Steam tillåter nu återbetalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

2 timmar är ju ingenting, men bättre än att inte alls erbjuda återbetalning. The Origin Great Game Guarantee är mycket bättre.

Två timmar är väl ändå fantastiskt generöst om man jämför med det mesta annat man köper på nätet och har ångerrätt på?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Två timmar är väl ändå fantastiskt generöst om man jämför med det mesta annat man köper på nätet och har ångerrätt på?

Nja, inte jämfört med Origins policy. Och när man köper produkter i Sverige (EU?) över nätet har vi ju 14 dagars ångerrätt redan?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Nja, inte jämfört med Origins policy. Och när man köper produkter i Sverige (EU?) över nätet har vi ju 14 dagars ångerrätt redan?

Fysiska produkter ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Fysiska produkter ja.

Stämmer delvis. Gäller även vissa tjänster, som abonnemang.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Ett steg framåt, Steam växer i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Skickade just en begäran om återbetalning för CS:GO, min dator inte klarar av spelet hårdvarumässigt. köpte spelet för en vecka sedan.

Din signatur fick mig och fundera på om jag hamnat i någon tidslucka

Nåja, bra att Steam äntligen börjar ge en service till kunderna som borde varit där för 12 år sen. Det här kanske dessutom minskar gråzonsköpen något, men det största problemet som jag ser det med Steam är att de utnyttjar sin marknadsandel på ett rätt fult sätt mot publishers och developers.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

2 timmar är ju ingenting, men bättre än att inte alls erbjuda återbetalning. The Origin Great Game Guarantee är mycket bättre.

Beror en hel del på spelet, ett online spel är svårt att bedöma på 2 timmar medan man lätt kan klara ett indie spel på den tiden.

Permalänk
Avstängd

Nu fattas det bara att folk ska kunna flyttar över sina spel till ett annat konto.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Tycker 2 timmar inom 14 dagar är väldigt generöst. Bra skit!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Din signatur fick mig och fundera på om jag hamnat i någon tidslucka

Nåja, bra att Steam äntligen börjar ge en service till kunderna som borde varit där för 12 år sen. Det här kanske dessutom minskar gråzonsköpen något, men det största problemet som jag ser det med Steam är att de utnyttjar sin marknadsandel på ett rätt fult sätt mot publishers och developers.

På vilket sätt är det fult mot utvecklarna?
Att de tvingas till att göra bra spel som folk faktiskt vill ha?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex5555:

2 timmar är ju ingenting, men bättre än att inte alls erbjuda återbetalning. The Origin Great Game Guarantee är mycket bättre.

Helt klart mycket bättre, men gäller bara för EAs egna spel såvitt jag vet.
Men nu när Valve har kontrat med alla spel får väl EA följa efter Kapprustning ftw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

På vilket sätt är det fult mot utvecklarna?
Att de tvingas till att göra bra spel som folk faktiskt vill ha?

Jaha, fick fundera både en och två gånger innan jag förstod vad du syftade till. Nej, det är att Steam ger tillbaks väldigt lite på inköp via Steam till utvecklarna/utgivarna men eftersom det är det dominerande digitala plattformen så känner de sig tvingade att släppa spelet där ändå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Detta kommer att ha en positiv effekt då folk oftare kommer att köpa spelen istället för att ladda ner illegalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jaha, fick fundera både en och två gånger innan jag förstod vad du syftade till. Nej, det är att Steam ger tillbaks väldigt lite på inköp via Steam till utvecklarna/utgivarna men eftersom det är det dominerande digitala plattformen så känner de sig tvingade att släppa spelet där ändå.

Vadå ger tillbaks väldigt lite?
Vad steam betalar utvecklarna per sålt spel har inget med detta att göra eftersom ett återlämnat spel inte är sålt, vilket innebär att de inte får betalt alls om vi köpare lämnar tillbaka spel som är skräp.
Så vad har steams avtal om ersättning med utgivarna att göra med diskussionen om att vi får lämna tillbaka spel?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Vadå ger tillbaks väldigt lite?
Vad steam betalar utvecklarna per sålt spel har inget med detta att göra eftersom ett återlämnat spel inte är sålt, vilket innebär att de inte får betalt alls om vi köpare lämnar tillbaka spel som är skräp.
Så vad har steams avtal om ersättning med utgivarna att göra med diskussionen om att vi får lämna tillbaka spel?

Om du inte ens bryr dig att läsa vad jag skrev så varför ens bemöda dig med att svara mig? Gillar du bara att tjafsa med folk?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

2 timmar är ju ingenting, men bättre än att inte alls erbjuda återbetalning. The Origin Great Game Guarantee är mycket bättre.

dom flesta spelen kan jag klara ut på mellan 2-9 timmar. att ha mer än 2 timmar vore utnyttjande av systemet. personligen tycker jag att 2 timmar är perfekt, då har du haft tid på att skaffa dig en uppfattning om det suger röv eller om det var värt pengarna

bättre sent än aldrig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Här kommer en rapport om hur det gick med min returbegäran.

21 maj köpte jag Assetto Corsa + dlc på rean som var då, 30€.

Gillade ej spelet alls. Rolig känsla men menyerna och grafiken var enligt mig skräp så jag spelade 3.8 timmar enligt Steam, spenderade åtminstone halva tiden i menyerna för att fixa godtyckliga grafikinställningar.

3 juni ser jag nyheten om att Steam börjar med återbetalningar så jag skickar en begäran och beskriver enligt ovan.

Idag, 6 juni, får jag svar att min begäran har godkänts! Summa kardemumma; det fungerade mycket bra. Snabb hanteringstid och goda villkor.

Jag personligen kommer definitivt att köpa fler spel via Steam i stället för GMG på grund av denna returpolicy, trots att det oftast kostat några tior extra. Kan tänka mig att fler resonerar på samma sätt, så jag anser att det är win-win för Valve.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag var bara tvungen att testa. Spelet i sig var inget vidare, kan jag väl inflika.
Gillar FPS spel i sig, men just det här var inget som föll mig på läppen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Av de två förfrågningar jag skickade in så fick jag båda accepterade, GTA V & Cities: Skylines, båda köptes vid release och båda hade under 2 timmars speltid.
De verkar inte vara så hårda med tanke på att Cities släpptes i Mars.

Permalänk
Medlem

Trevligt att Valve följer EA.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, funkar ett spel riktigt kasst av nån anledning eller att man bara inser nej detta spel var ingen höjdare så räcker oftast 30min kanske innan man har fått nog..

Permalänk
Medlem

Snubben som gör Steamspy publicerade en graf över antalet ägda spel på Steam kort tid före och efter att Steam annonserade att de tillåter refunds. Den visar att försäljningen på Steam har ökat enormt sen dess.
https://twitter.com/Steam_Spy/status/607945913210773505

Nu är Steamspy en sajt som förlitar sig på algoritmer och statistisk data den kan polla från Steam, men den har visat sig vara hyfsat korrekt.

Permalänk
Medlem

@Buio: Intressant, frågan är om det är pga steam refunds eller bara sammanträffande? "Correlation does not equal causation" tror jag väl att det är?

Skulle inte förvåna mig om det är pga steam refunds dock, det ger användare som ej är säkra på om ett spel är värt det eller ej ett säkerhetsnät som då tillåter dem att ta chansen med minimal risk vilket betyder i teorin att flera chansar och testar spel de annars inte skulle våga testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

@Buio: Intressant, frågan är om det är pga steam refunds eller bara sammanträffande? "Correlation does not equal causation" tror jag väl att det är?

Skulle inte förvåna mig om det är pga steam refunds dock, det ger användare som ej är säkra på om ett spel är värt det eller ej ett säkerhetsnät som då tillåter dem att ta chansen med minimal risk vilket betyder i teorin att flera chansar och testar spel de annars inte skulle våga testa.

Vet ej. Tyckte bara det var intressant. Kommer antagligen plana ut, det blir förstås en hel del gratis reklam när all media presenterade nyheten om detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv

Spännande att folk har fått pengarna tillbaks även om det är spel som köptes för flera månader sedan. Testade själv nu på ett spel jag ångrat. Kanske är dom extra snälla eller nåt i början, men blir det steamwallet så är det ju saksamma pengarna stannar hos Valve.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aresz:

Spännande att folk har fått pengarna tillbaks även om det är spel som köptes för flera månader sedan. Testade själv nu på ett spel jag ångrat. Kanske är dom extra snälla eller nåt i början, men blir det steamwallet så är det ju saksamma pengarna stannar hos Valve.

Amen! Får pengar tillbaks för ett spel jag köpte den 11e april ( Distant Star: Revenant Fleet)! Bara ett par timmar efter min request, fett!