Problem efter Power Surge-avstängning

Permalänk

Problem efter Power Surge-avstängning

Hej,

Datorn startade om sig plötsligt i förrigår när jag spelade Witcher 3 och vid uppstart stod det något om power surge (borde nog ha fotat meddelandet). Nu när datorn startas så stänger den av sig själv automatiskt efter en sekund eller uppemot 1-2 minuter om den fått vila utan el i några timmar. Upprepade försök att starta datorn leder bara till att den inte går igång alls (eventuellt får en fläkt ström i en tiondels sekund).

Om datorn fått vila så håller den sig igång så pass länge att jag kan komma till loginskärmen för Windows eller så kan jag spendera max en minut i BIOS. Skärmen fungerar alltså och jag antar att även grafikkort och CPU fungerar eftersom jag får bild och kan ladda OS. Grafikkortet är för stunden utplockat och jag kör med moderkortets inbyggda istället, men det krånglar ändå.

Jag vet inte om det är relaterat, men morgonen till söndagen (datorn dog på kvällen) så fungerade inte datormusen (Qpad 5k) direkt, utan jag var tvungen att koppla den till en annan USB-kontakt.

Jag antar att det är PSU:n eller moderkortet som krånglar och ska prova att byta till en annan PSU när jag får tid. Finns det andra saker jag kan testa först? CMOS har jag redan återställt.

Vad jag vet så har lägenheten inga problem med elen (trots att det är en totalrenovering av källaren på gång just nu). Inga lampor eller andra elprylar fick problem samtidigt som datorn i alla fall.

Komponenter (Hemmabygge)
Processor: Intel Core i7-4790K
Processorkylare: Corsair H110i GT
Moderkort: ASUS Z97-A
Grafikkort: Asus GeForce GTX 970 Black 4GB DirectCU II
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2 750W

Permalänk

Eftersom du får igång BIOS (för en kort stund) så har start testerna avklarats vilket tyder på att moderkortet, processorn och grafiken är okay. Nätaggregatet är vad jag byter i detta läge.

Du kan koppla ur USB-enheter (interna & externa) och minimera antalet strömkrävande enheter men det kommer troligast enbart att innebära att det tar några minuter extra innan avstängning.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Eftersom du får igång BIOS (för en kort stund) så har start testerna avklarats vilket tyder på att moderkortet, processorn och grafiken är okay. Nätaggregatet är vad jag byter i detta läge.

Du kan koppla ur USB-enheter (interna & externa) och minimera antalet strömkrävande enheter men det kommer troligast enbart att innebära att det tar några minuter extra innan avstängning.

Jag fick äntligen tid att fixa lite med datorn och blir tyvärr inte så mycket klokare. Det positiva är i alla fall att jag skriver detta från datorn som krånglar.

Jag har nu kopplat in en annan PSU med tillhörande elkablar och testat lite grann.
1:a försöket (utan grafikkort): Startar utan problem. Härligt! Låter den stå på ett tag och körde lite spel och HD-film för att belasta. Inga problem.
2:a försöket: Jag stänger av datorn och kopplar in grafikkortet. Jag drar även elkabeln till processorn fint bakom plåten. Fungerar icke!
3:e försöket: Jag plockar ut grafikkortet. Fungerar inte heller denna gång trots att enda skillnaden från fungerande första försöket är att elkabeln från PSU till CPU går bakom plåten. Jag misstänker att den kabeln eller kontakten vid CPU:n inte gillar att bli böjd så pass mycket som den blir bakom plåten.
4:e försöket: Jag drar elkableln fult ovanför moderkortet igen precis som 1:a försöket. Fungerar.

Jaha. Glappt moderkort kanske? Ska testa att vicka lite på kabeln och se vad som händer...

Edit:
Inget hände när jag vickade på CPU-kabeln. Nu lyckades jag även få skiten att starta med kabeldragning bakom plåten. Får se om det fungerar med grafikkortet i nu...

Edit 2:
Så nu fungerar det med grafikkortet i också. Ska prova att stresstesta med lite Witcher nu...