Ubuntu hittar ingen HDD vid installationen.

Permalänk

Ubuntu hittar ingen HDD vid installationen.

Hej, jag 'r helt ny h'r, och som ni ser s[ har jag inte lyckats med min Ubuntu installation.

Har en Acer Aspire 5536G som jag k;r Win 7. Nu kor jag pa senaste Ubuntu DVD. 15.04

Ubuntu hittar inte min HDD vid installationen. HDD ar en SSD 80gb.
Men i provprogrammet sa kan jag lasa och skriva till den!!

Win 7 ar installerad p[ densamma.

Vad g;r jag f;r fel

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är en inkompatibel diskontroller på moderkortet ? Har du kollat om det finn biosuppdateringar till den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej och tack för svar.

Har uppdaterat till senaste BIOS via Win 7.

Provade att flytta SSD:n till min stationära PC, där jag har Ubuntu sedan tidigare.
Förvisso på en "vanlig" SATA disk.
Provade att installera med samma DVD som jag installerat den stationära med.
Utan framgång, så kan det vara något fel på SSD-disken?

Har testat med både Ver 14 o 15 (64 bitars) men ingen av dom funkar.

Den enda Ubuntu som funkar i min Acer är Ver 9 nånting,
men den går inte att uppdatera vidare som var min plan.
Inte ens med den installerad så hittar Ver 14 HDD.

Kanske finns det en anledning till att Acer Aspire 5536G inte släppts med Linux?;)

Skulle det hjälpa om jag kopierar in texten från Loggen som dyker upp vid
installationen?

Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Syns inte sddn i bios heller ? Har du provat att radera partitionerna på den ?
Jag kan nog inte tolka installationsloggen bra nog men nån annan kanske kan läsa ut nått från den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, ssdn syns i BIOS och jag kan skriva/läsa på den ifrån "prov-versionen" av Ubuntu som
finns på DVDn.

Men nåt händer när jag försöker att installera.
Har formaterat ssdn i Win 7 både i std och Fat format

Jag stoppade till slut i en SATA disk som jag nu installerat Ubuntu 14 på.

Jag lovade nog för mycket när jag skrev att jag skulle kopiera in texten
från loggen, vet inte hur man gör det!?

Trodde som en inbiten Windows användare att det bara var att markera och kopiera.
Men det gick inte.

Kan man kanske göra en Rå-kopia av denna disk jag kör på över till ssdn.
i min stationära kanske, Och sedan prova att starta i min Acer Aspire?

Finns det tips på något bra "disc-doktor" program till Linux så kan man ju alltid prova det

Jag får tacka dig så länge "mrgaffe" för din hjälp, ska iväg nu på lillsemester över helgen
så då lämnar jag Linux hemma!

Ha en trevlig helg alla här på forumet.

Permalänk
Medlem

Hur försöker du installera Ubuntu? Via live-lägets installerare eller väljer du "Install Ubuntu" direkt vid boot?

Vid detta steg, vad väljer du? Har du testat "Something else", och sett om din ssd hittas där?

Hur ser du att den inte hittar din ssd? Får du någon form av felmeddelande, och i så fall vad?

Permalänk
Medlem

provat GParted i linux och se om du kan se disken där?

$sudo apt-get install gparted #om det inte är installerat redan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Hej alla igen.

Gick på din linje Oldcomputer och surfade runt lite.

Sedan startade jag helt enkelt bara Gparted ifrån "testversionen" på Installationsskivan
Skapade en ny partitionstabell i Gparted.

Och då hittade installationsprg min HDD.

Tack alla för er hjälp, nu ska här köras Ubuntu!!