Permalänk
Medlem

Sammanfoga två datorer.

Hej.

Har en 5 år gammal dator med delvist uppgraderade komponenter som jag vill förena med en nyare dator för att till slut ha en bättre gamingdator och en annan sämre vardagsdator med resterna. Orkar heller inte med det gigantiska cooler master chassit fast däremot har den nyare datorn ett väldigt litet fractal design så jag kanske inte får med allt.

Dator 1 specs:

CM HAF 932 chassi
Asus P7P55D moderkort
Intel i5 750 CPU
Corsair HX 750w PSU
Corsair 4x2gb (8gb) RAM
GTX 970 GPU
1tb HDD
120 gb SSD
wifi kort, ethernet kort och ljudkort
DVD rom
Windows 7

Dator 2 specs:

Fractal design core 1100 chassi
ASrock Z97M anniv. moderkort
Intel Pentium G3258 anniv. CPU
XFX Core 550w PSU
Adata 2x4gb (8) RAM
Seagate SSHD
GTX 750 GPU
Windows 8

Eftersom dator 2 har nyare moderkort, cpu, mm så tänkte jag använda den som bas. Men då den har mkt mindre chassi så tror jag inte jag får plats med mycket. Men jag kan ta över gpu, dvd, ssd och ethernet om det finns plats. Jag undrar också om jag behöver föra över 750w psu också eller om 550w räcker för 970.

Permalänk
Medlem

550w-agget borde inte ha några problem att försörja den datorn. Frågan är dock om inte den dubbelkärniga PentiumCPUn kommer att sätta begränsningar för 970-kortet beroende lite på vilka upplösningar du spelar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

550w-agget borde inte ha några problem att försörja den datorn. Frågan är dock om inte den dubbelkärniga PentiumCPUn kommer att sätta begränsningar för 970-kortet beroende lite på vilka upplösningar du spelar i.

Spelar i 1080 tror du det kan bli nån fara? Har ju spelat utan problem med i5an och den är visst fyrkärning fast 5 år gammal.

Permalänk
Medlem

Så länge du kör den cpun som du kör nu i dator 2 så presterar ju den sämre än vad dator 1 gör, eftersom en g3258 överklockad till 4.4-4.6ghz presterar ungefär som en i3 i 1000-1200kr prisklassen.

Det ska inte vara några problem alls att köra 970 och en i5/i7 på 550W nätdel.

Skulle jag sitta på dom här delarna så skulle jag nog:
Flytta grafikkort till stationär 2
Flytta ssd till stationär 2
Köpa en ny cpu till stationär 2

och att flytta nätdel mellan stationär 1 &2 är absolut inget måste men vill du ha lite extra kräm så skadar de ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Så länge du kör den cpun som du kör nu i dator 2 så presterar ju den sämre än vad dator 1 gör, eftersom en g3258 överklockad till 4.4-4.6ghz presterar ungefär som en i3 i 1000-1200kr prisklassen.

Det ska inte vara några problem alls att köra 970 och en i5/i7 på 550W nätdel.

Skulle jag sitta på dom här delarna så skulle jag nog:
Flytta grafikkort till stationär 2
Flytta ssd till stationär 2
Köpa en ny cpu till stationär 2

och att flytta nätdel mellan stationär 1 &2 är absolut inget måste men vill du ha lite extra kräm så skadar de ju inte.

Blir det verkligen så mycket sämre? för min i5a har bara 2.6ghz och blir rätt så varmt. Annars kan jag ju göra flytten men vänta med CPU köp för att det är inte jätteaktuellt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Blir det verkligen så mycket sämre? för min i5a har bara 2.6ghz och blir rätt så varmt. Annars kan jag ju göra flytten men vänta med CPU köp för att det är inte jätteaktuellt just nu.

Jag kan nog garantera att den i5an presterar betydligt bättre än en pentium g3258 det är egentligen somsagt en prisvärd/billig cpu sålänge du överklockar den, om du inte överklockar till 4.4-4.6ghz når du inte ens i3 prestanda

Fanns inga direkta benchmark men här ser du, http://www.anandtech.com/bench/product/109?vs=1265

Men oavsett i5 e bättre för de mesta än pentium cpun sålänge som jag sa du inte överklockar den till minst 4.5ghz då kan de börjar vara värt att använda den.

Permalänk
Medlem

I5an borde du kunna klocka till ~3.5ghz.

Med en billig tornkylare typ coolermasters hyper 212.