Får Radiotjänsten göra så här?

Permalänk
Medlem

Äckligt, hur kan det vara tillåtet att kräva att någon ska betala licensen även om denne inte äger TVn, utan bara råkar bo hos den som är ägaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Eller tvinga alla betala skatt till landstinget fast de aldrig är sjuka...

Att påstå att någon aldrig skulle vara sjuk eller behöva vård av något slag är en lögn. Därför är det inte samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Absolut inte. Men precis som att du åker till finkan om du dräper, så åker SVT dit ganska hårt när de inte är opartiska. De jobbar stenhårt för att kunna vara det.

Kritik mot PS får man gärna komma med, utan problem. Det jag säger är att när en människa säger "PS är vänstervridet" så gör man fel. Speciellt med tanke på att du tar en en hel organisation/rörelse/företag med ett ganska stort tal anställda och drar alla över en kam.

Självklart händer det att PS kommer ut ur sin opartiskhet och råkar drämma till lite fult, det har vi sett med Jimmie Åkesson. Men att påstå att hela företaget är vänster är inget annat än ett sätt att kunna ursäkta alla typer av kritiska granskningar som de har gjort, när de är riktad åt "fel" håll.

Kritik ska man absolut ge. Tomma, innehållslösa anklagelser däremot bör man hålla tillbaka.

Menar du att PS är högervridet snarare än vänstervridet, eller att det inte finns någon tillräckligt tydlig trend?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Att påstå att någon aldrig skulle vara sjuk eller behöva vård av något slag är en lögn. Därför är det inte samma sak

Det är mycket möjligt att en person inte använder eller behöver någon sjukvård under sin livstid eller i alla fall försumbart lite. Man kan dö på direkten av t.ex. en stroke/hjärtattack utan att alls använt sjukvård innan. Många betalar även in till pensionen då de arbetar trots att de själva dör innan de fått någon egen pension.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Menar du att PS är högervridet snarare än vänstervridet, eller att det inte finns någon tillräckligt tydlig trend?

Jag menar just det jag har sagt, att PS försöker hålla sig så opartiska som möjligt. Sedan kommer man självklart hitta fall där man kan hävda att de verkar både vänster- och högervridna om man letar. Man ska komma ihåg att PS inte är ett enda litet företag med två journalister, utan en stor organisation med många olika typer av människor som arbetar där.

Något jag också lagt märke till, är att folk väljer att klassifiera saker och ting som "höger/vänster" när det gäller vetenskapliga undersökningar. När SVT tog fram underlag på att dåvarande regeringens satsning på FAS3 och reglering av sjukersättning var helt verklös och endast bidrog till att göra saker värre, så var det många som klagade på "vänstervridet" när det i själva fallet handlade om kritisk journalistik. Samma människor var ganska tysta när SVT tog fram underlag för regeringen Perssons misslyckanden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ser inte att TS har skrivit att han har en TV, bara för att dom har en boxer betyder dom inte att dom har TV.
Det finns skärmar utan mottagare som man kan köpa (alltså ser exakt ut som vanliga TV apparater) tror att dom kallas mediadisplays?eller något sånt.

Har själv funderat på att införskaffa en sån då jag inte äger TV idagsläget , sen är det ju egentligen skitsamma radiotjänst ringer ju stup i kvarten i alla fall dom har varit på mig i 20år (har tom erbjudit mig att dom får söka i förråd, lägenhet osv men dom fortsätter att trakka *host* kontakta mig )

Sen har ju inte jag koll på om en boxer räknas som en mottagare men det är ju en annan femma, och jag hade nog skitit i det i alla fall då jag tycker att dom använder fula metoder. (ingen moralpredikan tack)

EDIT : Public Display kallas dom, alltså ingen mottagare verkar inte finnas något bra filter på prisjakt men det finns i olika modeller storlekar samma som TV
https://www.komplett.se/samsung-46-led-public-display-md46c/7...

Alla mottagare, oavsett om de sitter i TVn, Boxen eller i Datorn!, är en TV-Avgift-skyldig enhet, även om du plockar bort den i efterhand eller modifierar något. Om det ingick när varan köptes så ingår det så länge den varan finns kvar.
Alla som står skrivna på adressen ansvarar alla för att denna avgift betalas.
Svårare än så är det inte.

