Har jag någon lag på min sida?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Har jag någon lag på min sida?

Hej!

Jag köpte en dator 2014-04-10 och för knappt en månaden började ena fläkten på grafikkortet krångla... Jag har kvitto på köpet men garantin gick ju ut för en månad sen. Har jag på något annat sätt få grafikkortet lagat eller ersatt? Med någon lag eller liknande?

Tack på förhand mvh Klas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Jag har ingen aning om du har någon lag på din sida tyvärr. Däremot vet jag att du får bättre hjälp om du ger oss lite bättre information.

Var har du köpt datorn? Vad är det för dator? Tex.

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i7 4790k @4.7GHz CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz GPU: Asus Strix 1080 SSD: Crucial MX300 750GB, Intel 530 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech G900 Ljud: Audioengine A2+ & Wharfedale D10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Låter väldigt otroligt. Om inte butiken har någon extra försäkring/garanti. Är det bara fläkten kan man ju faktiskt byta för några hundralappar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Okt 2013

Kontakta grafikkorts tillverkarna och hör om de kan vara hyggliga och skicka en ny fläkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Köpte en stationär dator på inte.
Grafikkortet är ett zotac 760 om det är någon kort som det är vanligt fel på.

Säga bara till vad du vill veta! Jätte glad för all hjälp jag kan få!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Mar 2011

Om det är ett Asus kort tex så brukar väl dem ge ut ca 3års garanti? Jag skulle kontakta det företaget som gjort grafikkortet och se vad dem har att säga. Affären du köpte det ifrån har ingen skyldighet att hjälpa dig om deras garanti gått ut. Visst, El Giganten har faktist hjälpt mig någon gång tidigare när garantin gått ut, men tror det är sällsynta fall det händer.

Jag ELSKAR stora gose björnar<3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Reklamation

Om du nu anser att det är fel på varan så ska du i första hand reklamera säger konsumentköplagen, dvs klaga på varan till säljaren. Du ska då kontakta säljaren och berätta att det är fel på varan och vad som är fel på den.

För att reklamationen ska gälla så säger konsumentköplagen att du måste klaga/ reklamera felet på varan inom skälig tid från det att du upptäckte felet. Skälig tid är inom 2 månader efter att du upptäckt felet och kan göras senast 3 år från det att du köpte varan.

Enligt konsumentköplagen måste du kunna bevisa att du köpt varan hos säljaren, när du köpte den och hur mycket du fick betala. Se alltid därför till att spara kvittot, skulle du mot förmodan ha tappat bort det så kan du också använda ett kontoutdrag från din bank eller en kontokortsslip som bevis på ditt köp. Enligt konsumentköplagen kan du alltid reklamera direkt till säljaren. Bara för att du köpt en mobiltelefon hos en kedja och den går sönder så kan inte kedjan hävda att du får ta kontakt med tillverkaren av din modell om du vill reklamera varan. Du kan alltid reklamera direkt till säljaren som då i sin tur får ta det med sin leverantör. Du har ett avtal med säljaren och inte med tillverkaren.

tror dock att zotac har en garanti som gäller i 2år men det som står ovanför är vad lagen säger

There you go m8
Källa: http://xn--konsumentkplagen-vwb.se/

Cpu: Amd Fx 8320 @4,4 ghz OC Gpu: Sapphire 270x Chassi: Corsair 200r Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P ATX Lagring: Toshiba 1TB HDD Minnen: 2x4 gb crucial nånting Cpu kylare: CM hyper 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2014

"
ZOTAC graphics cards in this region carry a standard 2-year warranty. Users seeking warranty service within the first 2 years must contact the original reseller.

The ZOTAC Extended Warranty Programme adds an additional 3-year warranty for a total of 5-years with product registration for the original owner. Owners seeking warranty service beyond the standard 2 year warranty may contact ZOTAC directly for warranty service." Hittade på tre sekunder genom att googla zotac 760.

