Fläkt som "skramlar". Normalt slitage?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2011

Fläkt som "skramlar". Normalt slitage?

Har ett GTX780 DCII OC sedan 1½år tillbaka där fläkten "skramlar" (hittar inget bättre uttryck). Det är inte speciellt högljutt men det hörs. Det har ju använts men jag har inte direkt kört skiten hur det under tiden jag haft det.

Komplett tog emot kortet och kunde konstatera att problemet fanns men att det försvann efter att de hade blåst bort lite damm. När jag fick tillbaka det så kunde jag konstatera att problemet kvarstod och kontaktade dem igen och de sa då att det är normalt slitage och att det ska låta som det gör.

Vad är er erfarenhet av GPU-fläktar och dess hållbarhet??

i7-4770K | Corsair Venegeance 16GB (2x8GB) 2133mhz | ASUS Hero VI | Corsair AX850 |
2x ASUS GTX780 DCII | Corsair H100i | Intel 520 180GB | Plextor SSD PX-128M3P 128GB | Intel 510 Series 120GB | Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Nov 2007

hej
förmodlingen skramlar den för smörjningen har hårdnat eller har ångat bort
smörj den igen med symaskinsolja typ, undvik oljor som lämnar rester efter sig
sen är det knappt en femtedel av en droppe som behövs på axlen
här har du en video på operationen
https://www.youtube.com/watch?v=iq5hhc-zN3k

lycka till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av RAA76:

hej
förmodlingen skramlar den för smörjningen har hårdnat eller har ångat bort
smörj den igen med symaskinsolja typ, undvik oljor som lämnar rester efter sig
sen är det knappt en femtedel av en droppe som behövs på axlen
här har du en video på operationen
https://www.youtube.com/watch?v=iq5hhc-zN3k

lycka till

Ja. Jag var inne på att det varit något lager i frläkten som behöver smörjas.

Och det verkar inte så svårt det där. Jag har inte kollat konstruktionen på kylaren men det verkar ju som att man slipper skruva isär hela kortet för att fixa till fläktarna.

Och tack förresten.

i7-4770K | Corsair Venegeance 16GB (2x8GB) 2133mhz | ASUS Hero VI | Corsair AX850 |
2x ASUS GTX780 DCII | Corsair H100i | Intel 520 180GB | Plextor SSD PX-128M3P 128GB | Intel 510 Series 120GB | Fractal Design Define R4