Jag själv betalar inte TV-Avgift, och fick samtal från Radiotjänst igår. Svarade ärligt att jag har ingen TV, ingen digitalbox och ingen TV-antennmottagare i huset.
Hon tacka för sig och inga mer frågor.

Jag tittade så lite på TV att efter typ 6 mån (för 1 år sedan) så beslutade jag mig för att skänka bort den enda kvarvarande platt TVn och slänga de gamla CRT TVna. Samtidigt sa jag upp avgiften, och har fått detta bekräftat.

Om jag en dag i framtiden skaffar något TV-abonnemang eller TV i sig själv så kommer jag få betala igen, men jag tyckte jag kunde ha mer kul för de 2,5kkr per år (eller vad det nu är idag) än att glo på TV en gång i månaden.

Sen att jag tycker denna avgiften är förlagd är en annan sak, men det är som att jag tycker att 130km/h fungerar i resten av EU, utom i Sverige. Något ska alltid vara udda

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ser inte att TS har skrivit att han har en TV, bara för att dom har en boxer betyder dom inte att dom har TV.
Det finns skärmar utan mottagare som man kan köpa (alltså ser exakt ut som vanliga TV apparater) tror att dom kallas mediadisplays?eller något sånt.

Har själv funderat på att införskaffa en sån då jag inte äger TV idagsläget , sen är det ju egentligen skitsamma radiotjänst ringer ju stup i kvarten i alla fall dom har varit på mig i 20år (har tom erbjudit mig att dom får söka i förråd, lägenhet osv men dom fortsätter att trakka *host* kontakta mig )

Sen har ju inte jag koll på om en boxer räknas som en mottagare men det är ju en annan femma, och jag hade nog skitit i det i alla fall då jag tycker att dom använder fula metoder. (ingen moralpredikan tack)

EDIT : Public Display kallas dom, alltså ingen mottagare verkar inte finnas något bra filter på prisjakt men det finns i olika modeller storlekar samma som TV
https://www.komplett.se/samsung-46-led-public-display-md46c/7...

Dock så är det lag på att om du har en tv ELLER ett tv abbonemang så måste du betala Radiotjänst, detta för att alla tv apparater inte har en antenningång och kan då kräva dig på pengar för att du har ip tv eller dreambox tom.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är mycket möjligt att en person inte använder eller behöver någon sjukvård under sin livstid eller i alla fall försumbart lite. Man kan dö på direkten av t.ex. en stroke/hjärtattack utan att alls använt sjukvård innan. Många betalar även in till pensionen då de arbetar trots att de själva dör innan de fått någon egen pension.

Blir du sjuk eller skadad på något sätt och inte använder sjukvården så är det upp till den personen. Men att man aldrig skulle bli sjuk eller på något sätt skadad är absurt. Den att en del för i förtid är ju ingenting som någon kan göra något åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

....och då hamnar SVT i beroendeställning till företag, som alla andra kanaler. Själva idén med avgiften är ju just att vi ska ha iaf. två mediala kanaler som är totalt oberoende, inte beroende av varken andra företag eller av regeringen.

Men det är klart, dagens folk bryr sig inte riktigt om att ha möjligeten till en onyanserad, ovinklad nyhetskanal. Vi sitter och skrattar åt propagandamaskinerna i Ryssland, Kina och Nordkorea men vägrar betala för garantin att det inte ska hända oss.

Du tycker också att program som melodifestivalen och alla nöjesprogram är så viktiga att de ska ta ut en avgift från alla för det? Om SVT faktiskt bara visade nyheter, dygnet runt och inget annat, samt kanske till och med visade allt i bara textform för att dra ner mer på kostnaderna hade jag kunnat tänka mig att stödja de. Men då skulle avgiften också vara otroligt mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag menar just det jag har sagt, att PS försöker hålla sig så opartiska som möjligt. Sedan kommer man självklart hitta fall där man kan hävda att de verkar både vänster- och högervridna om man letar. Man ska komma ihåg att PS inte är ett enda litet företag med två journalister, utan en stor organisation med många olika typer av människor som arbetar där.

