Finns det någon tjänst för privatpersoner att skicka tungt paket 60kg med postförskott?

Permalänk
Medlem

Finns det någon tjänst för privatpersoner att skicka tungt paket 60kg med postförskott?

(Kanske fel del av forumet)Ska skicka iväg en stärkare + högtalarlåda med en totalvikt på 58 kg L:48cm B:65cm H:91cm.
Mitt problem är att jag inte hittar nån tjänst som erbjuder postförskott/efterkrav till så stora tunga paket för privatpersoner.
Köparen vill inte betala i förskott (med full förståelse) och att köra och hämta det själv skulle ta 4-5h enkelväg.
Är det nån tjänst jag kan ha missat? eller är komma och hämta det själv alternativet som gäller?

Dela gärna med om era erfarenheter vid skickande av större gods

Är tacksam för svar

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Avstängd

Bussgods ?

Permalänk
Skrivet av deV666:

(Kanske fel del av forumet)Ska skicka iväg en stärkare + högtalarlåda med en totalvikt på 58 kg L:48cm B:65cm H:91cm.
Mitt problem är att jag inte hittar nån tjänst som erbjuder postförskott/efterkrav till så stora tunga paket för privatpersoner.
Köparen vill inte betala i förskott (med full förståelse) och att köra och hämta det själv skulle ta 4-5h enkelväg.
Är det nån tjänst jag kan ha missat? eller är komma och hämta det själv alternativet som gäller?

Dela gärna med om era erfarenheter vid skickande av större gods

Är tacksam för svar

Vet inte vad det kostar men bussgods har något som heter efterkrav som är som postförskott. Gissar på att det kommer gå på ungefär en mindre förmögenhet dock så hoppas det är en lite dyrare anläggning för det ska vara värt transportkostnaden.
http://www.bussgods.se/privat/efterkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vet inte vad det kostar men bussgods har något som heter efterkrav som är som postförskott. Gissar på att det kommer gå på ungefär en mindre förmögenhet dock så hoppas det är en lite dyrare anläggning för det ska vara värt transportkostnaden.
http://www.bussgods.se/privat/efterkrav

Jo jag har kollat bussgods men deras maxvikt var 35kg vissa orter tillåter mer, det står att jag ska kontakta närmsta ombud men ombudet finns inte på den adressen och svar från support får jag inte har väntat 5-6 dagar. så allt känns lite fishy idc.

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Skrivet av deV666:

Jo jag har kollat bussgods men deras maxvikt var 35kg vissa orter tillåter mer, det står att jag ska kontakta närmsta ombud men ombudet finns inte på den adressen och svar från support får jag inte har väntat 5-6 dagar. så allt känns lite fishy idc.

Hmm då blev det svårare, vet att Schenker tar emot paket upp till 1000kg men det är rätt dyrt att skicka stora paket med dom, lite osäker på om dom har "postförskott" dock.

Annars finns DHL, har för mig att de ska erbjuda "postförskott" men de brukar vara ännu dyrare för att inte tala om att deras hemsida är typ sämst i värden som privatperson...

Permalänk
Rekordmedlem

Schenker har payschenker som tillval för företag iallafall, har därmot aldrig skickat nått sånt privat men ring dem och fråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

60kg.. Känns som att det blir en halv pall (DYRT), hehe. Nä men varför är Postförskott så viktigt? Finns ju det där Blocketpaketet via schenker så man kanske skulle testa ringa dom och fråga om det går att lägga en special-order (kanske dock 3 gånger priset 3x20=60kg). Dom brukar ju inte vara helt omöjliga om man pratar med rätt personer dock.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Jo jag har kollat bussgods men deras maxvikt var 35kg vissa orter tillåter mer, det står att jag ska kontakta närmsta ombud men ombudet finns inte på den adressen och svar från support får jag inte har väntat 5-6 dagar. så allt känns lite fishy idc.

Då har dom ändrat det för inte så länge sedan en kompis köpte en komplett zundapp ks50 (moppe och ej plast skit) som väger en hel del och fick den via bussgods enda kravet var tömd på olja/bensin.

Såg även nu att dom har ändrat så man INTE behöver ha bank/postgiro för att utnyttja efterkrav vilket var ett krav för inte alls länge sedan.

Posten var det samma sak med MEN det var då enbart postgiro som gällde (och det är lika med dyrt, bankgiro är billigare men fortfarande dyrt) dom kan ha ändrat (orkar inte kolla) men tvivlar på det.

