Uppgradera datorn till 4k-ready / VR-ready.

Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn till 4k-ready / VR-ready.

Yo. Den här sommaren har jag bestämt mig för att uppgradera min dator till 4k-ready / VR ready.. Nedan ser ni specsen:

CPU: i7 3770k 3,5ghz @ OC 4,2ghz (Corsair H60)
GPU: GTX 960 4gb (2gb vram)
RAM: 16gb 1600mhz CL9
MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD5H (Z77, s1155)
PSU: Corsair AX 750W (80+ Gold)
SSD: 256gb
HDD: 1tb

Förutom 4k skärm naturligtvis så har jag tänkt köpa nytt moderkort, och ny GPU (390x 8gb HMB) nu i sommar när den lanseras, men behöver jag uppgradera något mer än GPU? Känns väl som att jag sitter ganska säkert med min 3770k fortfarande, och minnet är ju tillräckligt. Kanske kommer behöva ny PSU beroende på hur törstigt 390x är, har väl planerat nytt chassi också, där jag antagligen kommer köra Corsair 760T. Något jag missar här? Borde vara 4k & VR-ready med enbart ny GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Yo. Den här sommaren har jag bestämt mig för att uppgradera min dator till 4k-ready / VR ready.. Nedan ser ni specsen:

CPU: i7 3770k 3,5ghz @ OC 4,2ghz (Corsair H60)
GPU: GTX 960 4gb (2gb vram)
RAM: 16gb 1600mhz CL9
MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD5H (Z77, s1155)
PSU: Corsair AX 750W (80+ Gold)
SSD: 256gb
HDD: 1tb

Förutom 4k skärm naturligtvis så har jag tänkt köpa nytt moderkort, och ny GPU (390x 8gb HMB) nu i sommar när den lanseras, men behöver jag uppgradera något mer än GPU? Känns väl som att jag sitter ganska säkert med min 3770k fortfarande, och minnet är ju tillräckligt. Kanske kommer behöva ny PSU beroende på hur törstigt 390x är, har väl planerat nytt chassi också, där jag antagligen kommer köra Corsair 760T. Något jag missar här? Borde vara 4k & VR-ready med enbart ny GPU?

Ja du. Du får nog snarare titta på dubbla GPU:er för att få en trevlig bild utav 4K.

Alternativet skulle vara ett Titan X eller 390X(när det väl dyker upp) som singelkort. Processorn klarar sig nog bra ett tag till. "Flaskhalsen" märker du när du sitter med grejerna.

Permalänk
Medlem

@EyeNEye: va? Jag skrev ju att jag skulle köpa 390x, och det är ju ett singelkort. Har svårt att tro att det inte skulle fungera med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

@EyeNEye: va? Jag skrev ju att jag skulle köpa 390x, och det är ju ett singelkort. Har svårt att tro att det inte skulle fungera med det?

Ja, vi vet inte hur det presterar heller. Även om "tester" påvisar det, så behöver det inte stämma.

4K är krävande.

Titan X klarar det helt ok enligt tester, 390X vet vi inte. Åtminstone inte jag.

Kanske till och med så att du får kliva upp på ett CF 390X för att få en bra upplevelse.

Din processor kan du säkert klocka upp högre. Beroende på vilket spel du vill lira i 4K, då vissa är CPU-beroende, andra är GPU-beroende.