Permalänk

Behöver jag uppdatera BIOS?

Hej! Jag har ett Z97-A, köpt för en månad sedan, jag är inte så insatt i moderkortsinstallationer och undrar om jag bör uppdatera BIOS?
Eller är det "funkar det så funkar det" som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

Hej! Jag har ett Z97-A, köpt för en månad sedan, jag är inte så insatt i moderkortsinstallationer och undrar om jag bör uppdatera BIOS?
Eller är det "funkar det så funkar det" som gäller?

BIOS behöver man aldrig bemöda sig att uppdatera om man inte skulle få problem med hårdvara. Borde bara vara att tuta och köra!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

BIOS behöver man aldrig bemöda sig att uppdatera om man inte skulle få problem med hårdvara.

Det där är inte sant. Numera levereras alla moderkort med "halvfärdig" bios, eftersom tillverkarna inte hinner testa. Kolla bios-historiken på i princip vilket kort som helst, så är det fullt med så kallade stabilitetsuppdateringar.
Jag skulle påstå att man alltid bör uppgradera bios, innan man installerar på ett nytt kort. Dessutom bör man följa kommande uppdateringar, åtminstone första året.