Matematik F på nationella..?

Permalänk
Medlem

Matematik F på nationella..?

Hej!!

Jag går kursen matte 2a, och fram till Nationella provet har jag klarat alla prov på alla moment på en STADIG E nivå. Nu säger min lärare att jag MÅSTE göra ett prov på HELA kursen för att kompensera detta. Det var andragradsekvationer som va på NP som jag ej klarade, detta ämne var det allra första provet vi gjorde som jag klarade med D poäng.

Finns det någon som vet hur jag ska gå tillväga?? Jag har frågat andra lärare om man får sätta F tack vare NP och de säger nej. Ska jag försöka prata med läraren om detta??

MHV,,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phrrak:

Hej!!

Jag går kursen matte 2a, och fram till Nationella provet har jag klarat alla prov på alla moment på en STADIG E nivå. Nu säger min lärare att jag MÅSTE göra ett prov på HELA kursen för att kompensera detta. Det var andragradsekvationer som va på NP som jag ej klarade, detta ämne var det allra första provet vi gjorde som jag klarade med D poäng.

Finns det någon som vet hur jag ska gå tillväga?? Jag har frågat andra lärare om man får sätta F tack vare NP och de säger nej. Ska jag försöka prata med läraren om detta??

MHV,,

Nationella proven ska vara väglededande, men inte avgörande. Är det så att du inte klarade en del av kravnivårna för E så kommer du få F. Jag hade lyssnat på min lärare och följt han/hons krav på dig.

Permalänk
Medlem

Bara att plugga, når du inte upp till de grundläggande kriterier som finns får du F i kursen (gäller alla ämnen). Matte är som att gå till gymmet, bara genom att träna som du blir bättre!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

När jag gick på gymnasiet för snart 7-8 år sedan så hade vi som så att nationella satte betyget på hela kursen i princip.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carry Potter:

Nationella proven ska vara väglededande, men inte avgörande. Är det så att du inte klarade en del av kravnivårna för E så kommer du få F. Jag hade lyssnat på min lärare och följt han/hons krav på dig.

Skrivet av KJKL:

Bara att plugga, når du inte upp till de grundläggande kriterier som finns får du F i kursen (gäller alla ämnen). Matte är som att gå till gymmet, bara genom att träna som du blir bättre!

Ja jag kommer självklart att plugga till det prov jag har nu på onsdag, har ganska lätt för matte men hade uppenbarligen glömt av det här med grafer och ekvationer.. Tycker det är konstigt att han ska pröva mig igen på alla olika moment inte bara det jag inte klarade... Det gör ju att jag måste läsa igenom hela matteboken igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrrak:

Ja jag kommer självklart att plugga till det prov jag har nu på onsdag, har ganska lätt för matte men hade uppenbarligen glömt av det här med grafer och ekvationer.. Tycker det är konstigt att han ska pröva mig igen på alla olika moment inte bara det jag inte klarade... Det gör ju att jag måste läsa igenom hela matteboken igen...

Men det är bara att köra ner ansiktet i matteboken i några dagar nu sen är det äntligen dax för riktig skola

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

När jag gick på gymnasiet för snart 7-8 år sedan så hade vi som så att nationella satte betyget på hela kursen i princip.

Tur de har ändrat lite nu iaf, skolverket verkar förstå att man kan ha en dålig dag nuförtiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

När jag gick på gymnasiet för snart 7-8 år sedan så hade vi som så att nationella satte betyget på hela kursen i princip.

Hade det lika dant, tog studenten förra året.
Det är ju upp till läraren att mäta dina kunskaper, har du inte visat att du klarar av ett kriterie så är det ju F.
Det är inte säkert att det kriterie som testades på NP hade testats på något av de tidigare proven.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

@phrrak: vad menar du med "riktig" skola?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

@phrrak: vad menar du med "riktig" skola?

Universitet eller Högskola?
Det enda jag kan tänka på när jag tänker tillbaka på gymansietiden var det bara var en massa plojj och lek! Om man bara hade tagit det seriöst!

Till TS, kolla youtube om du har svårt för något inom matte. Finns riktigt mycket klipp som förklarar olika lösningar. För mig var det bättre att kolla och lyssna på någon som löste ett problem än att försöka läsa i en bok hur man löser problemet och sen försöka själva på ett 10-tal problem.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

@phrrak: vad menar du med "riktig" skola?

Skrivet av KeVVa:

Universitet eller Högskola?
Det enda jag kan tänka på när jag tänker tillbaka på gymansietiden var det bara var en massa plojj och lek! Om man bara hade tagit det seriöst!

Till TS, kolla youtube om du har svårt för något inom matte. Finns riktigt mycket klipp som förklarar olika lösningar. För mig var det bättre att kolla och lyssna på någon som löste ett problem än att försöka läsa i en bok hur man löser problemet och sen försöka själva på ett 10-tal problem.

Högskola, ja jag har letat mig dit några gånger tycker också om det!!

