Vilken mellanklass-telefon gäller?

Permalänk
Medlem

Vilken mellanklass-telefon gäller?

Hej!

Var någon rolig person som snodde min GS5 i Thailand, så nu sitter jag här med 12 mån bindningstid och avbetalning på en telefon jag inte längre har. Kanonkul!

Så, jag behöver köpa mig en ny telefon (min iPhone 4 får mig att dra stora tussar hår från skallen varje gång jag använder den...). Har dock inte lust att kasta upp 6000-8000 för en av årets flaggskepp, och att ta en till på avbetalning är ju inte heller så kul. Har därför siktat in mig på medelklass alternativt förra årets flaggskepp.

Har lite krav:
Minst 5" skärm, av bra kvalitet (gillade GS5´s OLED)
Så lite microlag som möjligt, upplevde en del med GS5
4G!
Gärna bra kamera
Helst inte Samsung (pga Touchwiz), men utesluter det inte
+Byggkvalitet är ju alltid trevligt. Men detta får gå i sista hand...

Frågan är då vilken jag ska köpa? Kollade och var väldigt sugen på One+, men läst flera gånger om något med att den inte stödjer något visst frekvensband, vilket ger sämre mottagning? Rätt viktigt för mig då jag bor på ett ställe som ligger i radioskugga, och det går precis att prata i telefon med min GS5 med 4G aktiverat.

Även kollat på HTC M8, men kamerans dynamic range avskrämmer mig rätt duktigt. Verkar ju helt värdelös! Är M8S kameran bättre? Har ju åtmisntone högre upplösning.

LG G3 verkar även den intressant med QHD skärm.

Ja som ni märker är jag rätt vilsen för tillfället. Hjälp!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Lg G2 kanske om du hittar den till ett bra pris?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z2. Gårdagens flaggskepp, men har precis samma hårdvara som det nuvarande flaggskeppet (Xperia Z3). Kostar 3500:- i nuläget!

Sedan finns även Oneplus One. Inuti finner man samma processor samt RAM-mängd, men dock är den stor (5.5 tum), har sämre kamera (13MP, Sony har 21, inte för att megapixlar betyder något men kameran i Sonyn är betydligt bättre), ingen vattentålighet som Z2:an har samt nästintill ingen support då företaget är baserat i Kina. 64GB-versionen kostar runt 3300:- har jag för mig. Det ska även finnas problem med Oneplus One tillsammans med vissa 4G-band i Sverige, samt touchscreen-relaterade problem. Det sistnämnda kan ha fixats, det var ett tag sedan som jag läste det.

Jag rekommenderar starkt Xperia Z2.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Har du ingen försäkring?
Men av dina krav så beskiver du en Lumia (920,925,930,1020,1520).

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Lg G2 kanske om du hittar den till ett bra pris?

Är inte en G3 bättre då? För tillfället är bästa pris på G2 3000, och G3 3400.

Skrivet av XFTality:

Sony Xperia Z2. Gårdagens flaggskepp, men har precis samma hårdvara som det nuvarande flaggskeppet (Xperia Z3). Kostar 3500:- i nuläget!

Sedan finns även Oneplus One. Inuti finner man samma processor samt RAM-mängd, men dock är den stor (5.5 tum), har sämre kamera (13MP, Sony har 21, inte för att megapixlar betyder något men kameran i Sonyn är betydligt bättre), ingen vattentålighet som Z2:an har samt nästintill ingen support då företaget är baserat i Kina. 64GB-versionen kostar runt 3300:- har jag för mig. Det ska även finnas problem med Oneplus One tillsammans med vissa 4G-band i Sverige, samt touchscreen-relaterade problem. Det sistnämnda kan ha fixats, det var ett tag sedan som jag läste det.

Jag rekommenderar starkt Xperia Z2.

Z3 ska jag ta mig en titt på! Tack!

One+ har ju som du skrev problem med 4G-band så den går nog bort...

Skrivet av StuntmanMike:

Har du ingen försäkring?
Men av dina krav så beskiver du en Lumia (920,925,930,1020,1520).

