Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Vasilisacat:

Hoppas mitt paket dyker upp på måndag. Annars har personen hasslat mig, då tar de hus i helvete

Då inga leveranser sker på helger lär du få det på måndag, blir det försenat pga valfri orsak så kan du kanske få vänta t.om onsdag tyvär.
Men personen kanske har fått ett kvitto på att det är skickat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasilisacat:

Hoppas mitt paket dyker upp på måndag. Annars har personen hasslat mig, då tar de hus i helvete

Använd blocketpaketet nästa gång.

Permalänk

Varan skickades på onsdagen i sånt vanligt grönt brev (såna där de brukar stå 2 kg etc) finns de en chans att posten har slarvat bort det eller om jag har oturen att de dröjer så länge? :/

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk

För er som undrar så pratade jag med personen och han sa att han skulle swisha tillbaka pengarna och att jag skulle få betala när paketet kom fram.

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Inte riktigt, brevbäraren kommer till sitt kontor där den har sin bas, sätter en klisterlapp på brevet (kommer från en AVI) och skriver av de uppgifter som står på paketet så att de står på AVI:n och avslutar med att klistra på en lapp på AVI:n som säger vilket utlämningsställe paketet hamnat på, därefter stoppas brevet i en säck som sedan körs ut till utlämningsstället där det registreras i datorn. Detta är då om det går via brevbäraren. Det kan sorteras ut som för stort redan i tidigare steg, då får man en maskinskriven AVI i stället för en handskriven. Dock vet jag inte hur detta fungerar...

Ok så du menar att brevbäraren vet innan han ens påbörjar sin runda att brevet inte kommer få plats i brevlådan och därför slänger på klisterlapp? De ringer inte på dörren för att kolla om man är hemma utan antar att man inte är det och därför kör AVIn direkt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Ok så du menar att brevbäraren vet innan han ens påbörjar sin runda att brevet inte kommer få plats i brevlådan och därför slänger på klisterlapp? De ringer inte på dörren för att kolla om man är hemma utan antar att man inte är det och därför kör AVIn direkt?

Brevlådor är ju oftast inte större än några centimeter och paketen kan vara rätt stora och då kan man ju gissa i förväg att dom inte får plats, och varför skulle dom ringa på du har inte hemleverans det är fortfarande en brevlådetjänst.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Ok så du menar att brevbäraren vet innan han ens påbörjar sin runda att brevet inte kommer få plats i brevlådan och därför slänger på klisterlapp? De ringer inte på dörren för att kolla om man är hemma utan antar att man inte är det och därför kör AVIn direkt?

Vissa paket måste man söka mottagaren innan man får avisera, är det inte en av de typerna och man vet att det inte går in i brevlådan (har haft rundor med bara brevinkast t.ex. och då vet man att lådor inte går in i inkasten) så aviserar man direkt så att risken för att paketet skadas, stjäls eller blir en dag försenat minimeras. Plus att man har mindre som tar plats på cykel eller moped, har varit med om att det kommit ut saker till mig som brevbärare där bara ett paket tar en hel cykelväska. Blir en del turer fram och tillbaka till buntlådorna om man ska ha med en hög sådana ut... Men det viktiga är att varje brev där man inte når mottagaren och som inte går in i brevlådan blir en dag försenat, inte så kul varken för posten eller kunden.

Ordinarie brevbärare har på de flesta ställen ett distrikt som är tilldelat den brevbäraren, går du samma brevlådor 5 dar i veckan varje månad vet du ganska snart ungefär hur stora brevlådorna är på olika ställen. Det tar tid att ta reda på om kunden är hemma också, det blir ganska många minuter på en tur på sådär en 1000 hushåll om man ska ringa på för varje större paket, men samtidigt vet ordinarie brevbärare mer om vilka som brukar vara hemma och kan då även som extra service ta med paket ut till dem. Dock är detta inget krav om det inte åter igen är paket av den typen där brevbäraren måste söka kund.

Skrivet av trollhattan:

Brevlådor är ju oftast inte större än några centimeter och paketen kan vara rätt stora och då kan man ju gissa i förväg att dom inte får plats, och varför skulle dom ringa på du har inte hemleverans det är fortfarande en brevlådetjänst.

Brevinkast är ganska små, de som kör till villakvarter kan få med mycket mer stora brev eftersom brevlådor kan vara relativt stora också. Förutom det kan man även ha fastighetsboxar som även de kan vara ganska stora.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Träffat på brevbäraren varje dag dock. Han hade varken paket eller avi

Visa signatur

iMac Pro 🖥
Sennheiser HD600
Schiit stack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Ok så du menar att brevbäraren vet innan han ens påbörjar sin runda att brevet inte kommer få plats i brevlådan och därför slänger på klisterlapp? De ringer inte på dörren för att kolla om man är hemma utan antar att man inte är det och därför kör AVIn direkt?

Posten använder sig utav en mall som storleksmässigt ska motsvara ett brevinkasts öppning, går inte paketet/brevet igenom öppningen på mallen hamnar paketet/brevet hos ditt ombud.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Brevlådor är ju oftast inte större än några centimeter och paketen kan vara rätt stora och då kan man ju gissa i förväg att dom inte får plats, och varför skulle dom ringa på du har inte hemleverans det är fortfarande en brevlådetjänst.

Jag sa det där med att de ringer på dörren då det hänt mig en gång när jag var hemma på dagen.

Skrivet av gaminggirl:

Vissa paket måste man söka mottagaren innan man får avisera, är det inte en av de typerna och man vet att det inte går in i brevlådan (har haft rundor med bara brevinkast t.ex. och då vet man att lådor inte går in i inkasten) så aviserar man direkt så att risken för att paketet skadas, stjäls eller blir en dag försenat minimeras. Plus att man har mindre som tar plats på cykel eller moped, har varit med om att det kommit ut saker till mig som brevbärare där bara ett paket tar en hel cykelväska. Blir en del turer fram och tillbaka till buntlådorna om man ska ha med en hög sådana ut... Men det viktiga är att varje brev där man inte når mottagaren och som inte går in i brevlådan blir en dag försenat, inte så kul varken för posten eller kunden.

Ordinarie brevbärare har på de flesta ställen ett distrikt som är tilldelat den brevbäraren, går du samma brevlådor 5 dar i veckan varje månad vet du ganska snart ungefär hur stora brevlådorna är på olika ställen. Det tar tid att ta reda på om kunden är hemma också, det blir ganska många minuter på en tur på sådär en 1000 hushåll om man ska ringa på för varje större paket, men samtidigt vet ordinarie brevbärare mer om vilka som brukar vara hemma och kan då även som extra service ta med paket ut till dem. Dock är detta inget krav om det inte åter igen är paket av den typen där brevbäraren måste söka kund.

Låter kanske självklart men tack för förklaringen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9