Samsung vägrar reparera USB-porten på min mobil. Hävdar vattenskada.

Permalänk

Samsung vägrar reparera USB-porten på min mobil. Hävdar vattenskada.

Hej,

Efter några månaders användning slutade USB-kontakten till min Galaxy mobil fungera. Detta var pga slitage av metallkontakterna. Vatten hade inget med saken att göra.

Jag skickade sedan mobilen till Samsung för reparation under garantin.

Samsung vägrar reparera mobilen, vill ha en avgift för frakt + arbete och säger att orsaken till problemet inte spelar någon roll för att mobilen fått vatten i sig.

Kan Samsung helt strunta i att göra något och kräva pengar? Hur ser det ut med konsumentskyddet?

Permalänk
Inaktiv

Troligtvis har de tittat på vattensensorn (en liten lapp som byter färg i kontakt med vatten) som då givit utslag. Troligtvis har det då kommit in vatten i telefonen, kanske om du varit ute i regn, svettats på den eller något annat.

Eller hur vet du att det var på grund a slitna kontakter den gick sönder, kan du bevisa det?

Permalänk

För att USB-porten brukade fungera när man ställde kontakterna rätt (med en skruvmejsel). Det var alltså ett 100% mekaniskt problem. Det hade inget med vatten att göra. Det är själva kontakten det är fel på.

Permalänk
Medlem

Att du tror dig veta att felet inte beror på fuktskada innebär inte att så är fallet. Börja med att begära deras bevisning på fuktskadan så finns det någonting att utgå ifrån.

Skrivet av mobilproblem:

För att USB-porten brukade fungera när man ställde kontakterna rätt (med en skruvmejsel). Det var alltså ett 100% mekaniskt problem. Det hade inget med vatten att göra. Det är själva kontakten det är fel på.

Du har alltså, istället för att reklamera telefonen, gjort åverkan på den med en skruvmejsel? Därmed har du brännt i princip allt konsumentskydd som finns.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att du tror dig veta att felet inte beror på fuktskada innebär inte att så är fallet. Börja med att begära deras bevisning på fuktskadan så finns det någonting att utgå ifrån.

Är väl bara för dem att hälla lite vatten på den?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av twit:

Att du tror dig veta att felet inte beror på fuktskada innebär inte att så är fallet. Börja med att begära deras bevisning på fuktskadan så finns det någonting att utgå ifrån.

Du har alltså, istället för att reklamera telefonen, gjort åverkan på den med en skruvmejsel? Därmed har du brännt i princip allt konsumentskydd som finns.

Jag har inte gjort någon åverkan. Deras bevisning på fuktskada är en bild som jag inte känner igen och på en annan del av mobilen än USB-porten.

Permalänk
Medlem

Köpte du telefonen direkt från Samsung? Annars är det mot säljaren du skall reklamera. Samsung behöver (om de inte är säljaren) bara leva upp till sin egen garanti, medan säljaren behöver leva upp till såväl sin egen som Samsungs garanti samt konsumentköplagen.

Har det gått mindre än 6 månader sedan du köpte telefonen så ligger bevisbördan på säljaren enligt konsumentköplagen...det räcker inte för dem att visa att telefonen utsatts för fukt, utan de måste visa att felet är relaterat till fukten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Köpte du telefonen direkt från Samsung? Annars är det mot säljaren du skall reklamera. Samsung behöver (om de inte är säljaren) bara leva upp till sin egen garanti, medan säljaren behöver leva upp till såväl sin egen som Samsungs garanti samt konsumentköplagen.

Har det gått mindre än 6 månader sedan du köpte telefonen så ligger bevisbördan på säljaren enligt konsumentköplagen...det räcker inte för dem att visa att telefonen utsatts för fukt, utan de måste visa att felet är relaterat till fukten.

Jag köpte telefonen för 2+ år sedan. har inte använt den på länge och lagar den bara för min mamma. Jag köper inte Samsung-mobiler mer.

Permalänk

Standard sampung fel, tyvärr uppkommer samma fel när det är fuktskador.
Kostar 180kr att köpa ny kontakt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Fuktskador lagas inte oavsett fel då verkstaden måste lämna 90 dagars garanti på jobbet.
T.ex
Säg att dem lagar laddkontakten och skickar tillbaka den till dig. Inom 90 dagar märker du ett annat fel och väljer att skicka tillbaka den igen, då måste dem stå för kostnaden att laga de nya felet.

Vart är telefonen skickad? Och kan du länka bilden? Telecare brukar kunna köra fulingar och ta kort på en annan telefon..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2