Japansk Iphone6, använda i Sverige?

Permalänk
Medlem

Japansk Iphone6, använda i Sverige?

Hej gott folk.

Jag har varit ute på äventyr och studerat i Japan i ett flertalet månader, där jag
för att kunna skaffa lägenhet m.m. varit tvungen att skaffa mig ett telefonnummer.
Då jag haft min gamla telefon ett tag kände jag att jag lika väl kunne uppdatera mig
lite och köpte så ledes en Iphone6 av en Japansk operatör i samband med att jag
skaffade abonnemang hos dem.

Jag betalade då hela avgiften för telefonen eftersom jag inte kunde göra avbetalning när
jag inte var bosatt där än (och behövde som sagt telefon för att kunna få ett så kallat Residence card...).

I min dumhet betänkte jag inte ens att den trots betalning för hela skiten skulle vara låst
till denna operatör, och de är helt oförmögna att låsa upp den...

Så nu undrar jag då hur vida jag kan göra med den nu när jag skall åka tillbaka.

Kan jag låsa upp den på något vis genom nån typ av tjänst väl hemma i Sverige?
Och om jag kan det kan jag ens använda den med svenska operatörer? Dvs, är
hårdvaran den samma i Japans Iphones som Sveriges så de stöder samma räckvider
för 3g/4g mobilnäten?

Känns ju lite tråkigt att behöva sälja av en så pass nyskicks iphone till lågpris i en secondhand butik.

Tack för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Så vitt jag förstår så använder Japanerna samma system som vi, och en iPhone 6 som säljs i Japan är samma modell som säljs i Sverige. Men du måste låsa upp den via den Japanska operatören för att kunna använda den med en Svensk operatör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:

Det var ju nice att man kan använda den i svenska nät om den är upplåst.

Mindre nice är att den japanska operatören vägrar låsa upp telefonen.
Jag betvivlar att det stämmer, men enligt biträdet jag pratade med idag så
vet de inte/har inte möjligtheten att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbane:

@giplet:

Det var ju nice att man kan använda den i svenska nät om den är upplåst.

Mindre nice är att den japanska operatören vägrar låsa upp telefonen.
Jag betvivlar att det stämmer, men enligt biträdet jag pratade med idag så
vet de inte/har inte möjligtheten att göra det.

bara en ide är att kolla med andra operatörer och se om dom kan hjälpa dig.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så verkar det som att Operatörer i Japan alla har en policy att inte låsa upp telefoner de säljer, for what ever reason.
Andra operatörer säger sig inte kunna göra något, och apples support säger att de inte heller kan göra något.

Dock har det kommit en ny lag i effekt som säger att telefoner sålda efter 1 maj 2015 måste låsas upp om kunden ber om det. Detta innefattar ju dock inte mig, så för min del är det kört. Verkar också som de tolkar lagen som nya modeller som kommer efter lagen trätt i kraft, så det är Iphone 6s/7 som kommer falla inom denna lag.

Blir väldigt leds på Japan ibland...
Mer krångel än det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbane:

Efter mycket om och men så verkar det som att Operatörer i Japan alla har en policy att inte låsa upp telefoner de säljer, for what ever reason.
Andra operatörer säger sig inte kunna göra något, och apples support säger att de inte heller kan göra något.

Dock har det kommit en ny lag i effekt som säger att telefoner sålda efter 1 maj 2015 måste låsas upp om kunden ber om det. Detta innefattar ju dock inte mig, så för min del är det kört. Verkar också som de tolkar lagen som nya modeller som kommer efter lagen trätt i kraft, så det är Iphone 6s/7 som kommer falla inom denna lag.

Blir väldigt leds på Japan ibland...
Mer krångel än det är värt.

dum fråga kanske, men kan du inte jailbreaka den och på det sättet låsa upp telefonen (vet ej om Sweclockers gillar att man pratar om det här dock)?

Permalänk
Medlem

Vilken operatör är det? Hade inga problem att låsa upp min android-lur hos docomo och det var 2013, kör den hemma på svenska nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Vilken operatör är det? Hade inga problem att låsa upp min android-lur hos docomo och det var 2013, kör den hemma på svenska nätet.

om jag inte minns helt fel så är det bara softbank som har iphones i Japan? var så när jag var där för längesen (2011:P)