Något jag också lagt märke till, är att folk väljer att klassifiera saker och ting som "höger/vänster" när det gäller vetenskapliga undersökningar. När SVT tog fram underlag på att dåvarande regeringens satsning på FAS3 och reglering av sjukersättning var helt verklös och endast bidrog till att göra saker värre, så var det många som klagade på "vänstervridet" när det i själva fallet handlade om kritisk journalistik. Samma människor var ganska tysta när SVT tog fram underlag för regeringen Perssons misslyckanden.

Det finns förstås både befogad och obefogad kritik. Som i de flesta sammanhang.
Jag tror inte att någon menar att samtliga som arbetar inom PS bidrar till vinkling/partiskhet, utan att trenden är åt x/y/z.
Exakta gränsdragningar och eventuell vinklings magnitud kan förstås diskuteras. Anledningen till att jag reagerade var att det såg ut som att du menade att all kritik varit obefogad.

Permalänk
Avstängd

Hade SVT/SR varit politiskt obunden och äkta public service hade jag kunnat betala.
Men så länge dom enbart har vänsteranhängare och kommunister anställda som motverkar demokrati så kan dom se sig i brasan efter mina pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Hade SVT/SR varit politiskt obunden och äkta public service hade jag kunnat betala.
Men så länge dom enbart har vänsteranhängare och kommunister anställda som motverkar demokrati så kan dom se sig i brasan efter mina pengar.

Alla på SVT är kommunister.. Jamen jo tjena ja!

Förstår att det finns nån för allt, men hur kan dessa tankar ens snurra omkring i ditt huvud på ett seriöst sätt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du tycker också att program som melodifestivalen och alla nöjesprogram är så viktiga att de ska ta ut en avgift från alla för det? Om SVT faktiskt bara visade nyheter, dygnet runt och inget annat, samt kanske till och med visade allt i bara textform för att dra ner mer på kostnaderna hade jag kunnat tänka mig att stödja de. Men då skulle avgiften också vara otroligt mycket lägre.

En helt annan diskussion, men nej det tycker jag inte. Självklart kan vi diskutera hur hög avgiften ska vara etc och vad de borde visa och inte. Poängen är att det inte finns någon bättre lösning i dagsläget, även om de flesta, inklusive jag, tycker att det suger.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det finns förstås både befogad och obefogad kritik. Som i de flesta sammanhang.
Jag tror inte att någon menar att samtliga som arbetar inom PS bidrar till vinkling/partiskhet, utan att trenden är åt x/y/z.
Exakta gränsdragningar och eventuell vinklings magnitud kan förstås diskuteras. Anledningen till att jag reagerade var att det såg ut som att du menade att all kritik varit obefogad.

Jag menar självklart exakt det jag har sagt.

För det första har jag aldrig nämnt att kritisera PS, jag har i min tur endast reagerat på att man kallar PS för "bara vänsterdrivet".

PS är inte "vänstervridet", eftersom det innebär att de aktivt skulle försöka vrida och censurera saker och ting för att verka i vänsterpolitikens intressen. Vill man se vänster och höger kan man titta på olika tidningar och mediekanaler i England och USA.

Sen är det självklart att konstruktiv kritik är alltid välkommen, och jag vet inte riktigt var du skulle fått ifrån att jag inte tycker att man ska kritisera PS, eftersom jag själv inte ens har diskuterat kritik mot dem. Det har inte ens förekommit någon kritik mot dem i denna tråd som jag har citerat, utan endast grundlös skitsnack i stil med "äh, de är vänster allihopa, varför ska man ens titta på deras skit". Vilket var det som fick mig att reagera från början.

Edit: som denna gyllene kommentar "Hade SVT/SR varit politiskt obunden och äkta public service hade jag kunnat betala.
Men så länge dom enbart har vänsteranhängare och kommunister anställda som motverkar demokrati "
Det är mot dessa rent utsagt idiotiska och korkade kommentarer som jag vänder mig.

PS slänger sin kritiska hammare åt både vänster och höger, och den enda som egentligen har rätten att gnälla över att bli partiskt behandlad av PS är faktiskt Jimmie Åkesson.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alla på SVT är kommunister.. Jamen jo tjena ja!

Förstår att det finns nån för allt, men hur kan dessa tankar ens snurra omkring i ditt huvud på ett seriöst sätt?

Tankarna snurrar så i hans huvud för att det är hyfsat sant...

Att den röd-gröna sidan är överrepresenterade i media och (vilket blir speciellt problematiskt i en "obunden" organisation, tillskillnad från vissa tidningar som ägs av partier ) svt/sr är ett vedertaget faktum.Professor vid Göteborgs Universitet kan bekräfta om du inte tror på det.
Det behöver dock inte betyda att de skapar kommunistpropaganda hela dagarna, men det finns en tydlig övervikt hos personalen och de är de som skapar innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du tycker också att program som melodifestivalen och alla nöjesprogram är så viktiga att de ska ta ut en avgift från alla för det? Om SVT faktiskt bara visade nyheter, dygnet runt och inget annat, samt kanske till och med visade allt i bara textform för att dra ner mer på kostnaderna hade jag kunnat tänka mig att stödja de. Men då skulle avgiften också vara otroligt mycket lägre.

Sport och melodifestivalen är faktiskt sponsrade program så det är ju inte bara som att de kastar ut pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Blir fly förbannad när jag läser detta på deras hemsida; "Tittar du inte på SVT? DU SKA ÄNDÅ BETALA, Har du dålig mottagning? SYND! För du ska ändå betala"

Påminner mig om gamla 50-tals filmer där maffian tvingar folk att köpa deras "tjänster". Om inte skickar de hem hejdukar till din dörr som får dig på andra tankar.

Om man hade sparkat alla anställda på radiotjänst så hade deras löner varit en bra start till att finansiera SVT.

Frugan är fortfarande efter fem år rädd för att öppna ytterdörren när det ringer på, jag vill tacka radiotjänstmaffian av hela mitt hjärta och tycker det är mycket bra att de skyddas av svensk lag när de utövar sin kriminella verksamhet.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Dock så är det lag på att om du har en tv ELLER ett tv abbonemang så måste du betala Radiotjänst, detta för att alla tv apparater inte har en antenningång och kan då kräva dig på pengar för att du har ip tv eller dreambox tom.

Du kan ha hur många abonnemang du vill, du behöver inte betala tv-licens för det.
Du kanske betalar för farmor, grannen eller katten, men inte har någon tv själv hemma.
Det är tv-mottagaren som är licensbelagd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker inte moral har något med saken att göra. Lagen är som den är, man får betala för att man innehar en TV-mottagare, inte för att man tittar på den, och att en dator inte är en TV-mottagare är fastställt nu.

Om jag vill ha en stor skärm (typ över 60'' eller så) och inte vill betala långt mer än nödvändigt så har jag inget val förutom en TV och då måste jag betala licensen. Där jag bor finns exempelvis inget kabelnät längre och mitt hus ligger i ganska kraftig radioskugga, alltså kan jag inte se på TV utan någon form av abonnemang, IP-TV eller satellit (och dessa är skyldiga att meddela radiotjänst om jag skaffar ett sådant), men trots det ska jag betala licens för att min skärm har en analog TV-mottagare som inte går att använda liksom. Var ligger moralen där?

Absolut, du har helt rätt, och jag håller med dig, det är ett gammalt system som inte längre funkar.
Men eftersom syftet ändå är att ha en "oberoende" "public service" så kommer folk inte bli glada även om det görs om. Alternativet är ju att skriva lagen så som att "alla som på något sätt kan ta emot sändningar ska betala". Då blir ju helt plötsligt alla med en dator, smartphone etc avgiftsbelagda. Och i kombination med detta så gör man även avgiften personlig. Detta skulle ju lösa en del "orimligheter", men då skulle ju folk grina över att dom blir prackas på nått dom inte vill ha.

Vad man då istället måste göra är ju helt enkelt att ta beslutet att vi inte längre vill ha det dom kallar för "oberoende public service", utan helt enkelt låter SVT/Radiotjänst köra på sitt eget race som vilken annan kanal som helst. Betalar du så får du titta. Problemet med detta är att jag misstänker att dom skulle tappa så pass många abonnenter att reklamfinansiering skulle vara enda lösningen.