Blocketpaketet gör nästintill ingenting för säkerheten för varken köparen heller säljare!!!
Säljaren kan tex skicka en hög stenar och hävda att han skickat rätt pryl, köparen kan när den får varorna hävda (dvs ljuga) att den fått en hög stenar istället för vad denne köpt.
Blocketpaketet gör i bästa fall inte ett skit förutom att säga lös det genom polis/domstol (pengarna behålls då av blocketpacket tills dom finns) i värsta fall så beslutar dom att en part har rätt, vilken part är en 50/50 chans dock och är man den lurade parten så är det polis/domstol som gäller även då.
I värsta fall så har ju den som blåste den andre fått pengarna och den lurade får kräva pengarna av denne för från blocklet kommer inte ett öre dvs EXAKT PÅ SAMMA SÄTT SOM OM DU INTE ANVÄNT BLOCKTPAKET.
I normal fallet så får den som blivit blåst pengarna tillbaks av blocketpaket MEN det först EFTER rättegångar/domar fallit.
I bästa fall belsutar dom att den lurade parten ska få pengarna men den chansen är väldigt liten då dom i majoritetean av fall inte gör nåt utan domstols beslut.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av grizzly666:

Då har dom ändrat det för inte så länge sedan en kompis köpte en komplett zundapp ks50 (moppe och ej plast skit) som väger en hel del och fick den via bussgods enda kravet var tömd på olja/bensin.

Såg även nu att dom har ändrat så man INTE behöver ha bank/postgiro för att utnyttja efterkrav vilket var ett krav för inte alls länge sedan.

Posten var det samma sak med MEN det var då enbart postgiro som gällde (och det är lika med dyrt, bankgiro är billigare men fortfarande dyrt) dom kan ha ändrat (orkar inte kolla) men tvivlar på det.

Blocketpaketet gör nästintill ingenting för säkerheten för varken köparen heller säljare!!!
Säljaren kan tex skicka en hög stenar och hävda att han skickat rätt pryl, köparen kan när den får varorna hävda (dvs ljuga) att den fått en hög stenar istället för vad denne köpt.
Blocketpaketet gör i bästa fall inte ett skit förutom att säga lös det genom polis/domstol (pengarna behålls då av blocketpacket tills dom finns) i värsta fall så beslutar dom att en part har rätt, vilken part är en 50/50 chans dock och är man den lurade parten så är det polis/domstol som gäller även då.
I värsta fall så har ju den som blåste den andre fått pengarna och den lurade får kräva pengarna av denne för från blocklet kommer inte ett öre dvs EXAKT PÅ SAMMA SÄTT SOM OM DU INTE ANVÄNT BLOCKTPAKET.
I normal fallet så får den som blivit blåst pengarna tillbaks av blocketpaket MEN det först EFTER rättegångar/domar fallit.
I bästa fall belsutar dom att den lurade parten ska få pengarna men den chansen är väldigt liten då dom i majoritetean av fall inte gör nåt utan domstols beslut.

Fast det är bra mycket krångligare att blåsa någon med Blocketpaketet kontra att någon bara kastar pengar till dig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det går väl säkert att dela upp försändelsen i 2. Då kan du skicka bussgods om 35kg är max.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hmm då blev det svårare, vet att Schenker tar emot paket upp till 1000kg men det är rätt dyrt att skicka stora paket med dom, lite osäker på om dom har "postförskott" dock.

Annars finns DHL, har för mig att de ska erbjuda "postförskott" men de brukar vara ännu dyrare för att inte tala om att deras hemsida är typ sämst i värden som privatperson...

Schenker har bara postförskott/efterkrav för företag. Jag kollade dhls sida den var som du sa sämst fyllde i uppgifter på en sida och det skulle totalt kosta 6k? oO (Gjorde säkert nått fel )

Skrivet av cider123:

60kg.. Känns som att det blir en halv pall (DYRT), hehe. Nä men varför är Postförskott så viktigt? Finns ju det där Blocketpaketet via schenker så man kanske skulle testa ringa dom och fråga om det går att lägga en special-order (kanske dock 3 gånger priset 3x20=60kg). Dom brukar ju inte vara helt omöjliga om man pratar med rätt personer dock.

Lycka till!

Jo det blir en dyr frakt men köparen är villig att betala 1k i frakt, blocketpaketet är upp till 20-25kg so its a no no tyvärr. använde blocketpaketet när jag sålde mitt grafikkort gick jättesmidigt, bara man skriver upp ev. serienummer på grejerna man skickar för det är lätt att bli blåst om dom sitter med en exakt samma grafikkort fast trasigt.

Skrivet av grizzly666:

Då har dom ändrat det för inte så länge sedan en kompis köpte en komplett zundapp ks50 (moppe och ej plast skit) som väger en hel del och fick den via bussgods enda kravet var tömd på olja/bensin.