Permalänk
Medlem

Krasst sett kan ett resultat på nationella prov som tydligt påvisar att du inte besitter kunskaper om vad kursen behandlat resultera i ett sänkt betyg och att du kan behöva påvisa att du besitter dessa kunskaper ånyo. Således kan läraren, om det är befogat - vilket är svårt för oss här att avgöra utan att kunna analysera ditt NP-resultat och tidigare provresultat - kräva att du examinerar om ett, flera eller alla områden inom kursen. Dock brukar de flesta lärare ha inställningen "NP kan bara höja ett betyg, inte sänka", men så är inte nödvändigtvis fallet. NP utgör en del av det totala betygsunderlaget och kan såväl höja som sänka betyget beroende på tidigare examinerande moment.

Mer kan du läsa på http://www.skolverket.se/regelverk/fragor-och-svar/nationella....

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

När jag gick på gymnasiet för snart 7-8 år sedan så hade vi som så att nationella satte betyget på hela kursen i princip.

Samma här, gick på 10% av mattelektionerna och skrev VG på Nationella = VG i slutbetyg

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrrak:

Tur de har ändrat lite nu iaf, skolverket verkar förstå att man kan ha en dålig dag nuförtiden..

Inte för att vara sådan, men jag tycker det är märkligt att alla som jag har på facebook verkar alltid ha en riktigt urusel dag just när det råkar vara prov.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

@phrrak:

dock så är det ju inte
du kan ju inte ha en dålig dag på proven för att låt oss säga att du har 5 prov i ett ämne
du får A+A+A+A+E då får du ett D

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

@phrrak:

dock så är det ju inte
du kan ju inte ha en dålig dag på proven för att låt oss säga att du har 5 prov i ett ämne
du får A+A+A+A+E då får du ett D

Ska man gå helt enligt skolverkets tanke så ska man få ett D men tvivlar starkt på att majoriteten av lärare skulle ge ett D.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Inte för att vara sådan, men jag tycker det är märkligt att alla som jag har på facebook verkar alltid ha en riktigt urusel dag just när det råkar vara prov.

Det är väldigt sant, stör mig enormt på sånna som säger "Nationella kan inte sänka". Det är som när vi skrev NP i svenska och vissa hade inte lyssnat när läraren gick igenom hur ett PM skulle skrivas och sket i att skriva källor och sånna saker.

OBS INGEN DUBBEL MORAL HÄR INTE!!
I mitt fall så undrar jag helt enkelt om läraren kan testa mig på ALLA moment i kursen, jag tar ju självklart den smällen att jag inte klarade NP. Inget snack om saken, det va saker som jag kunde men helt enkelt glömt bort och inte tagit ansvar att läsa på inför NP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phrrak:

Hej!!

Jag går kursen matte 2a, och fram till Nationella provet har jag klarat alla prov på alla moment på en STADIG E nivå. Nu säger min lärare att jag MÅSTE göra ett prov på HELA kursen för att kompensera detta. Det var andragradsekvationer som va på NP som jag ej klarade, detta ämne var det allra första provet vi gjorde som jag klarade med D poäng.

Finns det någon som vet hur jag ska gå tillväga?? Jag har frågat andra lärare om man får sätta F tack vare NP och de säger nej. Ska jag försöka prata med läraren om detta??

MHV,,

ifall du fick F nu i 9an, du går i 9onde klass då.
Så är det ingen fara, jag fick det, men ändå kom jag in på mitt första val, peab bygg skola.
efter det så ändrade jag till DCC och kom in där med.
Och allt detta med bara 107 poäng, bor i malmö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

@phrrak:

dock så är det ju inte
du kan ju inte ha en dålig dag på proven för att låt oss säga att du har 5 prov i ett ämne
du får A+A+A+A+E då får du ett D

Ja om jag förstår rätt så menar du inom olika moment, till exempel grafer | geometri | ekvationer.
så har du A på alla utom en där du får D. Det bevisar ju att du inte når upp till A nivå.
Men på nationella så är det oerhört många som trissar upp sig och tror att de kommer misslyckas med livet om de inte klarar det = dåligt resultat. Och du kan ha varit sjuk och sånna saker, sen är det ju många som kan åka räkmacka efter som de hade "en dålig dag :/"
Så till viss del håller jag med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

ifall du fick F nu i 9an, du går i 9onde klass då.
Så är det ingen fara, jag fick det, men ändå kom jag in på mitt första val, peab bygg skola.
efter det så ändrade jag till DCC och kom in där med.
Och allt detta med bara 107 poäng, bor i malmö.

Går i trean på gymnasiet, och tyvärr är kravet att jag måste ha ju Ma2a för att komma in på den/dom skolor/skola jag har sökt!

Permalänk
Medlem

@HallonsyltarN:

dom måste följa skolverkets läraplan etc
för du måste kunna uppvisa dina kunskaper läran kan därför inte då höja dig på det D'et som du fick utan en komplettering

Permalänk
Medlem

Om du inte ens fixar E på nationella provet så är det ju uppenbart att du inte besitter dem kunskaper du ska ha samlat på dig under kursen.