Jag ser inget annat alternativ än dessa två?

Sist men inte minst så missförstod du nog mig med "moralen". Det enda jag menade där, är att jag inte riktigt gillar folk som tittar sönder SVT-Play-appen kontinuerligt, vecka efter vecka, månad efter månad. Nyttjar man det så mycket så uppskattar man ju antagligen det dom levererar, och då är det ju jävligt snålt att skita i att betala bara för att man rent tekniskt sett inte måste göra det.
Men det är väl som med allt, för dom flesta är pengar en ändlig resurs och det kan man få gratis betalar man inte för frivilligt

Permalänk
Medlem

Det är bara att stå på sig och säga nej, till mig ringde dem varannan månad i nästan fyra år. Jag har ingen TV eller TV-mottagare av någon sort. Varenda jävla gång var det en fråga eller statement i stil med "Du har glömt att anmäla TV-innehav". Saker man inte kan svara ja eller nej på för då läser dem upp en snabb snutt om att dem kommer skicka en räkning och sedan lägger på även om du pratar. Överröstar dem dig.

Det gäller att vara snabbtänkt.
Till slut så kom jag på, min mobil är med i NIX registret, jag har ingen TV, dem försöker få mig att betala en avgift jag inte är skyldig att betala. Dem är telefonförsäljare! Nämnde till dem att det är olagligt för telefonförsäljare att ringa till nummer som är med i NIX registret, arga vart dem men hörde inte av dem förrns dem tyckte att Internet = TV. Då var dem lika förjävliga och ljög om varför dem ringde ens. "Vill du vara med i en undersökning om ditt internetanvändande?". 0.1 sekunder efter svarade jag Nej med bestämd röst. Härdad är man.

Inte hört av dem sen dess, pajasar är de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Problemet är bara köper du ny TV så har Radiotjänst den informationen!

Man får dra med någon som betalar tv-licens som skrivs på den.
Jag drog med min mossa när jag köpte ny TV.

Kommer aldrig böja mig för deras gestapo fasoner, usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Man får dra med någon som betalar tv-licens som skrivs på den.
Jag drog med min mossa när jag köpte ny TV.

Kommer aldrig böja mig för deras gestapo fasoner, usch.

Du kan ju förvisso bara yrka på att du gett bort den i present.
Eller ringa 2 dagar senare och säga att du lämnat den på öppet köp.

Är även så kul med dessa "gestapo fasoner".

Radiotjänst arbetar med en lag i ryggen:
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/

Så resonerar man som du kan man ju likaväl säga att moms, skatt, misshandel, 20årsgräns på systemet och stöld är lika "gestapo".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du kan ju förvisso bara yrka på att du gett bort den i present.
Eller ringa 2 dagar senare och säga att du lämnat den på öppet köp.

Är även så kul med dessa "gestapo fasoner".

Radiotjänst arbetar med en lag i ryggen:
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/

Så resonerar man som du kan man ju likaväl säga att moms, skatt, misshandel, 20årsgräns på systemet och stöld är lika "gestapo".

Deras sätt är såklart det jag syftar på, luriga, sura om man ska avnmäla tv-innehav.

Och nej, bara för det är en lag kan man inte jämföra med allt, det är bara idiotiskt och korkat.
Men visst, vill du tycka tv-licens = misshandel så får du tycka det, inget mer att säga till en person som dig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Att påstå att någon aldrig skulle vara sjuk eller behöva vård av något slag är en lögn. Därför är det inte samma sak

Det är inte större lögn än de som påstår att de aldrig någonsin tittar på SVT.

Men det spelar egentligen ingen roll det heller eftersom man betalar för TV-innehav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Läs mitt inlägg igen så ser du att jag skriver att jag inte har någon aning, sjukt onödigt svar. Gå och trolla någon annanstans

har du absolut ingen aning?

vet du vad en boxer är?

vet du vad en mottagare är?

om du inte vet en av de två sakerna är så förstår jag förvirringen och ber om ursäkt för min kommentar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

https://www.google.se/search?tbm=isch&q=boxer
Jag vet inte vad det är för boxer ni gafflar om. I min värld kan inte "en boxer" syfta på något annat än hunden.