Mobo: MSi B350 Tomahawk GPU: ASUS GTX 1070Ti Strix CPU: Ryzen 5 1600x RAM: 16 GB Ballistix Sport
PSU: HX650W Chassi: Phanteks P400 TG SSD: Samsung 840 Pro 256GB/Samsung 750 Evo 500GB
CPU-Kylning: Corsair H80i GT Tfn: OnePlus 6 Kringutrustning: Zowie FK2, Zowie Camade, Masterkeys S Pro, BenQ XL2411T, AKG K7XX, Antlion Modmic 4, SoundBlaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av xitos:

Kontakta grafikkorts tillverkarna och hör om de kan vara hyggliga och skicka en ny fläkt.

Det konstiga är att precis när man startar datorn går fläkten i kanske 2 sec men sen är den helt död. Så jag vet inte vad som är felet..:/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Nitra:

"
ZOTAC graphics cards in this region carry a standard 2-year warranty. Users seeking warranty service within the first 2 years must contact the original reseller.

Läser man här så tror jag du bara kan kontakta det företag du köpt det på då grafikkortet i sig har 2 års garanti så är det ju 1 år kvar.
Vilket de borde kunna ge dig ett nytt eller laga grafikkortet åt dig. Problemet är väl om du skickar in det så kan du ju inte använda datorn på ett tag.

Du har kollat så det verkligen är grafikkortsfläkten det är fel på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Okej tack för alla svar!

Så jag ska i första hand försöka med konsumentköplagen och om de talar mer mot mig så kollar jag med tillverkaren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av klasseboy:

Det konstiga är att precis när man startar datorn går fläkten i kanske 2 sec men sen är den helt död. Så jag vet inte vad som är felet..:/

Är datorn död, eller vad menar du? Om det enda konstiga är att fläkten inte snurrar så är det fel på grafikkortet - använd garantin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Geckod:

Du har kollat så det verkligen är grafikkortsfläkten det är fel på?

Nä det är det jag inte vet med tanke på att den går en väldigt kort stund..:/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av lorgix:

Är datorn död, eller vad menar du? Om det enda konstiga är att fläkten inte snurrar så är det fel på grafikkortet - använd garantin.

Nä datorn fungerar, det är bara ena fläkten som inte snurrar.

Jag visste inte hur det funkar det där med att använda garantin om den har gått ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av klasseboy:

Så jag ska i första hand försöka med konsumentköplagen och om de talar mer mot mig så kollar jag med tillverkaren?

Nu känns det som hela tråden springer händelserna i förväg. Kontakta Inet för att reklamera datorn, har du inte pillat sönder fläkten själv kommer det hela med stor sannolikhet lösas smidigt. Du behöver inte oroa dig över lagtexter i det här skedet.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

Gå den enklaste vägen och kontakta återförsäljaren som du köpte datorn/komponenten hos, med andra ord INET.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Vad ska man säga nu när jag ska kontakta inet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av klasseboy:

Jag köpte en dator 2014-04-10 och för knappt en månaden började ena fläkten på grafikkortet krångla... Jag har kvitto på köpet men garantin gick ju ut för en månad sen. Har jag på något annat sätt få grafikkortet lagat eller ersatt? Med någon lag eller liknande?

Hur kan garantin ha gått ut för en månad sedan? Garanti, och reklamationsrätten sträcker sig oftast över betydligt mer än 1 år. Möjligen kan handlaren & tillverkaren hävda att fläkten är en förbrukningsvara, men då ska det gå att ersätta den utan svårighet, och bytet får inte påverka övrig reklamationsrätt. Med andra ord, lös fläkt ska gå och köpa.

I det här fallet säger jag som övriga talare redan gjort. Ta kontakt med din återförsäljare, de kommer hjälpa dig.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av klasseboy:

Nä datorn fungerar, det är bara ena fläkten som inte snurrar.

Jag visste inte hur det funkar det där med att använda garantin om den har gått ut.

Nitra har googlat åt dig. Du har garanti. Kontakta Inet och säg att fläkten pajat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2004

Konsumentköp lagen gäller i tre år, men efter sex månader går ansvaret för att bevisa att det är ett ursprungsfel över till köparen (de första sex månaderna är det säljarens ansvar att bevisa att det inte är ett ursprungsfel).

Så att åberopa det kan vara krångligt, och eventuellt dyrt i felsökningsavgifter.

Det är mycket enklare att höra av dig till försäljaren, beskriv vad som skett. Bästa fall är de schyssta och löser problemet direkt, näst bästa är att de hjälper dig det är lösa problemet till en lägre kostnad, och värsta fallet är ett de nekar allt, och då kan du återkomma med vidare åtgärder.

| Intel i2500k | 16g Ram | Gigabyte 7870 OC 2GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av during:

Konsumentköp lagen gäller i tre år, men efter sex månader går ansvaret för att bevisa att det är ett ursprungsfel över till köparen (de första sex månaderna är det säljarens ansvar att bevisa att det inte är ett ursprungsfel).

Så att åberopa det kan vara krångligt, och eventuellt dyrt i felsökningsavgifter.

Det är mycket enklare att höra av dig till försäljaren, beskriv vad som skett. Bästa fall är de schyssta och löser problemet direkt, näst bästa är att de hjälper dig det är lösa problemet till en lägre kostnad, och värsta fallet är ett de nekar allt, och då kan du återkomma med vidare åtgärder.

Nja, det är inte så svårt att bevisa. Har du använt varan så som den ska användas och inte utsatt den för något utanför normal användning så berätta detta för säljaren. Finns det heller inga tecken på att du kan ha orsakat felet så är det oftast tillräckligt med bevis.

Skrivet av klasseboy:

Vad ska man säga nu när jag ska kontakta inet?

Skicka ett mail där du beskriver hur du har behandlat kortet under tiden du ägt det. Händelser och hur du hanterat t ex rengöring och montering osv.
Detta för att berätta att du behandlat kortet på rätt sätt (förutsatt att du har det, ljuger du riskerar du att de upptäcker det och då kan det bli dyrt)

Säg sedan att kortet inte fungerar som det ska och beskriv felet. Avlsuta med att fråga något i stil med, Hur löser vi det här?

EDIT:

Ex som jag hade gjort:

"Hej,

Ordernummer:
Kundnummer:

Det är så att jag den 2014-04-10 köpte ett [NAMN PÅ MODELLEN] hos er. Nu har tyvärr den ena fläkten på grafikkortet slutat fungera, så det går ej att använda utan att riskera en överhettning.

Grafikkortet var monterat vid köp och jag har aldrig monterat ur det ur datorn. Trots detta har felet inträffat och tills vidare går datorn ej att använda. Hur löser vi detta på smidigaste sätt?

Med Vänliga Hälsningar
klasseboy"

Dold text

Ett exempel. (Har ingen aning om hurvida du aldrig har monterat bort kortet, skrev det bara som exempel. Om du har plockat ur det någon gång, ljug inte utan skriv hur du gick tillväga)
Är man trevlig och berättar sanningen så är chansen oerhört stor att man får bra och snabb hjälp

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Det är väldigt simpelt, har du inte förstört grafikkortets fläkt själv och kan "bevisa" det (du har tex. aldrig plockat loss det eller rört något i datorn, vilket du självklart inte erkänner även om du gjort) - Då har du 3 år på dig från köp att kontakta återförsäljaren (i ditt fall Inet) och få antingen varan utbytt mot motsvarande eller pengarna tillbaka.

Kort och gott, har det pajat av sig självt inom 3 år från köp kontaktar du dem, förklarar läget, skickar in produkten till dem och får en ny.

Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X@4.2Ghz | H100i Pro RGB | 16Gb 3400Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |
Peripherals | Acer X34A | Corsair Strafe RGB ≠ M65 RGB | Sennheiser G4ME Zero | Xbox One Elite | Gunnar Cerberus Onyx |
Sound | M-Audio M-Track | JBL LSR 305 | Sennheiser HD579 | Audio-Technica ATH-M50 | Blue MoFi | Blue Yeti |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av during:

Konsumentköp lagen gäller i tre år, men efter sex månader går ansvaret för att bevisa att det är ett ursprungsfel över till köparen (de första sex månaderna är det säljarens ansvar att bevisa att det inte är ett ursprungsfel).

Så att åberopa det kan vara krångligt, och eventuellt dyrt i felsökningsavgifter.

Det är mycket enklare att höra av dig till försäljaren, beskriv vad som skett. Bästa fall är de schyssta och löser problemet direkt, näst bästa är att de hjälper dig det är lösa problemet till en lägre kostnad, och värsta fallet är ett de nekar allt, och då kan du återkomma med vidare åtgärder.

