Funderar på vattenkylning i hemmabyggt chassi. Hjälp mig förstå en del grundläggande...

Permalänk
Medlem

Funderar på vattenkylning i hemmabyggt chassi. Hjälp mig förstå en del grundläggande...

Hejsan,

Jag funderar på ett nytt bygge och som vanligt vill jag bygga själv (inkl chassi fr grunden). Jag har lite olika alternativ för kylning men jag saknar lite kunskap för att fatta beslut så jag vänder mig till er såklart.

Chassit jag ska bygga är en uppgradering av mitt nuvarande (också hemmabyggt) i det att det är väggmonterat. Chassit är helt stängt förutom fläktar för att dra kall luft ur rummet, genom caset, och sedan trycka ut uppvärmd luft till rummet bredvid. För ingen gillar ju när det blir svettigt.

Jag behöver alltså hjälp med att besluta mig för om jag skall satsa på vattenkylning eller inte.

Princip 1 är att systemet skall vara ohörbart vid idle och lätt belastning. Alltså man ska höra en knappnål falla. Princip 2 är att högprestandakomponenter skall kunna användas så varm luft måste kunna skyfflas fort vid behov (och då får systemet väsnas lite).

Så endera använder jag fläktar i luftintaget, som gör att luft passerar genom lådan och tillför kall luft till luftkylda komponenter (typ 5820k med en noctua nh-d15) eller så sätter jag en radiator i luftintaget som kyler processorn och får på detta sätt in luft i caset som kyler grafikkort mm.

Men då måste jag veta ett par saker:

Hur många grader varmare blir luften av att passera genom radiatorn vid idle/load? dvs blir luften för varm för att grafikkortet ska kunna kylas effektivt?

Hörs pumpen i ett relativt välisolerat case? Jag eliminerar mekaniska hårddiskar för att de väsnas för mycket som referens.

Kan man köra ex en H110 el dylik AIO på relativt låga konstanta varv vid belastning eller måste fläktarna varva upp för att hinna med kyla? Jag vill alltså undvika att fläktarna hörs och/eller konstant ändrar varvtal vid idle/medium belastning, men det är ok om de varvar upp lite under belastning. Vill dock undvika att PCn låter som en dammsugare i vilket fall.

Om jag beskrivit oklart fråga gärna. Tack för svar!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

hur många grader varmare den blir kan jag inte svara på men visst blir den varmare. det kommer variera hur mycket som helst med alla möjliga variabler.

jag har en d5 som jag kör i steg 1 av 5 och den låter märkbart när den nuddar chassit. för att lösa det här så har jag placerat den på en bit skumgummi och den går nu inte att höra.

jag kör mina 8 fläktar som sitter på två st 480mm-radiatorer i ~500rpm vid allt från idle till 100% load men den klarar av 0 rpm vid lätt belastning när jag orkar stänga av fläktarna. detta kyler ett system med överklockad och övervoltad 4770k+290x. hoppas att det ger dig något. att ha det tyst vid låg belastning är inte svårt, då kan du lika gärna köra på luft tycker jag. svårigheterna kommer när man vill ha det tyst under belastning.

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Hejsan,

Jag funderar på ett nytt bygge och som vanligt vill jag bygga själv (inkl chassi fr grunden). Jag har lite olika alternativ för kylning men jag saknar lite kunskap för att fatta beslut så jag vänder mig till er såklart.

Chassit jag ska bygga är en uppgradering av mitt nuvarande (också hemmabyggt) i det att det är väggmonterat. Chassit är helt stängt förutom fläktar för att dra kall luft ur rummet, genom caset, och sedan trycka ut uppvärmd luft till rummet bredvid. För ingen gillar ju när det blir svettigt.

Jag behöver alltså hjälp med att besluta mig för om jag skall satsa på vattenkylning eller inte.

Princip 1 är att systemet skall vara ohörbart vid idle och lätt belastning. Alltså man ska höra en knappnål falla. Princip 2 är att högprestandakomponenter skall kunna användas så varm luft måste kunna skyfflas fort vid behov (och då får systemet väsnas lite).

Så endera använder jag fläktar i luftintaget, som gör att luft passerar genom lådan och tillför kall luft till luftkylda komponenter (typ 5820k med en noctua nh-d15) eller så sätter jag en radiator i luftintaget som kyler processorn och får på detta sätt in luft i caset som kyler grafikkort mm.

