Tips på hybridtablets!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014

Tips på hybridtablets!

Tjena!
Jag har på sistone blivit lite sugen på att skaffa en hybridplatta/hybriddator för enklare surf.
Det kan kännas skönt att ha en liten kompanjon med sig när man är vid arbetsbänken och kanske behöver kolla upp något!

Jag har tittat lite på denna:Surface RT
Jag har även kollat in denna: Toshiba

Båda är i samma prisklass och har Windows 8.1.
Surfacen är lite mer estetiskt tilltalande och har trots allt en TEGRA 3.
Toshiba är lite mer åt datorhållet och har större skärm.

Hur funkar det att streama serier på denna typ av plattor? Kan de läsa PDF (har ingen koll haha)?
Kommer dessa plattor att uppgraderas till Win 10?
Något att tänka på? Andra tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Av de två du kikat på skulle jag valt den från Toshiba. Surface RT har en ARM-processor och kan därför inte köra "vanliga" Windows-program. Dessutom kommer det ingen variant av Windows 10 som motsvarar Windows RT.

(Microsoft kommer släppa en Windows 10-version för Raspberry PI som ju kör ARM, men det handlar såvitt jag förstått inte om någonting för den som vill köra skrivbordsgränssnittet)

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av ToJa92:

Av de två du kikat på skulle jag valt den från Toshiba. Surface RT har en ARM-processor och kan därför inte köra "vanliga" Windows-program. Dessutom kommer det ingen variant av Windows 10 som motsvarar Windows RT.

(Microsoft kommer släppa en Windows 10-version för Raspberry PI som ju kör ARM, men det handlar såvitt jag förstått inte om någonting för den som vill köra skrivbordsgränssnittet)

Jahaa. Visste inte att det va just ARM den körde med. Nä det är lite tråkigt ju.
Läste även precis att Surface RT inte kör den riktiga Win 8 heller, utan en form av en mobil version.
Jag hittar inte så mycket information om just Toshiba-plattan heller. Det vore ett stort plus om den uppgraderades till win10.
Hittar inte heller några recensioner för den delen