Bevisbördan på konsumenten är låg, för att generalisera kan man säga att det räcker för konsumenten att produkten inte uppvisar några tecken på yttre åverkan för att yrka på ett ursprungsfel. Återförsäljare är inte "schyssta" (sic) om de avhjälper fel på produkter som visar sig efter garantitidens utgång men innan tre år har passerat, det är vad de är skyldiga att göra.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Jag ska till Göteborg till helgen och tänkte ta med kortet. Ska jag göra det så de får kolla på de och att jag berättar där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011

Man kan bara reklamera ursprungsfel dvs fel som funnits vid leverans av varan och efter 6 månader ligger bevisbördan på köparen att felet är ursprungligt. Nu verkar ju zotac ha 2 års garanti så problemet går att lösa den vägen.

Skrivet av Cappe97:

Reklamation

Om du nu anser att det är fel på varan så ska du i första hand reklamera säger konsumentköplagen, dvs klaga på varan till säljaren. Du ska då kontakta säljaren och berätta att det är fel på varan och vad som är fel på den.

För att reklamationen ska gälla så säger konsumentköplagen att du måste klaga/ reklamera felet på varan inom skälig tid från det att du upptäckte felet. Skälig tid är inom 2 månader efter att du upptäckt felet och kan göras senast 3 år från det att du köpte varan.

Enligt konsumentköplagen måste du kunna bevisa att du köpt varan hos säljaren, när du köpte den och hur mycket du fick betala. Se alltid därför till att spara kvittot, skulle du mot förmodan ha tappat bort det så kan du också använda ett kontoutdrag från din bank eller en kontokortsslip som bevis på ditt köp. Enligt konsumentköplagen kan du alltid reklamera direkt till säljaren. Bara för att du köpt en mobiltelefon hos en kedja och den går sönder så kan inte kedjan hävda att du får ta kontakt med tillverkaren av din modell om du vill reklamera varan. Du kan alltid reklamera direkt till säljaren som då i sin tur får ta det med sin leverantör. Du har ett avtal med säljaren och inte med tillverkaren.

tror dock att zotac har en garanti som gäller i 2år men det som står ovanför är vad lagen säger

There you go m8
Källa: http://xn--konsumentkplagen-vwb.se/

Dator: AMD RYZEN 7 1700@stock+Asus B350M-A+Powercolor RX580 red devil+16Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Garantin från säljaren kanske gick ut. Men vill minnas det är två års tillverkargaranti på elektronik i sevrige?

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av matte70:

Man kan bara reklamera ursprungsfel dvs fel som funnits vid leverans av varan och efter 6 månader ligger bevisbördan på köparen att felet är ursprungligt. Nu verkar ju zotac ha 2 års garanti så problemet går att lösa den vägen.

Nope.
Fel som uppkommer inom tre år med korrekt användning är ett sk. ursprungsfel. Det betyder att den produkten inte var tillräckligt bra för att sälja på den svenska marknaden och ska gå tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av klasseboy:

Okej tack för alla svar!

Så jag ska i första hand försöka med konsumentköplagen och om de talar mer mot mig så kollar jag med tillverkaren?

Garantin ger i många fall ett bättre skydd men aldrig sämre än reklamationsrätten. I detta fall finns det tydligen en giltig garanti som du kan åberopa, så gå den vägen. Det är din bästa chans med Inet.

Skrivet av SoilBleed:

Nope.
Fel som uppkommer inom tre år med korrekt användning är ett sk. ursprungsfel. Det betyder att den produkten inte var tillräckligt bra för att sälja på den svenska marknaden och ska gå tillbaka.

Stämmer bra!

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av klasseboy:

Jag ska till Göteborg till helgen och tänkte ta med kortet. Ska jag göra det så de får kolla på de och att jag berättar där?

Absolut inte. Kontakta dem imorgon fredag.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Men jag fattar Inte riktigt.. Zotac säger att de har 2 års garanti men inet har 1 år, hur funkar det? Måste inet hjälpa mig för att det är en produkt från zotac? Eller vad är det som gäller? Hoppas ni fatta vad jag mena.