Permalänk

processor fastnat!

Hej, jag skulle byta min processorkylare men när jag skulle ta bort den gamla så fick jag inte loss den. Det slutade med att jag ryckte loss processorn från socketen medans den var stängd! Några pins blev böjda men det var inte så farligt. Som rubriken säger så har nu min processor fastnat på min gamla kylare! Jag använde original kylpastan och har en AM3+ processor.

Vad fan ska jag göra för att få bort den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Vrid kylaren medurs och moturs i små intervaller och lyft lite samtidigt, håll på så en liten stund så lossnar den säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Hej, jag skulle byta min processorkylare men när jag skulle ta bort den gamla så fick jag inte loss den. Det slutade med att jag ryckte loss processorn från socketen medans den var stängd! Några pins blev böjda men det var inte så farligt. Som rubriken säger så har nu min processor fastnat på min gamla kylare! Jag använde original kylpastan och har en AM3+ processor.

Vad fan ska jag göra för att få bort den?

Testa att värma upp den med en hårtork eller liknande, kan också vara värt att testa att droppa ner lite aceton runtom för att få det att sippra in emellan.

Sedan är det bara att vrida fram och tillbaka tills den lossnar, kan ta tid.

Permalänk

never mind blåste på den med en hårtork för tredje gången och då lossnade den!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

never mind blåste på den med en hårtork för tredje gången och då lossnade den!

Tips till nästa gång du skall av med en kylare. Stressa datorn med lämpligt program i typ 10 min, och slå sedan SNABBT av den (så den inte kallnar igen) mycket lättare att få av den då

Skickades från m.sweclockers.com