Sagt upp Viasat. Fortsätter dra på autogiro, hävdar tre månaders uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Förra året började man att tala om oskäliga villkor och det gällde då telefonabonnemang.
Det finns ingen som egentligen behöver 3 månader på sig för att avsluta ett abonnemang. Orsaken är att göra det svårt att byta operatör (binda kunden till sig själv) och att kunna ta ut lite mer pengar. Tror att det gått igenom idag då de telefonabonnemang som jag sett på slutet har 1 månads uppsägningstid (ibland kan det bli upp till 2 då det bara går att säga upp i månadsskiften). Att avsluta ett tv-abbonemang ska inte behöva ta längre tid så hör av dig till din konsumentvägledare så bör det gå att avsluta. Oskäliga avtal får inte finnas mot konsument. Ett autogiro kan man säga upp i sin internetbank eller gå till banken och säga upp men kolla så att ni inte åker på något först.

Har åkt en gång på en operatör som vid tecknandet hade 1 månads uppsägning men som ändrade till 3 utan att säga något.
Sen har vi det här med bindningstid. Den vet man aldrig vad det innebär. Det borde vara krav på att det specificeras vad det är. Ibland gäller det det ingångna avtalet, nästa gång kan det vara att man är kund hos företaget, kan nog vara annat också.

Tack. Så jag med tänker. Kan acceptera en månads uppsägning men tre?

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du tjatar om hur länge han har varit kund. Ska folk som har varit kunder i 10 år undslippa uppsägelseperioden? 5 år? 1 år? Blir en arbiträr gräns, så nej det håller inte.

Rimligtvis har företaget samma policy gällande uppsägelsetiden gentemot alla kunder. Om din uppsägningstid ska slopas, ska du vara den enda som undangår reglerna? Eller ska alla slippa undan?

Tror du ser problematiken.

Ja. Jag kan säga en gång till att han varit kund i 23 år och under de åren har han själv, frivilligt, gått in i en bindningsperiod på ett år då han för ca 12-13 år sedan fick köpa "billigare" dekoder. Efter det (och även före) har allt rullat på. Om han säger upp abonnemanget i mars, varför ska han då "straffas" med ytterliggare tre månader då allt han gjort är att upplåtit åt Viasat under X (törs inte säga igen hur länge han varit kund) år upplåtit åt Viasat att dra på autogiro.

Dessutom har han bett Viasat ett antal gånger att skicka kuvert för dekoderkortet då dekodern är paj och återlämnad för återvinning och dator har han inte.

Viasat har uppenbarligen regelverket på sin sida men jag vill prata om affärsmoral och etik! Om jag går in på valfri affär och köper mjölk. Ska jag då fortsätta betala för samma mjölkpaket tre månader efter inköpet? (Och där öppnade jag porten för ytterliggare idiotförklaringar av mig).

Edit:

Glömde en sak. Då han bett Viasat tre gånger att skicka returkuvert som nämnt ovan i inlägget så har vi alltid fått till svar, "visst". Inte en enda gång har någon på Viasat nämnt att det är tre månaders uppsägning till oss sedan uppsägningstillfället i mars och det är kanske då det hade passat bäst att "påminna" om uppsägningen men, nepp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv

Mjölk är en fysisk vara som tar slut, detta är en tjänst vi pratar om.