Hund? I TV-sammanhang? https://www.google.se/search?tbm=isch&q=boxer#tbm=isch&q=boxe...

Jo, jag förstår att ditt inlägg var ironiskt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blk:

Tankarna snurrar så i hans huvud för att det är hyfsat sant...

Att den röd-gröna sidan är överrepresenterade i media och (vilket blir speciellt problematiskt i en "obunden" organisation, tillskillnad från vissa tidningar som ägs av partier ) svt/sr är ett vedertaget faktum.Professor vid Göteborgs Universitet kan bekräfta om du inte tror på det.
Det behöver dock inte betyda att de skapar kommunistpropaganda hela dagarna, men det finns en tydlig övervikt hos personalen och de är de som skapar innehållet.

Att journalister ofta är vänstersympatisörer är inte så konstigt då det är ett osäkert jobb som betalar extremt dåligt och som kräver någon form av idealism för att man ska orka anstränga sig så mycket som krävs för att komma någon vart. Är man exempelvis med i MUF så pluggar man inte journalistik för det ger för lite utdelning (om inte typ ens pappa äger en tidning eller så), men om man är med i exempelvis Ung vänster så har det ingen betydelse utan man vill förändra världen till det bättre även om det innebär relativ fattigdom. Men journalisternas sympatier framkommer inte så ofta, på SVT måste de hålla sig opartiska och det är därför vi har exempelvis granskningsnämnden som kontrollerar att de gör det, på exempelvis tidningar och andra TV-kanaler så är ägarna nästan alltid ganska höger och de är de som bestämmer.

Skrivet av BasseBaba:

Absolut, du har helt rätt, och jag håller med dig, det är ett gammalt system som inte längre funkar.
Men eftersom syftet ändå är att ha en "oberoende" "public service" så kommer folk inte bli glada även om det görs om. Alternativet är ju att skriva lagen så som att "alla som på något sätt kan ta emot sändningar ska betala". Då blir ju helt plötsligt alla med en dator, smartphone etc avgiftsbelagda. Och i kombination med detta så gör man även avgiften personlig. Detta skulle ju lösa en del "orimligheter", men då skulle ju folk grina över att dom blir prackas på nått dom inte vill ha.

Vad man då istället måste göra är ju helt enkelt att ta beslutet att vi inte längre vill ha det dom kallar för "oberoende public service", utan helt enkelt låter SVT/Radiotjänst köra på sitt eget race som vilken annan kanal som helst. Betalar du så får du titta. Problemet med detta är att jag misstänker att dom skulle tappa så pass många abonnenter att reklamfinansiering skulle vara enda lösningen.

Jag ser inget annat alternativ än dessa två?

Det finns förstås fler möjliga lösningar. Man kan lägga avgiften som en egen post på skatten ungefär som kyrkoskatten eller begravningsavgiften exempelvis. Då får visserligen alla (som har någon inkomst) betala men vi slipper i alla fall kontrollorganet Radiotjänst och de kostnader som det innebär. Framför allt så slipper man ha folk från ett statligt bolag som går runt och knackar på hos folk för att kontrollera dem utan anledning.

Ett annat alternativ är ju att fortsätta som idag fast att man splittar upp SVT i två, en public service-kanal/avdelning som är finansierad via avgiften och som bara visar samhällsnyttiga program; nyheter, debattprogram, dokumentärer och pedagogiska barnprogram exempelvis. Och sen en annan kanal/avdelning som är som övriga kanaler där man kan hålla på med sportevenemang, melodifestivaler och andra dyra jippon, som finansieras exempelvis via reklam eller ett abonnemang.

