risker med begagnade objektiv?

Permalänk
Medlem

risker med begagnade objektiv?

Hej,

Har möjlighet att få ett begagnat objektiv billigare (var just på jakt efter det objektivet och lyckades hitta det av en slump).
Nu undrar jag om det finns några risker i detta? Kan objektivet blivit sämre eller skadat ? Smuts eller fläckar som inte går bort kanske? Repor, kan man upptäcka dessa enkelt?

Är givetvis helt nybörjare på kameror och objektiv..

Tack för tipsen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej,

Har möjlighet att få ett begagnat objektiv billigare (var just på jakt efter det objektivet och lyckades hitta det av en slump).
Nu undrar jag om det finns några risker i detta? Kan objektivet blivit sämre eller skadat ? Smuts eller fläckar som inte går bort kanske? Repor, kan man upptäcka dessa enkelt?

Är givetvis helt nybörjare på kameror och objektiv..

Tack för tipsen

Oftast är fotografer rädda om sina grejer.
Men kolla, kläm och känner. Objektiv klarar sig i åratal.
Mina äldre är 50+ och funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fotosidans poddradio hade passande nog ett avsnitt för bara några dagar sedan om vad man ska tänka på när man köper begagnade objektiv.

http://www.fotosidan.se/cldoc/begagnade-objektiv-risker-och-m...

Bästa tipset jag kommer att tänka på är väl att försöka testa objektivet på sin egen kamera om man har möjlighet. Ta några testbilder med högt bländartal så bör väl eventuellt damm och defekter synas på bilderna. Och lyssna på autofokusen om det är något som rasslar...