Men då måste jag veta ett par saker:

Hur många grader varmare blir luften av att passera genom radiatorn vid idle/load? dvs blir luften för varm för att grafikkortet ska kunna kylas effektivt?

Hörs pumpen i ett relativt välisolerat case? Jag eliminerar mekaniska hårddiskar för att de väsnas för mycket som referens.

Kan man köra ex en H110 el dylik AIO på relativt låga konstanta varv vid belastning eller måste fläktarna varva upp för att hinna med kyla? Jag vill alltså undvika att fläktarna hörs och/eller konstant ändrar varvtal vid idle/medium belastning, men det är ok om de varvar upp lite under belastning. Vill dock undvika att PCn låter som en dammsugare i vilket fall.

Om jag beskrivit oklart fråga gärna. Tack för svar!

1: Beror på massor variabler som hur varmt vattnet är, hur bra fart du har på fläktarna mm. Som liten referens, från mitt gamla system om jag kommer ihåg rätt, var luften ~5 grader varmare efter den passerat radiatorn när jag körde fläktarna i 1250 RPM men upp mot 15 grader varmare när de snurrade i behagligare 500 RPM. Då var vattnet också avsevärt varmare i det andra testet.

2. Beror på vad du har för pump, en billig EK pump kommer höras oavsett vad vissa säger, en D5a är rätt tyst om den är monterad rätt, placera den i en extra dämpningsbox och den är ljudlös
Något i still med följande alltså, klart värt pengarna och det som fick min passiva vattenkylning knäpptyst på riktigt.

3. Funderar du på AIO vattenkylning för att få det tyst, kör på luft istället.

Permalänk
Medlem

Tack för lite nyttig information, speciellt om hur mycket varmare luften kan förväntas bli. En custom loop är nog inte aktuellt så om en AIO inte kan ge mig det jag vill ha så förefaller det som att det kanske är bättre att köra på luftkylning då. Efter lite googling så verkar det som att eventuellt skulle en swiftech h240-x kunna fungera. Den ska ju vara tyst. Å andra sidan vet jag hur en nh-d15 med ett par noctua chassifläktar beter sig och det är ju fullt möjligt få i det närmaste knäpptyst vid idle.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Tack för lite nyttig information, speciellt om hur mycket varmare luften kan förväntas bli. En custom loop är nog inte aktuellt så om en AIO inte kan ge mig det jag vill ha så förefaller det som att det kanske är bättre att köra på luftkylning då. Efter lite googling så verkar det som att eventuellt skulle en swiftech h240-x kunna fungera. Den ska ju vara tyst. Å andra sidan vet jag hur en nh-d15 med ett par noctua chassifläktar beter sig och det är ju fullt möjligt få i det närmaste knäpptyst vid idle.

Kör på luft om du vill ha det så knäpptyst, speciellt om det bara är idle och lätt belastning du bryr dig om. Är du väldigt kräsen kommer du nästan garantera störa dig på pumpljudet från en billig pump!

Permalänk
Medlem

@lanbonden wow den där lådan hade jag inte vågat ha en ddc i, de är ju ökända för att överhetta undertill om det inte finns tillräckligt luftflöde.

Tycker du borde köra vattenkylning till grafikkortet i alla fall. Ett ensamt 980 kan du förmodligen kyla även i load med en 360 utan att behöva köra fläktarna snabbare än ~600rpm. Dock kommer pumpens isolering från chassit att bestämma den slutgiltiga ljudnivån.

Att sätta hårddisken till att stänga av sig efter 15min gör mycket för ljudnivån. Säkert mer slitage, men om man inte kan klara sig utan en mekanisk så är det en bra trade-off för längre ljudnivå.

Vill du ha allt kylt & tyst så får du nog ta steget till en stor Nova, 360LT/PRO radiator med 4x180mm fläktar. Finns ju helt passiva- också men en extern superradiator låter dig både äta och behålla kakan samtidigt egentligen. Finns inga konsumentchassin som stödjer jätteradiatorer men eftersom du bygger eget kan du ju skräddarsy för en sån konfiguration...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

@lanbonden wow den där lådan hade jag inte vågat ha en ddc i, de är ju ökända för att överhetta undertill om det inte finns tillräckligt luftflöde.

Har kört med en sån låda i snart 3 år utan problem, går tyst och fint
Kan lätt offra lite livslängd på pumpen för att faktiskt få tyst på den.