Det är klart att du ska visa det för din lärare att du kan det du behöver för E.

Jag skrev nyligen NP i Matte 3c, jag klarade det, fick D, men har polare som fick F och jag tror dem kommer få lov att visa att dem ligger på E nivå under de sista veckorna.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Om du inte ens fixar E på nationella provet så är det ju uppenbart att du inte besitter dem kunskaper du ska ha samlat på dig under kursen.

Det är klart att du ska visa det för din lärare att du kan det du behöver för E.

Jag skrev nyligen NP i Matte 3c, jag klarade det, fick D, men har polare som fick F och jag tror dem kommer få lov att visa att dem ligger på E nivå under de sista veckorna.

Ja precis som jag har skrivit så det andragradsekvationer jag ej klarade på NP och kommer få göra ett prov på det, fast provet kommer vara på hela kursen vilket är lite konstigt då det va på andragradsekvationer jag inte tog ett enda poäng och tog alla mina poäng på de enstaka frågorna som handlade om geometri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrrak:

Ja precis som jag har skrivit så det andragradsekvationer jag ej klarade på NP och kommer få göra ett prov på det, fast provet kommer vara på hela kursen vilket är lite konstigt då det va på andragradsekvationer jag inte tog ett enda poäng och tog alla mina poäng på de enstaka frågorna som handlade om geometri.

Va? Fick du F för att du missade ett område?

I provet jag skrev skulle man ha samlat på sig poäng i från flera delar, muntliga och skriftliga...

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Va? Fick du F för att du missade ett område?

I provet jag skrev skulle man ha samlat på sig poäng i från flera delar, muntliga och skriftliga...

Hoppsan formulerade mig lite dålig, det va alltså en gräns på 13 poäng för E jag fick 8. Jag klarade inte en enda andragradsekvation vi gjorde det kapitlet först av allt i kursen och kom inte ihåg mycket av det, men jag klarade alla andra saker, som tex geometri uppgifterna. Vi gjorde endast skriftliga av någon knepig anledning, två delar.

EDIT: Provet hade nästan bara uppgifter om grafer/andragradsekvationer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrrak:

Hoppsan formulerade mig lite dålig, det va alltså en gräns på 13 poäng för E jag fick 8. Jag klarade inte en enda andragradsekvation vi gjorde det kapitlet först av allt i kursen och kom inte ihåg mycket av det, men jag klarade alla andra saker, som tex geometri uppgifterna. Vi gjorde endast skriftliga av någon knepig anledning, två delar.

EDIT: Provet hade nästan bara uppgifter om grafer/andragradsekvationer..

Låter ju som att du endast borde komplettera andragradsekvationer isåfall.

Prata med din lärare, det låter inte rimligt att behöva kompa något man har klarat av på provet.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

@phrrak:

dock så är det ju inte
du kan ju inte ha en dålig dag på proven för att låt oss säga att du har 5 prov i ett ämne
du får A+A+A+A+E då får du ett D

Skrivet av phrrak:

Ja om jag förstår rätt så menar du inom olika moment, till exempel grafer | geometri | ekvationer.
så har du A på alla utom en där du får D. Det bevisar ju att du inte når upp till A nivå.

Det handlar om olika kunskapsområden. Du måste ha A i samtliga kunskapsområden för att få A i betyg, inte särskilt märkligt egentligen. Läraren ska ge dig flera tillfällen att visa dina kunskaper inom ett kunskapsområde. Ett endaste prov eller en uppgift inom ett kunskapsområde är inte tillräckligt.

Permalänk
Entusiast

Hur kan du säga att du har lätt för matte när du får F i 2a?

Hur som helst, lär dig lösa andragradsekvationer. Man behövde ju typ 14 av över 50 möjliga rätt för att få E på 2c kursen, a kursen har väl ännu lägre krav? Får man inte E, kan man inte ens grundläggande det man ska kunna i kursen och förtjänar således inte ett E tyvärr då man helt enkelt in kan det man ska kunna.

Kolla på Börje Sundvall på Youtube, lär dig pq, nollproduktsmetoden och använd bara roten ur i enklare andragradsekvationer. Sedan klarar du vilken andragradsekvation som helst i 2a kursen.

Edit: Du verkar lite missnöjd över att nästan alla uppgifter på provet handlade om andragradsekvationer. Men samtidigt är det ju det man främst arbetar med i den här mattekursen? Rent krasst, vad kan du ens i kursen om du skrapade ihop 8 poäng?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det är rekommenderat att lära sig andragradsekvationer ordentligt, brett och djupt, en riktig förståelse, innan man går vidare i fortsatta matematiska studier. Det blir annars ganska jobbigt, på flera sätt.
Heck, se till att klara mer än godkänt eller vad motsvarande är idag, på matematik 1 och 2 (A och B?). Det hjälper en hel del att ha en någotsånär mer än tafatt förståelse för matematik innan man går vidare i vilka studier som helst. Ja, även om man inte planerar studera vidare.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.