Robotgräsklippare med flera program

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014

Robotgräsklippare med flera program

Tjena,

Vet inte om det här är rätt avdelning eller ens rätt forum för frågan men skjut i motvind.

Grannen och jag satt och diskuterade robotgräsklippare igår och tankarna bbörjade funderas på om ifall man inte skulle kunna knåpa ihop en klippare med flera program. Alltså tanken är som så att säg att man har en gräsmatta på 2000 kvm, då börjar det ju bli lite dyrare pris på dom medans säg en robot som klarar av säg 700kvm är billigare. Tar man dessa 700kvm gånger tre så är det ju över 2000 kom men då behövs ju en programvara i den som ska fatta hur den ska göra för att variera mellan dom olika klipp pprogrammen. Rent utrymmesmässigt vore ju en liten enkortsdator bra för ändamålet.

Någon som försökt sig på detta?

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Det är inte så enkelt så att storleken och kvadratmeter-antalet som hör till klipparen är ett rekommenderat värde för att annars hinner den inte med mer? Dom mindre för 700kvm kommer aldrig att orka med exempelvis 2000kvm av normalgräs. Sedan är det inte ovanligt att grannar delar på det här, flera gräsklippare har ytor som den åker mellan (framsida och baksida av huset exempelvis), där grannarna kan ha en plätt var i programmet.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Precis som Gurk skriver, det handlar nog mer om klipparen (storlek, batteri, motor osv) än styrprogrammet.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Gurk:

Det är inte så enkelt så att storleken och kvadratmeter-antalet som hör till klipparen är ett rekommenderat värde för att annars hinner den inte med mer? Dom mindre för 700kvm kommer aldrig att orka med exempelvis 2000kvm av normalgräs. Sedan är det inte ovanligt att grannar delar på det här, flera gräsklippare har ytor som den åker mellan (framsida och baksida av huset exempelvis), där grannarna kan ha en plätt var i programmet.

Skrivet av Json_81:

Precis som Gurk skriver, det handlar nog mer om klipparen (storlek, batteri, motor osv) än styrprogrammet.

Den borde ju orka med det om den fattar att den ska ladda mellan programmen

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012

Grejen med robotklippare är ju att de ska klippa ganska ofta, annars blir det spårigt i gräsmattorna. Tror det är därför de gränserna finns.

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 7x Virtual |
Laptop: | Yes |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Aug 2007

Om jag fattat rätt så vill jag bara lägga till ovan korrekta påstående.
Jag har en Automower och med hjälp av guidekablar (de större modellerna har 2st) kan man i programmet välja att tex var tredje gång ska du följa guidekabel 1 72 meter svänga mot 270 grader och börja klippa. Det kanske i ditt fall innebär grannens tomet.
Ladda ner manualen från automower.se och läs lite så kanske det klarnar.
Förutom de olika klipp inställningar med dagar och tider så kan du totalt ha 3 olika program med alla dessa saker.
Jag har valt att använda dessa för Vår/sommar/höst beroende på hur snabbt gräset växer. Var den ska klippa/vilken guide kabel den ska följa har jag låtit vara oförändrat då tomten inte ändrar form.

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--EVGA 1080Ti FTW3--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 950 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-11 TBD27"
Data 3 Fujitsu S936

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2001

Pimmp: Hur ofta behöver du köra gräsklipparen sommartid?