Får Radiotjänsten göra så här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2008

Får Radiotjänsten göra så här?

Hej,

Jag har tillfälligt inte ett eget boende utan står skriven hemma hos min mamma. Iallafall så fick jag nyss ett samtal från radiotjänst att dom har nu fakturerat mig för tre månader eftersom det är min skyldighet att betala eftersom jag också bor hos min mamma och är myndig. Min mamma betalar för det första inte till radiotjänsten utan hon använder sig av en boxer som hon betalar för istället. (Antog man bara behövde betala för det ena men så var det tydligen inte.)

Jag kunde inte säga något till henne i telefonen utan var tvungen att mejla dom senare en överklagan. Hon var absolut den mest otrevligaste och vidrigaste människa jag har pratat med i telefonen.

Får dom göra så här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Det är bara en person i hushållet som behöver betala. Om din mor har en TV i lägenheten så är hon skyldig att betala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2008

Det här är inte det svaret du vill ha. men eftersom din mamma har en TV skall hon betala till Radiotjänst. Gjorde hon det skulle du slippa...

Trädvy Permalänk
Skribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Detta låter ungefär som normal feedback på deras telefonsamtal.
Så vitt jag vet så ska 1 betala TV licens per hushåll, hur vida det ingår i boxen eller inte kan jag inte yttra mig om. I övrigt kan jag tycka att det är jävligt konstigt att detta ens är lagligt, ungefär som att tvinga alla med körkort att betala parkeringsplatser i hela Sverige för att man "kan parkera där".

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Det är en avgift per hushåll.
Sedan behöver man enligt lag betala TV-avgift fastän man har boxer/viasat/comhem o.s.v.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Finns det en "tv-mottagare" i hushållet så skall Radiotjänst ha betalt, om din mamma inte betalar så ger dom sig på dig istället skulle jag tro, nog kan du försöka överklaga och säga att du inte har någon / att det inte finns någon TV / liknande i huset men det lär sluta med att nån av er får betala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

jag har aldrig betala till radiotjänst ingen som har frågat jag förstår inte meningen med dom

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Om hushållet inte har någon TV-mottagare behöver ni inte betala.

§ 1.6 raderat. // MOD
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2008

Hon från radiotjänsten sa att eftersom jag bor hos min mamma så är jag medskyldig att betala. Jag kunde inte säga emot henne om något utan hon hänvisade till lagtexter osv, och sa att en faktura kommer om 10 dagar för tre månaders avgift.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Maj 2010

Boxer och Radiotjänst är inte samma sak. Boxer levererar digital-TV via marknätet och Radiotjänst är företaget som administrerar tv-avgiften. Har ni en tv-mottagare i hushållet måste ni betala tv-licens, men bara en av er måste betala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av shivers:

Hon från radiotjänsten sa att eftersom jag bor hos min mamma så är jag medskyldig att betala. Jag kunde inte säga emot henne om något utan hon hänvisade till lagtexter osv, och sa att en faktura kommer om 10 dagar för tre månaders avgift.

Så länge det finns NÅGON på adressen som betalar tv-licens så skiter Radiotjänst fullständigt i vem som betalar fakturan. Eftersom din mamma inte betalar tv-licens så skulle jag skulle gissa på att Radiotjänst har varit i kontakt med henne tidigare och velat haft betalt men att hon har lyckats slingra sig och nu när det finns en till person som är myndig på adressen så hoppar dom på den personen. Säg åt din mamma att betala fakturan, ni har ju uppenbarligen en tv-mottagare och är då betalningsskyldiga.

Hurvida det är en bra eller dålig avgift är en annan femma. Men jag anser att så länge man har en tv-mottagare hemma så bör man göra rätt för sig, alltså betala eftersom det är så det ser ut idag.

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv TG Moderkort: Asus X99-S CPU: Intel i7-5820K Kylare: Corsair H110i GT RAM: Corsair Vengeance 16GB GPU: ASUS GTX 1080Ti Strix Nätagg: XFX Blackseries 1050W Lagring: Samsung 950 PRO 512GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av shivers:

Det är helt korrekt och allt är i sin ordning. Du och din mor kommer nu att göra rätt för er!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2008

Självklart ska rätt vara rätt. Blev bara förvånad och förbannad att dom kan lägga över ansvaret på någon annan än personen som står på huset och nyttjar tvn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011

Radiotjänst är inte ett abonnemang, dvs hon har inte Boxer i stället. Har hon en TV (oavsett om den används eller ej) så ska hon betala TV-avgift. Dock räcker det med en licens per hushåll.

