disk till en sån port.

Jag bifogar en bild här , Det är en bild på 3 st sata uttag , tror jag ? 1 går ju till ssd och 1 till dvd brännaren , Vart den 3e går vet jag faktiskt inte haha .. Lite mycket kablar runt om så såg inte vart den gick. Någon som har en fundering ? Men dessa 3 är dem enda uttagen jag hittar , finns inte några andra liknande uttag någonstans på moderkortet som jag hittar , Eller ska de finnas någonstans ?

Tack för alla svar okså , uppskattas ! Men som sagt , ska det vara sådana uttag eller är det andra uttag som jag kan använda okså ? För hittar inga andra

Permalänk

Det är den svarta kabeln som jag inte vet vart den går , dem 2 vita vet jag vart dem går. Men någon som har en aning om vart den svarta kabel kan leda till ?

Permalänk
Medlem

Är det inte dubbla uttag i de där? Alltså att det är 2 SATA på varje vit "plint".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av helgehorse:

Jag bifogar en bild här , Det är en bild på 3 st sata uttag , tror jag ? 1 går ju till ssd och 1 till dvd brännaren , Vart den 3e går vet jag faktiskt inte haha .. Lite mycket kablar runt om så såg inte vart den gick. Någon som har en fundering ? Men dessa 3 är dem enda uttagen jag hittar , finns inte några andra liknande uttag någonstans på moderkortet som jag hittar , Eller ska de finnas någonstans ? http://i.imgur.com/Qjam6vo.jpg
Tack för alla svar okså , uppskattas ! Men som sagt , ska det vara sådana uttag eller är det andra uttag som jag kan använda okså ? För hittar inga andra

De portar som är lediga är lokaliserade under dina befintliga SATA-kontakter på ditt moderkort..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Jag bifogar en bild här , Det är en bild på 3 st sata uttag , tror jag ? 1 går ju till ssd och 1 till dvd brännaren , Vart den 3e går vet jag faktiskt inte haha .. Lite mycket kablar runt om så såg inte vart den gick. Någon som har en fundering ? Men dessa 3 är dem enda uttagen jag hittar , finns inte några andra liknande uttag någonstans på moderkortet som jag hittar , Eller ska de finnas någonstans ? http://i.imgur.com/Qjam6vo.jpg
Tack för alla svar okså , uppskattas ! Men som sagt , ska det vara sådana uttag eller är det andra uttag som jag kan använda okså ? För hittar inga andra

Tittar du nogrannare så kommer du se att det finns 2 stycken uttag i varje "plint". Du har bara satt i översta, det går att stoppa i en under också

Permalänk
Skrivet av helgehorse:

Det är den svarta kabeln som jag inte vet vart den går , dem 2 vita vet jag vart dem går. Men någon som har en aning om vart den svarta kabel kan leda till ?

Du kanske har esata i fronten på ditt chassi som den går till?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

[...] Men dessa 3 är dem enda uttagen jag hittar , finns inte några andra liknande uttag någonstans på moderkortet som jag hittar [...] Men som sagt , ska det vara sådana uttag eller är det andra uttag som jag kan använda okså ? För hittar inga andra

Du har faktiskt 3 stycken till SATA uttag under dom du tagit bild på om du kollar noggrant. Så där är du safe. Dom andra kablarna du behöver kommer ur nätaggregatet och ser ut så här. Har du inte fler såna lediga så leta reda på hur många såna här du har, och köp en adapter till varje du kommer behöva.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av helgehorse:

Det är den svarta kabeln som jag inte vet vart den går , dem 2 vita vet jag vart dem går. Men någon som har en aning om vart den svarta kabel kan leda till ?

Skrivet av Yorg:

Är det inte dubbla uttag i de där? Alltså att det är 2 SATA på varje vit "plint".

Skrivet av Peppar2014:

De portar som är lediga är lokaliserade under dina befintliga SATA-kontakter på ditt moderkort..

Skrivet av cheben:

Tittar du nogrannare så kommer du se att det finns 2 stycken uttag i varje "plint". Du har bara satt i översta, det går att stoppa i en under också

Skrivet av Emil Hansson:

Du kanske har esata i fronten på ditt chassi som den går till?

Haha , skojar ni ? så det är altså uttag under okså ? Så de är 2 uttag på varje plint .. Tack så hemskt mycket grabbar , Hade nog aldrig listat ut det själv haha ! Men men , är man ny så är det inte lätt o veta ... Tack som fan asså !

Och Jo , Jag har ett esata i fronten på mitt chassi dr.pez .. Tack för det okså ! Vet inte redigt vad man kan använda det till dock , Aldrig tänkt på det.

Nu har vi ju löst det problemet , men till ström problemet. Om det inte finns strömsladdar så det räcker till hårddiskarna , Går dem där adaptrarna "http://www.inet.se/produkt/8906147/stromadapter-molex-ha-sata..." som Limpfittz länkade där uppe både till SSD och vanlig hårddisk ? Om jag nu skulle behöva en sådan adapter. Och är det lätt att montera fast en stor hårddisk , t.ex https://www.komplett.se/seagate-barracuda-1tb/653050#!tab:inf... i facken ?
Tack för all hjälp !!!!!

Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Du har faktiskt 3 stycken till SATA uttag under dom du tagit bild på om du kollar noggrant. Så där är du safe. Dom andra kablarna du behöver kommer ur nätaggregatet och ser ut så här. Har du inte fler såna lediga så leta reda på hur många såna här du har, och köp en adapter till varje du kommer behöva.

Tack kompis ! Men går dem där adaptrarna både till ssd och vanliga hårddiskar ? Eller är de olika uttag på dem ?

Permalänk

Går de ha olika ssd hårddiskar okså förresten , Just nu har jag en kingston men om jag vill kan jag lägga till en samsung då ? så jag har 1 kingston 1 samsung t.ex ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Tack kompis ! Men går dem där adaptrarna både till ssd och vanliga hårddiskar ? Eller är de olika uttag på dem ?

Det går till "SATA", oavsett ssd/vanliga/dvd/sshd-diskar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Går de ha olika ssd hårddiskar okså förresten , Just nu har jag en kingston men om jag vill kan jag lägga till en samsung då ? så jag har 1 kingston 1 samsung t.ex ?

Det går absolut att ha olika SSD-diskar. Vad ska du ha utrymmet till? Att lagra spel eller media?

Det du vill ha en SSD till är att lagra program och spel som du använder ofta. All musik/film/bilder kan du spara på en vanlig hårddisk. Så om du har en SSD med lite extra plats över så kan du flytta över alla dina media-filer till din nya HDD och bara ha en SSD kvar. Det borde räcka till det mesta.

Då kan du enkelt köpa en 2tb HDD för under en tusenlapp så har du massor av lagringsutrymme.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Och är det lätt att montera fast en stor hårddisk , t.ex https://www.komplett.se/seagate-barracuda-1tb/653050#!tab:inf... i facken ?

Vill bara uppmärksamma att 1TB diskarna inte har så bra pris/GB. Rekommenderar hellre 2TB, vill du ha 3TB tag inte seagate. Dem har något mysko med just 3TB diskarna. Senast jag kollade på hårddiskar aktivt var det 650kr för 1TB och 850kr för 2TB, eller något i den stilen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Det går absolut att ha olika SSD-diskar. Vad ska du ha utrymmet till? Att lagra spel eller media?

Det du vill ha en SSD till är att lagra program och spel som du använder ofta. All musik/film/bilder kan du spara på en vanlig hårddisk. Så om du har en SSD med lite extra plats över så kan du flytta över alla dina media-filer till din nya HDD och bara ha en SSD kvar. Det borde räcka till det mesta.

Då kan du enkelt köpa en 2tb HDD för under en tusenlapp så har du massor av lagringsutrymme.

Lycka till!

Skrivet av philipborg:

Vill bara uppmärksamma att 1TB diskarna inte har så bra pris/GB. Rekommenderar hellre 2TB, vill du ha 3TB tag inte seagate. Dem har något mysko med just 3TB diskarna. Senast jag kollade på hårddiskar aktivt var det 650kr för 1TB och 850kr för 2TB, eller något i den stilen.

jag vill ha 1 ssd hårddisk till för spel , då jag har 1 just nu med windows och diverse spel från steam o liknande , har typ bara windows och 3 spel på ssdn , Men de kommer uppdateringar o liknande då och då och min ssd är nästan full redan. Så känner att jag vill ha 1 till för olika spel. Och en hdd vill jag för jag laddar ner mycket , gillar att spara de flesta filmerna och spel osv som man tankar ner. Och har redan gjort slut på mina 2 externa hårddiskar med 560 gb och 700 gb. Så en hdd för att tanka ner massa skit på.

Och jo kanske köper mig en 2tb eller 3 tb istället för en 1tb hårddisk , tack för tipset !

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgehorse:

Tack kompis ! Men går dem där adaptrarna både till ssd och vanliga hårddiskar ? Eller är de olika uttag på dem ?

Det är samma så länge inte dina externa diskar är väldigt gamla, om du ska koppla i dom

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ser ut som att moderkortet har en JMicron-krets som tillhandahåller en del extra SATA-portar än vad AMD 990X vanligtvis har. Så det finns 6 st vanliga SATA 6 Gbit/s-portar samt 2 st SATA 3 Gbit/s från JMicron-kretsen. I första hand bör man alltså använda de vanliga portarna eftersom JMicron-portarna förmodligen presterar sämre, men man kan nog utan problem t.ex. ansluta DVD-läsaren eller en mekanisk disk till en sån port.

Detta som jag skrev tidigare stämmer inte, specifikationen hos Komplett är fel (den verkar vara för första versionen av moderkortet, inte R2.0). Kollar man på specen på Asus sida så är det 6 st SATA 6 Gbit/s och 2 st eSATA 6 Gbit/s som gäller, inget annat. Med andra ord, kolla alltid på tillverkarens sida, butikerna har ibland fel specifikationer

Hur som helst, här är manualen till moderkortet, sidan 2.1.6 visar hur de staplade SATA-portarna ser ut.