Permalänk
Medlem

ang Admin privilage

Hej jag har försökt nu ett tag för att förstå mej på varför min dator frågar om admin behörighet när jag vart inne o ändrat från dag ett att den ska installeras med enbart admin som huvud profil o allt är i kryssat till full behörighet men ändå så vill inte datorn installera eller ta bort vissa filer/mappar, utom gnäller bara om att jag ej har admin behörighet för att göra detta.

Blir inte klok på det hela så alla tips på alternativa lösningar tages emot med glädje, och i hopp om att just de tips löser mina problem.

Permalänk

Har du kollat loggen? Vad händer när UAC kickar igång, nekar den automatiskt eller den frågar dig först?

Tog bort torrt skämt
Permalänk
Medlem

@Jimmi80:

UAC är bortkopplad då jag är den ända som använder datorn, och oftast väljer jag bara att köra "run as admin" när det behövs, men nu är den inställd på full behörighet till allt men ploppar ändå upp felmeddelande om att jag inte har behörighet till att installera eller tag bort.

snurrar i huvet på mej o blir inte klok på det o slut på möjliga idéer, därav jag vänder mej hit för de är inte lönt att gå till en dataaffär för alla vet vad svaret blir då....lämna in datorn så kan vi felsöka....helsike heller, jag har byggt datorn o vill inte att nån annan ska pippa i den, nog många som tänker som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmi80:

Hej jag har försökt nu ett tag för att förstå mej på varför min dator frågar om admin behörighet när jag vart inne o ändrat från dag ett att den ska installeras med enbart admin som huvud profil o allt är i kryssat till full behörighet men ändå så vill inte datorn installera eller ta bort vissa filer/mappar, utom gnäller bara om att jag ej har admin behörighet för att göra detta.

Blir inte klok på det hela så alla tips på alternativa lösningar tages emot med glädje, och i hopp om att just de tips löser mina problem.

Finns lite olika anledningar till detta, dels så är Admin inte ett fullständigt Admin konto, man kan aktivera det dolda admin kontot om man vill, eller högerklicka på vald fil och välja kör som admin, dock fortfarande så finns det en hel del saker som man inte kan göra PGA att inget användarkonto av något slag har total behörighet.

Skrivet av Jimmi80:

@Jimmi80:

UAC är bortkopplad då jag är den ända som använder datorn, och oftast väljer jag bara att köra "run as admin" när det behövs, men nu är den inställd på full behörighet till allt men ploppar ändå upp felmeddelande om att jag inte har behörighet till att installera eller tag bort.

snurrar i huvet på mej o blir inte klok på det o slut på möjliga idéer, därav jag vänder mej hit för de är inte lönt att gå till en dataaffär för alla vet vad svaret blir då....lämna in datorn så kan vi felsöka....helsike heller, jag har byggt datorn o vill inte att nån annan ska pippa i den, nog många som tänker som jag.

Troligen är det andra konton som bara har behörighet till det du vill göra, tex system eller trusted installer.
så är inget fel utan allt är som det ska,
Boota med en linux live dist, tex ubuntu, eller mint, så kan du ta bort vad du vill ta bort.

Permalänk
Medlem

den biten vet jag med men även när jag väljer kör som admin så ploppar det upp med otillräcklig behörighet o det gäller morttagning av en helt vanlig mapp och andra delen är ett helt vanligt program som jag även installerade på dator 2 med samma windows fullt uppdaterad o programmet installeras utan bekymmer o startar hur fint som hälst.

Sedan vet jag även att man kan inte fått full behörighet då där finns ett alternativ med special permission som jag försökt komma åt att aktivera men går ej på något sätt