Skrivet av shivers:

Hej,

Jag har tillfälligt inte ett eget boende utan står skriven hemma hos min mamma. Iallafall så fick jag nyss ett samtal från radiotjänst att dom har nu fakturerat mig för tre månader eftersom det är min skyldighet att betala eftersom jag också bor hos min mamma och är myndig. Min mamma betalar för det första inte till radiotjänsten utan hon använder sig av en boxer som hon betalar för istället.

Jag kunde inte säga något till henne i telefonen utan var tvungen att mejla dom senare en överklagan. Hon var absolut den mest otrevligaste och vidrigaste människa jag har pratat med i telefonen.

Får dom göra så här?

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Då din mamma inte betalat så får du göra det istället för minst en måste betala till radiotjänst om ni har tv.

Du får skylla på din mor och kräva henne på pengarna.

i5 8400 All cores clocked to 4015MHz
R5 1600X @ 4.3GHz https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Decimal:

Då din mamma inte betalat så får du göra det istället för minst en måste betala till radiotjänst om ni har tv.

Du får skylla på din mor och kräva henne på pengarna.

Ser inte att TS har skrivit att han har en TV, bara för att dom har en boxer betyder dom inte att dom har TV.
Det finns skärmar utan mottagare som man kan köpa (alltså ser exakt ut som vanliga TV apparater) tror att dom kallas mediadisplays?eller något sånt.

Har själv funderat på att införskaffa en sån då jag inte äger TV idagsläget , sen är det ju egentligen skitsamma radiotjänst ringer ju stup i kvarten i alla fall dom har varit på mig i 20år (har tom erbjudit mig att dom får söka i förråd, lägenhet osv men dom fortsätter att trakka *host* kontakta mig )

Sen har ju inte jag koll på om en boxer räknas som en mottagare men det är ju en annan femma, och jag hade nog skitit i det i alla fall då jag tycker att dom använder fula metoder. (ingen moralpredikan tack)

EDIT : Public Display kallas dom, alltså ingen mottagare verkar inte finnas något bra filter på prisjakt men det finns i olika modeller storlekar samma som TV
https://www.komplett.se/samsung-46-led-public-display-md46c/7...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av lappen81:

Ser inte att TS har skrivit att han har en TV, bara för att dom har en boxer betyder dom inte att dom har TV.
Det finns skärmar utan mottagare som man kan köpa (alltså ser exakt ut som vanliga TV apparater) tror att dom kallas mediadisplays?eller något sånt.

Har själv funderat på att införskaffa en sån då jag inte äger TV idagsläget , sen är det ju egentligen skitsamma radiotjänst ringer ju stup i kvarten i alla fall dom har varit på mig i 20år (har tom erbjudit mig att dom får söka i förråd, lägenhet osv men dom fortsätter att trakka *host* kontakta mig )

Sen har ju inte jag koll på om en boxer räknas som en mottagare men det är ju en annan femma, och jag hade nog skitit i det i alla fall då jag tycker att dom använder fula metoder. (ingen moralpredikan tack)

EDIT : Public Display kallas dom, alltså ingen mottagare verkar inte finnas något bra filter på prisjakt men det finns i olika modeller storlekar samma som TV
https://www.komplett.se/samsung-46-led-public-display-md46c/7...

Fast då sitter ju tv-mottagaren i boxen så man får betala ändå.

i7 4770k @stock | Asus z87-pro | Gigabyte gtx 670 OC | 8GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850 | en dvdspelare
i7 950 @3.2GHz | Sabertooth x58 | HIS HD5770 | 6GB RAM | 500GB HDD | Antec Earthwatts 500W
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lilla huset på landet
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Jonssown:

Detta låter ungefär som normal feedback på deras telefonsamtal.
Så vitt jag vet så ska 1 betala TV licens per hushåll, hur vida det ingår i boxen eller inte kan jag inte yttra mig om. I övrigt kan jag tycka att det är jävligt konstigt att detta ens är lagligt, ungefär som att tvinga alla med körkort att betala parkeringsplatser i hela Sverige för att man "kan parkera där".

Det är tyvärr så det funkar i Sverige köper jag en hårddisk eller mobil så måste jag betala en slant till Magnus Uggla för att en person har köpt hans CD och den personen kanske kopiera den CDn till sin mobil, det måste jag betala för.

@shivers säg att du inte har nån TV sen lägger du på, kom inte med några ursäkter varför du inte har nån tv och dra inte in din mamma i samtalet, du har ingen TV punkt.

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Jonssown:

övrigt kan jag tycka att det är jävligt konstigt att detta ens är lagligt, ungefär som att tvinga alla med körkort att betala parkeringsplatser i hela Sverige för att man "kan parkera där".

