Asus listar Radeon 300-serien på forum

Permalänk
Melding Plague

Asus listar Radeon 300-serien på forum

Radeon 300-serien närmar sig med stormsteg. Nu listar Asus fem modeller på bolagets officiella forum och det råder inte längre många tvivel om att det handlar om omdöpta grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det har tagit dem en jävligt lång tid att lansera rebrands.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Intressant med semi passiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Som vi har längtat. Och alla stöder freesync i spel. Ge mig Fiji. Ironin flödar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Så djävla tråkigt...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra för AMD med tanke på hur mycket NVIDIA har dominerat marknaden. Skulle vara intressant och se hur pressen skulle bli på NVIDIA om 390x skulle prestera lika bra om inte bättre än typ nästa lilla GTX-flaggskepp.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hoppas på rimliga priser från dag ett, till skillnad från motståndar laget.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk

Undrar om dom får alla heatpipes på rätt ställen den här gången.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att de bara byter namn på befintliga serien. Varför kan de inte typ skala ner Fiji i olika steg istället?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så sugen på ett nytt grafikkort, mitt 7970 klarar inte och driva The Witcher 3 i 4K (förvånadsvärt....)
Blir det och vänta in korten, klara spelet redan och köra om med ett nytt kort, för vad jag vet är det bara ett Titan som kan köra runt det som det är nu.

Borde jag vänta in 300-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Så sugen på ett nytt grafikkort, mitt 7970 klarar inte och driva The Witcher 3 i 4K (förvånadsvärt....)
Blir det och vänta in korten, klara spelet redan och köra om med ett nytt kort, för vad jag vet är det bara ett Titan som kan köra runt det som det är nu.

Borde jag vänta in 300-serien?

Japp.
En lansering av en ny generation grafikkort tvingar även konkurenten att göra något.
Som text sänka priser för att matcha/försämra försäljningen av de nya korten.

Permalänk
Medlem

Lite segt med "rebrand", men Hawaii är en ganska bra krets. Jämförelsevis effekthungrig men den är stabil, kan klocka bra med god kylning och ger tillfredsställande prestanda i dagens spel.

Nu har amd putsat lite och satt på bättre och mer minne, förmodligen förbättrat strömförsörjningen (dubbla 8pin?) och det är väl lite det som kortet saknar idag.

Undrar till vilket pris?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Om det enda nya kortet lanseras som halokort utanför befintligt namnschema så förstår jag inte i min vildaste fantasi varför de inte gjorde denna relaunch för ett halvår sedan... Tidigare har man iaf fått kortet ett snäpp upp på prestandastegen vid rebrands, nu får man ju bara samma kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Amd+asus = Nej, tack. Säg inte att asus tänker ge samma kylare till 300-serien som till 200-serien. Den kylaren vet nog alla hur hemsk den var. Strix däremot, verkar vara en helt annan historia. Blir intressant att se vad de kan göra den här gången.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Med tanke på hur Hawaii står sig mot Maxwell idag behöver detta inte nödvändigtvis vara dåligt. Mer minne och högre klock borde kunna pressa ut lite mer prestanda ur dessa korten.

Är lite intresserad av vad AMD kommer göra med Tonga. Kommer det bli ett omdöpt kort rakt av eller får den någon form av uppfräschning liknande den Hawaii verkar få?

Sist kan jag inte förstå varför man fortsätter använda Pitcairn som inte stödjer Freesync bland annat. De kunde lika gärna använt Tonga där också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av magma86:

Amd+asus = Nej, tack. Säg inte att asus tänker ge samma kylare till 300-serien som till 200-serien. Den kylaren vet nog alla hur hemsk den var. Strix däremot, verkar vara en helt annan historia. Blir intressant att se vad de kan göra den här gången.

Strix är ungefär lika bra som D2CU. Problemet är inte att kylaren i sig var dålig, problemet var att dom återvände designen från helt andra kort, och tja, en bra kylare på fel plats ger helt enkelt inget vidare resultat.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Tror AMD fick vänta ett par månader för att hitta någon bank som vill låna ut lite pengar till AMD då deras plånbok börja ta slut.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Rebrands hade varit okej om den mittersta siffran hade sänkts. T.ex. 290X->380X. Men nej, AMD tänker bara byta ut första siffran och göra Fiji till något utanför namnschemat. Infördes inte det nya schemat för att göra det lättare för kunder? Men sedan skiter man i det genast, t.ex. R9 255 eller nästan hela 300-serien.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Med tanke på hur Hawaii står sig mot Maxwell idag behöver detta inte nödvändigtvis vara dåligt. Mer minne och högre klock borde kunna pressa ut lite mer prestanda ur dessa korten.

Är lite intresserad av vad AMD kommer göra med Tonga. Kommer det bli ett omdöpt kort rakt av eller får den någon form av uppfräschning liknande den Hawaii verkar få?

Sist kan jag inte förstå varför man fortsätter använda Pitcairn som inte stödjer Freesync bland annat. De kunde lika gärna använt Tonga där också.

Precis det jag menade man borde ha åtminstone en grund av funktioner för nya namnschemat. Freesync på alla ny reklamkanpan. Fuji i top på reklamen som med 6990 "AMD we have all you want" visa fiju. Sen reklam för att alla 3xx har dessa funktioner och en ny game kopper silver guld spel packet.

Ja jag tänker som vanligt. Men bli svårt att komma ihåg vilka chipp som stöder vad. (nvida/intel är inte bättre)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Rebrands hade varit okej om den mittersta siffran hade sänkts. T.ex. 290X->380X. Men nej, AMD tänker bara byta ut första siffran och göra Fiji till något utanför namnschemat. Infördes inte det nya schemat för att göra det lättare för kunder? Men sedan skiter man i det genast, t.ex. R9 255 eller nästan hela 300-serien.

Dels vill de väl ha en motsvarighet till Titan, av samma skäl som Nvidia (dvs en "haloprodukt"), dels misstänker jag att Fiji blir betydligt dyrare än blivande 390X pga HBM (om det stämmer att tillgängligheten är mycket begränsad och priset på HBM för närvarande är väldigt högt), så att den hamnar i en egen lyxklass.

Men personligen hade även jag föredragit att Fiji blev 390X.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inga upphetsande nyheter direkt från varken gröna eller röda laget, utom möjligen vissa få men då troligen snordyra toppmodeller som Fiji och Titan X.

Vill man ha en bra dator till OK pris ska man nog slå till NU, vänta in Intel skylake samt 390X eller GTX980ti gör kanske 5-10% i prestanda men till 25-40% merpris kan man tänka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte helt OK namn-schema men det som stör mig mest är att de re-introducerar R9 285 som R9 380, ett kort som är känt för dess enorma antal buggar och som presterade sämre än R9 280. Hoppas de åtminstone kommer att introducera R9 280X under t.ex. namnet R9 380X samtidigt som de trycker på med 4 eller 6 GB RAM för ett pris under 3K!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inga upphetsande nyheter direkt från varken gröna eller röda laget, utom möjligen vissa få men då troligen snordyra toppmodeller som Fiji och Titan X.

Vill man ha en bra dator till OK pris ska man nog slå till NU, vänta in Intel skylake samt 390X eller GTX980ti gör kanske 5-10% i prestanda men till 25-40% merpris kan man tänka

Gissar du eller har du någon källa?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är tråkigt att de bara byter namn på befintliga serien. Varför kan de inte typ skala ner Fiji i olika steg istället?

Min teori: HBM minnen är riktigt dyrt och därför inte lämpligt att skala ner till mer budget inriktade kort. Vet inte hur svårt det är att överföra arkitekturen till GDDR5 som är mer prisvärt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är tråkigt att de bara byter namn på befintliga serien. Varför kan de inte typ skala ner Fiji i olika steg istället?

För att det är svårt och dyrt plus att HBM lär knappast vara super billigt så det skulle bli väldigt dyra men slöa kort. AMD har inte fanboys som nvidia som köper vilket skit som helst och därmed betalar för utvecklingen. De måste snåla in betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att det är svårt och dyrt plus att HBM lär knappast vara super billigt så det skulle bli väldigt dyra men slöa kort. AMD har inte fanboys som nvidia som köper vilket skit som helst och därmed betalar för utvecklingen. De måste snåla in betydligt mer.

"dumsnåla in" menar du? Hur är det tänkt att AMD's rykte någonsin ska kunna bättras på om de ompackar och återlanserar gammal skåpmat?

HBM lär ju gå ner i pris med tiden, när massproduktionen kommit igång.

Vad gäller fanboys så tror jag att båda sidor har det. AMD och Nvidia hjälper dessutom till genom att smutskasta varandra i pressmaterial och annat.

Jag har inte gett en enda krona till någon av dem (i alla fall inte grafikkortsdivisionen, har AMD-processor jag köpt ny.). Varenda grafikkort jag någonsin ägt har varit begagnat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som vanligt handlar allt om priset dom släpper det för.

290X går för ~3000kr idag och kan räknas nästan likvärdigt med GTX970 för ~3500-4000kr.

Om 390X är en upphottad version som närmar sig GTX980 och har 8gb minne för säg... ~4000-4500kr, kommer det lätt vara värt det och sälja som smör. Det vore en rejäl dänga mot Nvidia och deras minnes strippade kort i samma pris segment.

Men om dom säljer dom för samma pris som GTX980 så skulle det vara lite meh.

Nån som vet om 300-serien har motsvarande adaptive vsync förresten? En av mina mest kritiska funktioner på Nvidia och vad som håller datorn tyst och sval utan att köra förskräckliga vanliga vsync (ja, för samma pris 390X vs GTX980 även om tidigare har 8gb så skulle jag ändå välja GTX980 isf).

Permalänk
Entusiast

Alltså... Jag gillar inte rebrands över lag men det här är ju åt helvete.

Att döpa om R9 290X till R9 380X hade väl fungerat men att döpa om det till R9 390X är ju bara skamligt oavsett högre klockfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Hade dom bara fått igång en bra freesync-skärm utan konstiga lagg så hade deras kort varit intressanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte bara låt Samsung köpa upp AMD så att Samsung kan fixa alla problem som AMD har.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815