Citat:

Sist men inte minst så missförstod du nog mig med "moralen". Det enda jag menade där, är att jag inte riktigt gillar folk som tittar sönder SVT-Play-appen kontinuerligt, vecka efter vecka, månad efter månad. Nyttjar man det så mycket så uppskattar man ju antagligen det dom levererar, och då är det ju jävligt snålt att skita i att betala bara för att man rent tekniskt sett inte måste göra det.
Men det är väl som med allt, för dom flesta är pengar en ändlig resurs och det kan man få gratis betalar man inte för frivilligt

Nej, speciellt inte när man inte gör något fel när man inte betalar. Jag betalar inte för Dropbox exempelvis för deras gratisnivå räcker för mig, men jag använder det mycket och jag har lyckats få upp min gratisnivå till över 60GB via diverse promotions och så. Är det omoraliskt? Jag tycker inte det för de erbjuder ju denna tjänst gratis. Samma är det med SVT-play: Ej avgiftsbelagd. Och då är det inte omoraliskt att använda den utan att betala avgift. Jag läser morgontidningarnas nyheter på nätet också men jag prenumererar inte på dem då jag inte är intresserad av att betala för att låta någon bära ut en massa papper hem till mig mitt i natten varje natt. Är det omoraliskt av mig att läsa de saker som morgontidningarna lägger upp utan att betala? Igen så är svaret nej. De har gjort dem tillgängliga gratis och då läser jag dem gratis.

Sen vet jag att SVT inte får ta betalt för sitt innehåll, det går emot deras uppdrag. Istället så gör de sitt innehåll tillgängligt på så många kanaler som möjligt och vissa av dessa kanaler innebar avgiftsplikt om man har möjlighet att nyttja dem, men inte alla. Radio har exempelvis varit undantagen i bra många år nu. Anser du det vara omoraliskt att lyssna på radio om man inte betala licensen också? Eller beror det på hur mycket man lyssnar? Kan vi inte bara komma överens om att avgiften ofta slår väldigt fel, många får betala trots att de inte nyttjar public service och många slipper betala trots att de nyttjar det. Att få fler att betala genom shaming (alltså att framhålla att de är omoraliska) hjälper inte detta på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men journalisternas sympatier framkommer inte så ofta, på SVT måste de hålla sig opartiska och det är därför vi har exempelvis granskningsnämnden som kontrollerar att de gör det, på exempelvis tidningar och andra TV-kanaler så är ägarna nästan alltid ganska höger och de är de som bestämmer.

Eh, ne...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_tidninga...

Permalänk
Medlem

Får blanda mig i detta också, då jag blev påtvingad att betala 3 mån tv avgifter av maffian. Men har avanmält TV mottagare innehav och behöver bara 3 mån avgift. Anledningen till jag blir tvungen att betala är dom har fått uppgifter från min hyresvärd att dom delat ut digitalboxar till alla lägenheter och dom försökt kontakta mig i flera veckor utan lyckan.
Men det är bara avanmäla och säger jag ställt undan boxen ner i källaren. Enligt lag kan man göra på det viset.

Kort:
- Det är lag att man är skyldig att betala TV avgift så länge det finns en TV mottagare inom bostaden.
- Man kan köpa hur många TV, digitalboxar, abbonera på TV abbonemang som man vill. Men Men så länge dom inte kan bevisa att det finns inom bostaden, så är man inte skyldig att betala TV avgiften.
- TV licens "jägarna" får inte lov att gå in i och genomsöka bostaden, även om man själv bjuder in dom och det är totalt förbjudet för dom att gå in i ens bostad. Dom är bara anställda av Radiotjänsten för gå runt och knacka på dörrar som "fri lanserare" och har inga rättigheter alls.
- Enligt lag kan man ställa undan all TV mottagare enheter och slippa TV licens avgiften. Så länge dom inte finns inom bostaden, ex vinden, källarförrådet o.s.v.
- Datorer, surfplattor, mobiltelefoner är inte TV licens pliktiga.

Enklast är att betala räkningen när den kommer och sen bara avanmäla. Säg bara att det inte finns nån TV mottagare kvar inom bostaden och då behöver man inte betala TV avgiften. Men efter några veckor/mån och då börjar dom att terrorisera en igen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är inte större lögn än de som påstår att de aldrig någonsin tittar på SVT.

Men det spelar egentligen ingen roll det heller eftersom man betalar för TV-innehav.

Det kanske är en överväldigande majoritet som i alla fall någon gång har tittat på SVT, mycket pga att man kanske växer upp med det. Det är även mestadels underhållning som jag verkligen inte tycker är värd att betala en sådan summa för. Tittar inte på TV längre överhuvudtaget egentligen.