Handla online utan online-kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Handla online utan online-kort?

Visste inte riktigt vart jag skulle placera tråden, förhoppningsvis blev det rätt.

En vän till mig har ett problem, han kan av diverse anledningar inte använda sitt kort online.
Har sagt åt honom en miljon gånger att fixa det hos banken men av en hel drös anledningar går inte det.
Nu till problemet:
Jag hade tänkt att börja spela Final Fantasy XIV med honom nu när nya expansionen släpps, men de har dessvärre slutat sälja prepaid game cards hos butiker så det går bara att få tag på online.
Hur löser vi det?

Tack på förhand!

Dator 1: i7 5820k | Asus X99-S | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804
Skärm:Philips BDM4065UC
Mixer: Behringer X2222USB
Mina bästa tider inom speedruns

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Du köper åt honom?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Kanske borde ha nämnt det också, det är inte ett alternativ då vi bor i olika städer.

Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2006

Du har redan sagt åt honom att han ska gå till banken och nu vill du att vi ska skriva att han ska göra det? Alternativen börjar ta slut om inte du kan köpa ut.

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 8GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.
//Rhalla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kanske borde ha nämnt det också, det är inte ett alternativ då vi bor i olika städer.

han betalar med swish och du köper det åt han och skickar koden? (antar att det är en kod man köper)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av rhalla:

Du har redan sagt åt honom att han ska gå till banken och nu vill du att vi ska skriva att han ska göra det? Alternativen börjar ta slut om inte du kan köpa ut.

Nja inte riktigt så, tänkte mer om det fanns någon sorts förbetalt kort man kunde köpa eller dylikt.
Har letat en del men hittar ingen bra lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@MaxieTheHatter: Din kompis får helt enkelt skicka pengarna till dig med posten ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

Har han Swedbank kan han generera ett e-kort (https://ekort.swedbank.se) som han kan låsa till en summa och behöver inte uppge ett riktigt kortnummer, de andra bankerna kanske erbjuder liknande tjänster?

Brukar använda det ibland när jag inte vill använda ett riktigt betalkort.... because pr0n... nä, men du fattar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Swish låter som det enklaste.

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2014

paysafe kort kanske skulle fungera?

I7 4790K │ Deepcool Captain 240EX │Asus Z97-P │Corsair Dominator 16GB 1866 MHz │Asus GTX 1070 Expedition│Corsair RM750│ │Phanteks Enthoo EVOLV ATX│

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Erat engagemang uppskattas!
Allt som involverar internetbank eller dylikt är helt uteslutet (vuxen man utan tillgång till sin egen bank, det kan man tycka massor om).
Paysafe har jag kikat på som ett alternativ men det behöver dessvärre vara Visa eller Mastercard.
Hittade nu något som heter "Spendon", någon som har provat det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av MaxieTheHatter:

Hittade nu något som heter "Spendon", någon som har provat det?

Om jag inte missminner mig så är det Mastercard laddade med en viss summa. Säljs väl på exempelvis Pressbyrån. Ser inte varför det inte skulle funka.

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Nej, det är ditt engagemang som uppskattas, få har sådana vänner som gör dessa efterforskningar åt dem.

En monocle som oroar sig över ekonomin, its the first

Gigabyte X370 Gaming K7 | Ryzen 7 1800X | 980ti G1 Gaming | 2x8 Corsair DDR4 3200 Vengence 16 LED | Crusial MX100 512 x2 | EVGA Supernova G2 850w | AC Freezer 33 | AOC G2460PQU | Steelseries M800 | Logitech G303 | Logitech G35 | Factal Design R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av skurtbert:

Har han Swedbank kan han generera ett e-kort (https://ekort.swedbank.se) som han kan låsa till en summa och behöver inte uppge ett riktigt kortnummer, de andra bankerna kanske erbjuder liknande tjänster?

Brukar använda det ibland när jag inte vill använda ett riktigt betalkort.... because pr0n... nä, men du fattar.

Nja!
Man behöver tyvärr ha minst ett visa/mastercard/maestro kort (som kostar) i swedbank för att kunna använda e-kort.
Har man ett visa/mastercard/maestro kort som ej funkar att handla online med så skulle jag gissa att e-kort ej heller skulle funka.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014

Om det spelet finns på Steam kan man köpa ett Steam wallet kort från Gamestop, eller möjligtvis GAME, kommer inte ihåg. Detta förutsätter ju dock att han har någon Gamestop butik närliggande. Vart bor han?

Intel 3960x - Asus Rampage IV Extreme - 32GB RAM - Asus GTX 1070 DUAL OC - MX300 525GB/250gb - Corsair AX1200 - Corsair Air 540 -

BenQ XL2411Z - Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av grizzly666:

Nja!
Man behöver tyvärr ha minst ett visa/mastercard/maestro kort (som kostar) i swedbank för att kunna använda e-kort.
Har man ett visa/mastercard/maestro kort som ej funkar att handla online med så skulle jag gissa att e-kort ej heller skulle funka.

Jag har Maestro (hade betalningsanmärkningar tidigare) som inte går att använda online, e-kort har varit min räddning då det funkat utmärkt att handla online med.
Tror nog jag skulle fortsätta med e-kort även om jag bytte till ett kort som man kan handla online med bara för att slippa lägga ut mina riktiga kortuppgifter på nätet.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Vad hindrar att han skickar pengar till dig via Swish eller postar kontanter och du köper koden och mailar till honom?

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av TiasE:

Jag har Maestro (hade betalningsanmärkningar tidigare) som inte går att använda online, e-kort har varit min räddning då det funkat utmärkt att handla online med.
Tror nog jag skulle fortsätta med e-kort även om jag bytte till ett kort som man kan handla online med bara för att slippa lägga ut mina riktiga kortuppgifter på nätet.

Har maestro jag med (billigaste kortet dom har) och det går att handla online med dock ej på alla ställen.
Har handlat tre gånger med det då e-kort absolut inte funkade på den sidan (samma sida alla gånger har dock glömt bort vilken sida det var) och då provade jag flera olika e-kort under 3-4 dagar (vid första försöket vid nr 2 o 3 som var några månader mellan så provade jag ett e-kort som aldrig funkade och gav upp direkt då) och efter att ett par ej funkade där så gick det att handla med dom på 2-3 andra ställen.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."