ReadyNAS NV+ RND4250 Mjukvaru problem, alt felsökning

Permalänk
Medlem

ReadyNAS NV+ RND4250 Mjukvaru problem, alt felsökning

Hej! Jag fick för länge sedan en deffekt NAS av modellen ReadyNAS NV+ RND4250 (tillverkare: Netgear).
Anledningen till att jag fick den var för att den hade ett mjukvaruproblem och skulle tydligen bara behöva flashas.

Nu är det så att jag har haft annat att göra och mina tidigare försök att flasha enheten inte har fungerat (slutade med en korrupt tb disk :/ ). Jag verkar inte få enheten att vilja flasha OS-et eller så är det något annat problem med den. Jag verkar inte få någon ordentlig kontakt med den via Netgears mjukvara (RAIDAR-something) och det känns som att den bara står och stampar på samma ställe.

Vet ni om det finns något sätt att connecta till enheten för att se om den svarar alls och kanske köra någon form av diag?

Det jag har gjort:
* formaterat ett USB minne på 512MB med os-et (som jag laddade ner from netgars hemsida).
* Resettade systemet enligt anvisningarna på deras hemsida.
* TROR att jag flashade systemet.

Jag installerade Netgears programvara för att ta kontakt med nasen men fick ingen igentlig kontakt. Inte heller någon form av kontroll över disken som jag tryckte in i första (av 4) HDD platsen.

Kan det vara så att den kräver speciella diskar?

Jag vet att jag skulle kunna få hjälp på deras egna forum, men jag har försökt med det och tänkte att ni hade andra idéer eller annan erfarenhet.

Mvh
Pan.pan

Permalänk
Medlem

Den kräver inte speciellt diskar. Får du inte kontakt med den via RAIDar kan nätverkskortet vara trasigt. Lyser NIC'ens LED'ar och säger din switch att NAS'en NIC är ansluten?