Permalänk

Överklocka AMD FX-4100

Hej vänner!

Jag är ny på det här med överklockning och skulle gärna ta emot lite hjälp.

Jag sitter på en AMD FX-4100 processor och skulle gärna vilja klocka den för lite extra prestanda.

Jag har pillat lite i BIOS men inte hittat något som gör det stabilt.

Kan någon komma med bra klockinställningar som jag kan testa?

Jag tar gärna även emot tips vad för klockinställningar jag skall ha till mitt grafikkort (Sapphire Radeon HD 7850 2gb)

Tveka inte på att fråga något, är inte så bra på det här med datorer och överklockning.

Permalänk
Entusiast

Överklockning är (nu för tiden) ganska simpelt om du inte vill överklocka riktigt långt och få ur varenda lilla MHz du kan.
Det du i stort sett gör för att få en hyfsad överklockning är att helt enkelt öka frekvensen på alla kärnor +0.1GHz och köra valfritt stresstest (Prime95, Linpack OCCT, Intel Burn Test mm) i cirka 5 min, se om det kraschar ända tills det gör det.

När det kraschar det ökar du spänningen (Core voltage eller CPU Vcore) +0.005 tills det inte kraschar inom 5 min i valfritt stresstest och sen gör du samma sak igen med klockfrekvensen tills du uppnått önskad klockfrerkvens eller temperaturerna blir för höga.
När du hittat en klockfrekvens och spänning som är stabilt i 5 min så tar du det längre och kör 1 timme, kraschar det så sänk klockfrekvensen eller höj spänningen ännu mer som vanligt.

Grejen är helt enkelt att göra snabba 5 minuters-test och hitta en grundfrekvens/spänning att utgå ifrån och sedan köra 1 timmars-test för att se om det är stabilt, när du hittat en överklockning som du är nöjd med och som temperaturerna inte blir för höga med så körs du ett 12-24 timmars-test för att verkligen säkerhetsställa stabiliteten.

Det här är helt enkelt hur jag gör och det jag gör är nästan rent hämtat från guiden för överklockning av Intels Sandy Bridge-arkitektur vilket såklart skiljer sig massor från en FX-processor så här är annars en video-guide för just din processorarkitektur https://www.youtube.com/watch?v=MckeAmnDeTk (Även om den är för FX 8350 så gäller det din processor också då den är av samma arkitektur fast med färre kärnor)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