Jodå, får ut strax under 2000 trots att telefonen inte var ens ett år gammal. Täcker tyvärr inte tillräckligt mycket för att jag ska kunna motivera ett nytt flaggskepp. Satsar istället på att köpa en billigare, leva med den i ett år och sedan uppgradera.

Ska kolla över Lumnia serien, är dock lite skeptisk mot windows. Kanske inte borde vara det dock!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Jodå, får ut strax under 2000 trots att telefonen inte var ens ett år gammal. Täcker tyvärr inte tillräckligt mycket för att jag ska kunna motivera ett nytt flaggskepp. Satsar istället på att köpa en billigare, leva med den i ett år och sedan uppgradera.

Ska kolla över Lumnia serien, är dock lite skeptisk mot windows. Kanske inte borde vara det dock!

Ok!

Nej det tycker jag inte du ska va om ditt liv inte kretsar kring appar och spel. Dock så kommer det ändras med win10 där utvecklarna kommer kunna använda samma kod för att göra appar som till ios/Android.

Är foto något viktigt så kolla in 1020 som har den bästa mobilkameran på marknaden(vad jag vet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ok!

Nej det tycker jag inte du ska va om ditt liv inte kretsar kring appar och spel. Dock så kommer det ändras med win10 där utvecklarna kommer kunna använda samma kod för att göra appar som till ios/Android.

Är foto något viktigt så kolla in 1020 som har den bästa mobilkameran på marknaden(vad jag vet).

Står nog mellan LG G3, Z2 och någon av dessa Lumnia då. Ska in och kolla imorgon!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker att Motorola Moto X skulle passa dig ganska bra.
5.2 OLED-skärm
Så nära Vanilla Android du kan komma bortsett från Nexus.
Eftersom det är i princip Vanilla Android så flyter allt på underbart.
Motorola har också varit riktigt snabba med uppdateringar. Fick Lollipop innan Nexus och 5.1 släpps vilken dag som helst.
Byggkvalité. Jo tack. Snygg stadig metallram. Gorilla corning glas. Plastbaksidan känns riktigt bra även om det är plast. Har en trevlig textur.
Kameran är bra men inte klassledande
4G fungerar riktigt bra. Var uppe i 155 Mbit/s ner och typ 50 upp när jag testade på jobbet för några dagar sedan.

Priset har precis gått ner några hundra också.

Jag har denna och är otroligt nöjd.

Trevlig review:
https://www.youtube.com/watch?v=BK3YvlOFRTg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Tycker att Motorola Moto X skulle passa dig ganska bra.
5.2 OLED-skärm
Så nära Vanilla Android du kan komma bortsett från Nexus.
Eftersom det är i princip Vanilla Android så flyter allt på underbart.
Motorola har också varit riktigt snabba med uppdateringar. Fick Lollipop innan Nexus och 5.1 släpps vilken dag som helst.
Byggkvalité. Jo tack. Snygg stadig metallram. Gorilla corning glas. Plastbaksidan känns riktigt bra även om det är plast. Har en trevlig textur.
Kameran är bra men inte klassledande
4G fungerar riktigt bra. Var uppe i 155 Mbit/s ner och typ 50 upp när jag testade på jobbet för några dagar sedan.

Priset har precis gått ner några hundra också.

Jag har denna och är otroligt nöjd.

Trevlig review:
https://www.youtube.com/watch?v=BK3YvlOFRTg

Oh! Den hade jag helt missat!

Kollat reviews på samtliga telefoner som nämnts tidigare i tråden, och var i princip besluten på LG G3. Men nu när du nämnde denna blev jag osäker igen!

Enda negativa för Moto X mot LG G3 (av betydelse för mig det vill säga) är batteritid, kamera och skärm. Hmm... Batteritid är en av de saker som driver mig till vansinne på min Iphone 4, så vill verkligen inte vara med om att det inte räcker till. MKBHD påstår 2,5-3h screen time vs 4h för LG G3.

Byggkvaliten dock! Blir riktigt sugne på grund av det.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu vågar jag inte säga för mycket eftersom jag köpte min efter Lollipop. Men batteritiden ska ha blivit bättre med 5.0 jämfört med 4.4 som recenserades.
Personligen har jag inga problem med batteritiden. Hade Nexus 5 innan och denna är en bra bit bättre. Kan inte uttala mig i jämförelse med G3 dock.

Skärmen är en av de bästa jag har sett. Dock rätt subjektivt om man gillar OLED eller LCD. Jag föredrar alltid OLED före allt annat. 1080P räcker och blir över.

Hoppas du blir nöjd med vilken du än väljer. Inte det enklaste att hitta det som passar en själv bäst.

Permalänk
Permalänk

Jag är väldigt nöjd med min Motorola Moto G, Moto X är ju modellen över så den lär ju vara ännu bättre.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Har LG G3 och är riktigt nöjd, speciellt med tanke på att den kostade 3500:- när jag köpte den.
Riktigt bra skärm, lite micorlagg ibland (ytterst sällan) men batteritiden är inte skitkul faktiskt.
Surfar jag lite mer en dag (2-3 timmar) så har jag 35-45% på kvällen. Gissar på att det beror på den stora och (kanske lite för)högupplösta skärmen.

Kameran är klart godkänd (iof är jag inte så nogräknad) den har snabb autofokus, snabb seriefotografering men tappar snabbt skärpa när ljuset blir lite sämre.

En bild tagen ur en serie på 7 bilder. (de ser i princip likadana ut alla i serien)
https://drive.google.com/file/d/1nGmtres7LWuEbFKo6ceHUJQJlOA2...

I kvällsljus.
https://drive.google.com/file/d/1N2Vm3cAi1q0IwkKLzJlFaYxKQ2k_...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

även jag har LG G3 och är supernöjd, microlagg som ovan nämner har jag också märkt av totalt kanske 10 gånger det halvår eller så som jag haft telefonen.

Då jag pendlar till jobbet så sitter jag på telefonen hela vägen, sitter mer än jag skulle erkänna för chefen på arbetstid också (skriver detta på arbetstid också huehue ) och mitt batteri överlever inte resan hem om jag inte laddar den 20 minuter innan jag pendlar hem,

med det sagt så måste jag tillägga att de dagar jag inte har tid att använda den, alltså bara på morgonen och sen på hemvägen så har jag dryga 50% kvar när jag kommer hem, så stand-by tiden är underbar.

Skärmen är king men tyvärr boven när det gäller batteritiden, att knuffa alla dessa pixlar drar mycket ström och det märks när man sitter på den ett tag.

Nexus 5 kanske kan va ett alternativ? minns att jag funderade på den när jag stod och valde

mina 2 ören

Permalänk
Medlem

Eller LG G2 som någon var inne på tidigare i tråden. Den har fått sig ett stort lyft med Lolipop som kom i helgen. Fördelar mot G3, mindre o smidigare format o bättre batteritid pga av mindre o lägre upplöst skärm. Prestandan räcker helt klart till även idag med Snapdragon 800. Nackdelar mot G3, sämre kamera o ej utbytbart batteri o ingen minneskortplats.

Permalänk
Medlem

Xperia Z2/3! Underbar telefon med mustig batteritid och som dessutom är vattentät

Permalänk
Medlem

Om du har tele2 och är student så kan du få Samsung-mobiler väldigt billigt via mecenat. S5 för 3.3k eller om du vill ha något ännu billigare galaxy A5 för 2.5k. Om du inte är student så har tele2 en inbyteskampanj just nu där du får minst 1500kr för någon gammal mobil (kan vara vad som helst) och då blir det dessa priser ändå.

Annars röstar jag på Xperia z2, väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Lumia 640/xl. Den telefonen har fan allt för en mellanklasstelefon. Man får mer telefon än motsvarande Android i prisklassen. Verkar vara grymt populär med och säljer som smör på mitt företag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |