Asus visar minidatorerna Vivo med Intel Skylake på Computex

Permalänk
Melding Plague

Asus visar minidatorerna Vivo med Intel Skylake på Computex

Lagom till Intel Skylake planerar Asus på att uppdatera utbudet minidatorer i serien Vivo, som förutom uppfräschade modeller innefattar en ny design med RAID-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Gött att de blir vanligare och därmed billigare, den nämnda är dock lite väl påkostad för mig.

Min tanke är att ha en kraftig server och så en massa minidatorer överallt, där jag både använder dem som mediaspelare, webbläsare, musikspelare, emulator, enklare ordbehandling etc och sedan remota in på servern när jag behöver ha lite datakraft. Så utåt sett kommer det i lägenheten se ut som jag bara jobbar ifrån en minidator, vilket blir snygg stilrent och tyst.

Annars för vanliga Svenssons, undra om detta blir den vanliga storleksstandarden på stationära datorer?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Gött att de blir vanligare och därmed billigare, den nämnda är dock lite väl påkostad för mig.

Min tanke är att ha en kraftig server och så en massa minidatorer överallt, där jag både använder dem som mediaspelare, webbläsare, musikspelare, emulator, enklare ordbehandling etc och sedan remota in på servern när jag behöver ha lite datakraft. Så utåt sett kommer det i lägenheten se ut som jag bara jobbar ifrån en minidator, vilket blir snygg stilrent och tyst.

Annars för vanliga Svenssons, undra om detta blir den vanliga storleksstandarden på stationära datorer?

Jag är tveksam. De flesta verkar klara sig bra med en surfplatta och laptopar har ju mångt och mycket tagit över från stationära åbäken. Folk har ju tröttnat på att möblera runt en dator. En laptop eller en platta går ju att gömma i en låda. En minidator blir ju inte mindre än skärmen som krävs för att använda den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Jag är tveksam. De flesta verkar klara sig bra med en surfplatta och laptopar har ju mångt och mycket tagit över från stationära åbäken. Folk har ju tröttnat på att möblera runt en dator. En laptop eller en platta går ju att gömma i en låda. En minidator blir ju inte mindre än skärmen som krävs för att använda den.

Du kan ha rätt. Och det finns väldigt många olika dator storlekar/modeller och det blir intressant och se vad gemene person köper. Väldigt många som jag köpte surfplatta som vi aldrig använder, nu när vettiga hybridplattor kommer så kanske de blir vanligare.

Det jag tänker mig dessa datorer som är en blandning av htpc, allrounddator, men när androidtv blir bättre kanske andelen som behöver ha en htpc minskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är tveksam. De flesta verkar klara sig bra med en surfplatta och laptopar har ju mångt och mycket tagit över från stationära åbäken. Folk har ju tröttnat på att möblera runt en dator. En laptop eller en platta går ju att gömma i en låda. En minidator blir ju inte mindre än skärmen som krävs för att använda den.

Det är å andra sidan rätt bekvämt med en dator som alltid står på sin plats redo att användas. Som inte behöver plockas fram, laddas och grejas med.

Eller bakom TVn.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Du kan ha rätt. Och det finns väldigt många olika dator storlekar/modeller och det blir intressant och se vad gemene person köper. Väldigt många som jag köpte surfplatta som vi aldrig använder, nu när vettiga hybridplattor kommer så kanske de blir vanligare.

Det jag tänker mig dessa datorer som är en blandning av htpc, allrounddator, men när androidtv blir bättre kanske andelen som behöver ha en htpc minskas.

Jag tror att du och många andra som köpte en platta som de aldrig använder är typiska Sweclockare, alltså folk som har en kraftig dator som de spelar och gör massa saker på. Medelsvensson behöver inget annat än en surfplatta oavsett märke. Den klarar Facebook, mail, lite YouTube, slösurf, det finns en bankapp och lite enkla spel. Så en stationär dator ger inte så mycket. Skriver man mer eller arbetar lite mer med datorer så är ju en laptop en mer attraktiv lösning. Det är inte så många som är intresserade av att bygga en egen HTPC. Däremot kanske det kan finnas en marknad som kontorsmaskiner och liknande. Många har gått över till laptop även i kontorsmiljö för det är smidigt att kunna släpa med sig datorn. När man sitter på kontoret så skickar man in den i en docka. Men andra typer av arbetsplatser är ju beroende av dator men det räcker med en liten. Kan ju säga att skolors datorsalar kan bli oändligt mycket smidigare med den typen av datorer. Vet inte hur många gånger jag slagit i knät i stålburen till de stora chassina i Chalmers datorsalar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror att du och många andra som köpte en platta som de aldrig använder är typiska Sweclockare, alltså folk som har en kraftig dator som de spelar och gör massa saker på. Medelsvensson behöver inget annat än en surfplatta oavsett märke. Den klarar Facebook, mail, lite YouTube, slösurf, det finns en bankapp och lite enkla spel. Så en stationär dator ger inte så mycket. Skriver man mer eller arbetar lite mer med datorer så är ju en laptop en mer attraktiv lösning. Det är inte så många som är intresserade av att bygga en egen HTPC. Däremot kanske det kan finnas en marknad som kontorsmaskiner och liknande. Många har gått över till laptop även i kontorsmiljö för det är smidigt att kunna släpa med sig datorn. När man sitter på kontoret så skickar man in den i en docka. Men andra typer av arbetsplatser är ju beroende av dator men det räcker med en liten. Kan ju säga att skolors datorsalar kan bli oändligt mycket smidigare med den typen av datorer. Vet inte hur många gånger jag slagit i knät i stålburen till de stora chassina i Chalmers datorsalar.

Laptop med dockningsstation är otroligt vanligt på många arbetsplatser, speciellt när laptopparna har blivit så kraftfulla så att man kan använda dem till det mesta, när man behöver ha lite mer datakraft så tar man kraften från en server och den servern vill man ej ha i samma rum p.g.a. allt oväsen.

Angående surfplatta så ser jag de flesta idag som bara opraktiska, för att komma ut på internet ute måste jag först starta den (tar tid), sedan sätta på bluetooth på mobilen och krångla och när jag ändå är tvungen att bära med mig en laptop så kan jag lika väl använda den istället. Hade surfplattorna haft "inbyggd internet" med billigare abonnemang så de varit smidigare.

Skrivet av Rattnalle:

Det är å andra sidan rätt bekvämt med en dator som alltid står på sin plats redo att användas. Som inte behöver plockas fram, laddas och grejas med.

Eller bakom TVn.

Det är precis så jag tänker med en sådan dator som artikeln handlar om, med en sådan kan man göra ens flesta behov och en sådan skulle jag villa ha vid tvn där jag kan styra den från sängen. -Just nu för tillfället har jag en laptop på sängbordet som jag styr alla burkar, tv, sterio etc ifrån, men jag skulle vilja ha en fast dator för ändamålet.

Men som Zotamedu nämnde så kanske denna datortyp blir något för kontor, även om bärbara med dockningsstation har många fördelar.-Enkelt att bära med sig datorn när man ska visa något, enkelt att ta med sig datorn till kund, ta med den hem etc.
Men alla kontorsjobb är inte av denna art, där det på vissa platser kanske finns fördelar att datorn ej är så mobil..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Laptop med dockningsstation är otroligt vanligt på många arbetsplatser, speciellt när laptopparna har blivit så kraftfulla så att man kan använda dem till det mesta, när man behöver ha lite mer datakraft så tar man från en server och den vill man ej p.g.a. allt oväsen ha i samma rum.

Angående surfplatta så ser jag de flesta idag som bara opraktiska, för att komma ut på internet ute måste jag först starta den (tar tid), sedan sätta på bluetooth på mobilen och krångla och när jag ändå är tvungen att bära med mig en laptop så kan jag lika väl använda den istället. Inbyggd internet med billigare abonnemang hade gjort surfplattorna smidigare.

Fast om du faktiskt använder en surfplatta så stänger du aldrig av den. Du släcker skärmen bara och då är starttiden försumbar. Det går snabbare att kicka igång en surfplatta från viloläge än det tar för mig att starta mina datorskärmar. Det är även snabbare än att kicka igång min laptop från viloläge trots SSD. Så du jämför inte med ett realistiskt användarscenario.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24