Såg även nu att dom har ändrat så man INTE behöver ha bank/postgiro för att utnyttja efterkrav vilket var ett krav för inte alls länge sedan.

Posten var det samma sak med MEN det var då enbart postgiro som gällde (och det är lika med dyrt, bankgiro är billigare men fortfarande dyrt) dom kan ha ändrat (orkar inte kolla) men tvivlar på det.

Blocketpaketet gör nästintill ingenting för säkerheten för varken köparen heller säljare!!!
Säljaren kan tex skicka en hög stenar och hävda att han skickat rätt pryl, köparen kan när den får varorna hävda (dvs ljuga) att den fått en hög stenar istället för vad denne köpt.
Blocketpaketet gör i bästa fall inte ett skit förutom att säga lös det genom polis/domstol (pengarna behålls då av blocketpacket tills dom finns) i värsta fall så beslutar dom att en part har rätt, vilken part är en 50/50 chans dock och är man den lurade parten så är det polis/domstol som gäller även då.
I värsta fall så har ju den som blåste den andre fått pengarna och den lurade får kräva pengarna av denne för från blocklet kommer inte ett öre dvs EXAKT PÅ SAMMA SÄTT SOM OM DU INTE ANVÄNT BLOCKTPAKET.
I normal fallet så får den som blivit blåst pengarna tillbaks av blocketpaket MEN det först EFTER rättegångar/domar fallit.
I bästa fall belsutar dom att den lurade parten ska få pengarna men den chansen är väldigt liten då dom i majoritetean av fall inte gör nåt utan domstols beslut.

Jo allt verkar jättekrångligt, sjukt att det inte finns en tjänst för privatpersoner som täcker detta med postförskott...
ser 2 alternativ antingen så får jag övertala en polare som har en firma att skicka(tvivlar dock på att han hinner detta) eller så får köparen komma och hämta. tack för era svar!

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk

Är det två städer bör bussgods kunna fungera. Det är väl vissa orter gods körs med buss, där får det inte vara för tungt, antagligen för att inte överbelasta föraren.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fast det är bra mycket krångligare att blåsa någon med Blocketpaketet kontra att någon bara kastar pengar till dig.

Nja till en viss del och det gäller mestadels om det är säljaren står för blåsningen dvs risken att en sådan säljare får pengarna är betydligt mindre MEN köparen har fortfarande förlorat pengarna tills blocket antingen väljer att betala tillbaks dom heller det betdyligt vanligare alternativet vilket är att hänvisa till domstol och få en dom för att få se röken av dessa stålar.
I värsta fall väljer blocket att tro säljaren och då får köparen såls med kunden om pengarna i rätten/kronolle och troligen aldrig se ett öre.

Är det köparen som står för blåsningen så är det ganska risk fritt för denne då denne får varan hävdar att denne blivit blåst och det finns en chans att blocket betalar tillbaks pengarna till köparen.
Men vanligast är att säljaren behöver gå till rätten och sen kronolle för att kräva köparen på pengarna och det skiter ju köparen fullständigt i då denne troligen redan har 10k+ i skulder hos kronolle som det inte har betalts en kr på flera år på.

Och "krångligare" vet jag inte om det är direkt det enda är ju att säljaren behöver skicka ett mail med kolli id och sen att köparen behöver skicka ett mail där om att denne blivit blåst.
Det mest krångliga är att vid konflikt få ut några stålar oavsett om du är säljare heller köpare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deV666:

Jo allt verkar jättekrångligt, sjukt att det inte finns en tjänst för privatpersoner som täcker detta med postförskott...

Jo det är väl sant, fast det finns ju postförskott upp till 20kg via blocketpaketet (googla) - kanske du skulle kunna dela upp grejerna i tre olika paket med 20kg i varje drygt (fast det kan ju vara svårt om en grej väger mer än 20kg, hehe). Jag tror fortfarande det blir lättast om du ringer till Schenker och frågar snällt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jo det är väl sant, fast det finns ju postförskott upp till 20kg via blocketpaketet (googla) - kanske du skulle kunna dela upp grejerna i tre olika paket med 20kg i varje drygt (fast det kan ju vara svårt om en grej väger mer än 20kg, hehe). Jag tror fortfarande det blir lättast om du ringer till Schenker och frågar snällt.

Jo jag hade ju kunnat dela upp paketet i 3 x 20kg men jag tror inte att köparen hade blivit så nöjd när han öppnat paketen
Jag har kollat alla ställen jag vet och det är verkligen tvärstop på maxvikt och postförskott/efterkrav.

Verkar som det kanske blir att han hämtar nu

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI