Permalänk

Vart ska jag placera CPUkylaren?

Hej!

Jag ska bygga min första dator mot sommaren, och funderade vart jag ska montera min cpukylare, det är en Corsair Hydro H100i i ett Fractal Design Define R5.

Jag kollade på en video häromdan och då sa killen i videon att det är bästa att montera radiatorn samt fläktarna i fronten av chassit för då bibehåller du tystnaden i chassit. Om man istället monterar radiatorn i "taket" av chassit, kommer ljudisoleringen då att försvinna?

Tycker personligen att det såg bäst ut när kylaren var monterad i taket, men då kommer jag att inte ha något ljuddämpande? Eller stämmer inte det?

TD;LR

Om jag monterar radiatorn i "taket" kommer då chassit att förbli ljuddämpat? Eller är det bättre att montera radiatorn i fronten för att bibehålla tystnaden?

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Om du ska montera radiatorn i taket så måste du ta bort det ljuddämpande filtret som finns i taket.
Så ja, du kommer att få mer oljud. (hur mycket det blir beror på vilka fläktar det är och vilken RPM de körs på)