Nytt grafikkort, budget 3000kr.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, budget 3000kr.

Hej! Ena fläkten på mitt R9 280x (Sapphire, Vapor-x) dog, och jag ska idag få pengarna tillbaka eftersom NetOnNet inte längre säljer kortet. Jag är då villig att lägga på ytterligare 300 till 400 kr för ett bättre kort. Jag är sugen på r9 290x (Asus, Direct CUII), men vet inte om de övriga inälvorna i min burk orkar det.

Intel Core i5 2500k @3,3ghz (ingen OC)

Gammalt MSI kort som fungerar för allt jag lagt på den hittils

8GB Ram (Några gamla med den gamla långsamma standard hastigheten, fungerar än sålänge)

SSD och HDD, inget speciellt

PSU: Silver Power 500w Bronze

Fråga:

Ska jag gå för r9 290x från ASUS på billiga 2990kr, eller om det inte fungerar, vilket kort rekommenderas?

Tacksam för snabb respons!

Permalänk
Medlem

ASUS 290x för 2990kr är ett väldigt prisvärt kort. Jag hade dock väntat lite (om du kan "leva" med det) då både AMD och Nvidia ska släppa nya kort väldigt snart som skall presenteras under den första veckan av juni (finns ju en anledning till varför detta 290x är så billigt just nu, AMD vill ju rensa lager av de gamla korten).

Men om du inte kan vänta, så hade jag personligen köpt detta 290x då det ligger så bra prismässigt, ett GTX 970 skulle kunna vara ett alternativ - jag är dock alergisk mot vram "buggen" (även om det inte är en bugg) som kortet har även om det påverkar prestanda minimalt. AMD's 290x är ju ett kort du får mer FPS av (i snitt per spel, inte mycket mer dock) än GTX 970, men GTX 970 drar dock mycket mindre ström som är enklare att kyla, som i sin tur gör att kortet generellt vis är tystare än ett 290x (även om ASUS's DCUII kylare är rätt bra).

Men då ett GTX 970 kostar 500-700kr mer så är detta ASUS 290x i ditt fall ett mer prisvärt kort. Återigen, jag hade dock väntat för att se vad de nya korten har ett erbjuda, men då kanske du missar detta erbjudande? Då 290x brukar ligga runt 3500-4000kr om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Asus 290x kostar 2500kr på CDON. Ännu mer prisvärt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag satte precis in alla mina dator specs i ''PCPartPicker'' som berättar ifall det finns några compatibility problem med kombination av de delar du skrivit in, och den märkte inga som helst fel.

Permalänk
Medlem

För 2500 kr är det svårt att hitta ett bättre kort. Även om du går upp 1000kr till så hittar du inget som är väsentligt mycket bättre. Kör hårt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

290x

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

10721a"]
ASUS 290x för 2990kr är ett väldigt prisvärt kort. Jag hade dock väntat lite (om du kan "leva" med det) då både AMD och Nvidia ska släppa nya kort väldigt snart som skall presenteras under den första veckan av juni (finns ju en anledning till varför detta 290x är så billigt just nu, AMD vill ju rensa lager av de gamla korten).

Men om du inte kan vänta, så hade jag personligen köpt detta 290x då det ligger så bra prismässigt, ett GTX 970 skulle kunna vara ett alternativ - jag är dock alergisk mot vram "buggen" (även om det inte är en bugg) som kortet har även om det påverkar prestanda minimalt. AMD's 290x är ju ett kort du får mer FPS av (i snitt per spel, inte mycket mer dock) än GTX 970, men GTX 970 drar dock mycket mindre ström som är enklare att kyla, som i sin tur gör att kortet generellt vis är tystare än ett 290x (även om ASUS's DCUII kylare är rätt bra).

Men då ett GTX 970 kostar 500-700kr mer så är detta ASUS 290x i ditt fall ett mer prisvärt kort. Återigen, jag hade dock väntat för att se vad de nya korten har ett erbjuda, men då kanske du missar detta erbjudande? Då 290x brukar ligga runt 3500-4000kr om jag inte minns fel.
[/quote]

Han har inte råd med dom korten ändå då 980ti och amd fiji lär hamna kring 8000kr (+?).
ASUS 290x för 2490kr är de bästa du kan köpa just nu om den kampanjen gäller ännu.
Installerade detta kort åt en polare igår och han blev väldigt nöjd efter att ha gått från ett 5770.
http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

290x för 2490kr eller om du föredrar nvidia kan du få en gtx 970 för 2999

https://www.dustinhome.se/product/5010870692/tiger?ssel=false...

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Åter igen med alla dessa trådar om grafikkort för under 3 lappar.
ati r9 290x!!!!

Kan folk börja öppna dessa 1 miljard trådar om detta?

Permalänk
Medlem

@ozTin: Du har helt rätt. Dumt av mig att inte kolla först. Däremot så vill jag vara säker på att den fungerar, därför la jag upp mina specs också så att ni Sweclockers kan ge mig tips specifkt till min setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejkahh:

@ozTin: Du har helt rätt. Dumt av mig att inte kolla först. Däremot så vill jag vara säker på att den fungerar, därför la jag upp mina specs också så att ni Sweclockers kan ge mig tips specifkt till min setup.

Prestanda förhållande till priset på detta kort idag är utan tvekan ett givet kort. Även för din rigg!