Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Sep 2010

Elanläggningsteknik

Hej,
Jag sitter och pluggar inför en tenta och skulle behöva lite hjälp!
Jag behöver hjälp med att motivera varför längsspänningsfallet i en kabel inte påverkas av tvärspänningsfallet.
Med andra ord varför Spänningsfallet i kabeln inte påverkas av ett förändrat värde på Cosφ.
Tacksam för hjälp!

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Zenzo:

Hej,
Jag sitter och pluggar inför en tenta och skulle behöva lite hjälp!
Jag behöver hjälp med att motivera varför längsspänningsfallet i en kabel inte påverkas av tvärspänningsfallet.
Med andra ord varför Spänningsfallet i kabeln inte påverkas av ett förändrat värde på Cosφ.
Tacksam för hjälp!

Nu var det ett tag sedan jag läste min ellära, men är det inte så att det beror på att en elkabel är en rent resistiv last?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Sep 2010

@cheben:Jo det har med det att göra. man kan ju försumma X. Behövde dock motivera varför man gör det. Tror det är för att längsspänningsfallet och tvärspänningsfallet är mycket mindre än U2, därför blir skillnaden minimal.
Hade tentan i förmiddags och frågan kom inte så behövde inte oroa mig egentligen, men tackar för svaret!

Antec Three Hundred | P6T Deluxe V2 | i7 920 @3,6GHz | GTX 680 Windforce | 20GB 1600 Mhz | Corsair TX850W