Ska man göra någon analogi med bilar så är det väl snarare att jämföra med att alla som äger en bil tvingas betala skatt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Marre09:

jag har aldrig betala till radiotjänst ingen som har frågat jag förstår inte meningen med dom

Inte så gammal va? Att du aldrig någonsin fått brev eller besök av dem tyder på det. Eller också bor du ute i obyggden dit de inte orkar ta sig..;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av dumbo:

Ska man göra någon analogi med bilar så är det väl snarare att jämföra med att alla som äger en bil tvingas betala skatt.

Nej du kan ställa av bilen om du inte använder den
Snarare att skatta alla som innehar en motor oavsett typ av motor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av lappen81:

Nej du kan ställa av bilen om du inte använder den
Snarare att skatta alla som innehar en motor oavsett typ av motor

Man kan tycka vad man vill om tv-avgiftens vara eller inte vara, men jag tyckte analogin med alla som äger en bil betalar vägskatt var ganska passande. Vad är det du egentligen vill säga när du vänder dig mot den? Tycker du att man borde kunna ställa av sin TV?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Man kan tycka vad man vill om tv-avgiftens vara eller inte vara, men jag tyckte analogin med alla som äger en bil betalar vägskatt var ganska passande. Vad är det du egentligen vill säga när du vänder dig mot den? Tycker du att man borde kunna ställa av sin TV?

Personligen tycker jag det hade varit en bra sak att kunna "ställa av" sin tv.
Detta då jag inte har några tv kanaler, inga kablar indragna för det eller har någon parabol/antenn och endast har min tv som en stor skärm för datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

För att göra det enkelt.
Har ni en TV i erat hem så ska någon av er som bor i hemmet betala radiotjänst.
Dock går det ju undvika det genom att ringa och säga att man inte har någon TV i hemmet.
Ibland kan det komma kontrollanter som ringer på dörren men det är bara strunta i att öppna dörren eller inte svara på några av deras frågor ( du behöver inte det).
Bara stänga dörren och säga jag har inte tid och tänker inte svara på några av era frågor.
Oftast skiter dom i det sen och kan inget göra.
För tror knappast dom skaffar husrannsakan för att kolla om du har en tv i hemmet! Så lätt är det inte att skaffa en husrannsakan.....

1. Antingen är du laglig och någon av er betalar till radiotjänsten. ( Om ni har tv )
2. Ni mailar och skriver att ni inte har någon tv längre och struntar i att betala. ( fast ni har tv egentligen)
3. Ni har kanske ingen tv? Då är det bara säga sanningen och ni behöver inte betala något!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av kaya:

Det är tyvärr så det funkar i Sverige köper jag en hårddisk eller mobil så måste jag betala en slant till Magnus Uggla för att en person har köpt hans CD och den personen kanske kopiera den CDn till sin mobil, det måste jag betala för.

@shivers säg att du inte har nån TV sen lägger du på, kom inte med några ursäkter varför du inte har nån tv och dra inte in din mamma i samtalet, du har ingen TV punkt.

Problemet är bara köper du ny TV så har Radiotjänst den informationen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av RepZi:

Inte om man köper den på blocket

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av RepZi:

"Hej ringer från radiotjänst ser att du köpt en ny TV"
"Ja den var en present till min mamma hon fyllde år, jag har ingen egen"
"Okej tack hej då"

Förutsatt att ens mamma faktiskt betalar då ;D

TS: Betala det som ska betalas så skickar du brev/mail/ringa sen om att du vill sluta betala då du gjort dig av med TVn, ingen idé att överklaga grejer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Sarynoth:

Personligen tycker jag det hade varit en bra sak att kunna "ställa av" sin tv.
Detta då jag inte har några tv kanaler, inga kablar indragna för det eller har någon parabol/antenn och endast har min tv som en stor skärm för datorn.

Analoga nätet är redan nedsläckt så det borde vara en möjlighet. Frågan hur lagen ser ut hos Radiotjänst om den saken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Dec 2008

Det finns några trådar om det här och den allmänna uppfattningen tycks vara att det är i stort sett omöjligt att överklaga och få rätt mot Radiotjänst.

Enklast är nog att bara avanmäla TV-innehavet och sedan göra er av med TV:n alternativt behålla den och fortsätta fuska. Den moraliska biten överlåter jag åt er.

Dom tre månaderna du/ni redan fått räkning på får ni ta som lärpengar.

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | GTX 780 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Lagerlöf:

"Hej ringer från radiotjänst ser att du köpt en ny TV"
"Ja den var en present till min mamma hon fyllde år, jag har ingen egen"
"Okej tack hej då"

Förutsatt att ens mamma faktiskt betalar då ;D

TS: Betala det som ska betalas så skickar du brev/mail/ringa sen om att du vill sluta betala då du gjort dig av med TVn, ingen idé att överklaga grejer.

Haha bra lösning, givetvis kan det funka så.