sCaz's "SkyPipe", custom case build from scratch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

sCaz's "SkyPipe", custom case build from scratch

Hej,

Inledning och bakgrund
Jag sitter som så många andra på en Sandy Bridge och bunkrar slantar inför höstens Skylake släpp. Tänkte byta chassi med kravet att chassit ska vara öppet. Det fanns väldigt begränsat av dessa och till en rätt så saftigt peng för medioker estetik och funktion så jag beslutande mig helt sonika för att bygga ett case från scratch halvhändig som jag är

Några designer passerade runt i huvudet, en extremt crude variant med stänger, järnskrot, plattor och pryldelar å skruv å bult å grejer i en enda stor ihopsvetsad "datorblomma XXL" i en kopparkruka. Hoppade den rätt snart när jag erkände för mig själv att min kreativa sida i stål sällan tar sig förbi skratten från gubbarna när man ska visa något och jag faktiskt vill ha en semi-portal maskin.

Vidare gick jag på fyrkantsprofiler i aluminium och tänkte man kan rulla några för att slippa den helt fyrkantiga looken men materialet skulle bli både dyrt och om jag bygger det, dvs. inte designerperfekt, så präglas det lite av känslan: "jaha, sådär kan alla göra på 10 minuter".

Det fick helt sonika bli lite tjockare thermoplaster som skulle få utgöra delar av stommen, jag var inne på att blöta och böja trä men det är också dyrt och krångligt så en sak i taget, det vår bli nästa projekt! Jag har den tilltänkta designen i huvudet, men jag har en känsla av att den kommer förändras över tid varpå jag helt enkelt inte kommer rita eller gå in så mycket på den. Samtidigt så öppnar jag mer för möjligheten att få input på detaljer.

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

Del 1: Experimenterande med termoplaster

I min tanke finns det lite böjar involverade. Jag tänker använda 32mm och/eller 40mm termoplaströr med tjockare gods (2mm) för att få lite styrsel i chassit. Två kvällar senare tror jag att jag landat hur jag ska gå tillväga!

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

Bildstart:

Lågtempererad över rätt lång tid på större område. Värmen försvinner för fort då plasten (PP, Polypropylene) behöver rätt hög temperatur innan den blir formbar. Svårböjt, där det var extra mjukt fick jag veck direkt.

Matade på med högre värme och in i röret, blev som bölder som poppade upp och det var svårt att få det jämnvarmt.

Här lyckades jag på en helt rak bit och lite mindre få rätt bra värme, lite gummistövelkänsla som det tydligen ska vara men meningslöst med en sådan liten bit, ni ser även ojämnheten i ändarna pga. den höga värmen.

Värme med konstant tryck över en längre period där jag verkligen hela tiden försökte hålla ordning på hur många sekunder respektive liten yta hade fått och när dom fått det. fungerade lagomt men blev i slutändan ändå övervärmt och knäckt.

~ ~ ~
Här gav jag upp för kvällen och sov lite på saken! Kom sedan fram till att det finns rätt dyra ugnar och mjuka stavar/filtar att köpa för detta ändamålet, men vi pratar tusenlappar och import. Över budget och så mycket rör ska jag inte bocka.
~ ~ ~

Fick den goda idén att fixa jämnvärmen mha. ugnen!

Började med 125 grader men det gav nästan inget och ökade till 150. Biten låg inne ganska länge och hade lite olika ställen där den börjat kollapsa av sin egen vikt, dvs. ojämnt värmd eller ojämnt material, kanske en kombination? Något formbar men plattade ändå till sig och var svårhanterad utan något som upprätthöll formen. Jag funderade på tryckluft men skulle då ha det svårt med värmningen då förseglingarna jag måste bygga måste tåla värme och det verkade efter lite funderande allmänt jobbigt.

~~~
Här tog jag en promenad ut till den stora sandlådan med en kastrull och tog med mig lite sand in! Det är känt för att hålla formen hyfsat när man böjer metallrör och samtidigt skulle de ge mig något jag kan värma upp och pytsa i röret. Värmekontakt runt hela röret samtidigt och dessutom inifrån måste ju vara det bästa tänkte jag!
~~~

Torka sand till Sahara-style! 150 grader, 20 minuter? Ett tips för den som gör detta är att lyfta ut plåten och göra ev. omrörning på spisen med fläken på max då det ryker/dammar rätt friskt om kruttorr sand.

Här ligger sanden i en mer hanterbar behållare och väntar på rörfyllningen.

Tyvärr blev det ingen film på själv utförandet men jag ska se till att fixa det när jag ska prova med böjform senare

Resultatet ser ni i en kort film här. Ett tjockgodsat och hårt plaströr, helt plötsligt formbart. Något mer deformerat än vad det mest sannolikt kommer vara i skarpt läge då detta är värmt/böjt 4 gånger vid detta tillfället samt att jag inte kunde packa sanden innan böj och heller inte har en böjform att gå efter.

Hoppas det kan vara intressant att följa, behöver lite push då jag gärna överger projekt och startar nya

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Sjysst böj! Sand är ett tips jag också har hört. Jag har hört talas om att rörmokare använder stålspiraler också för metall. Akrylrör för vattenkylning böjs ofta med silikon-snöre inuti.
Om du fortsätter med PP så ska du veta att det är ett väldigt svårt material att arbeta i i övrigt: Sågar man det blir det fransiga kanter. Färg eller lim har väldigt svårt att fästa på det.

Ett "öppet" bygge har den nackdelen att om du tappar ett mynt, skruv eller liknande ner i maskinen så är det stor risk för kortslutning. Det har hänt mig en gång när jag bara körde med lådan öppen och det var inte kul.
Sen är datorlådor ofta heltäckande lådor av metall av en anledning: störningar, och det gäller åt båda hållen. Om du t.ex. har mobiltelefonen nära datorn och den får ett samtal så kan datorn krasha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Roligt experiment där.

hade du någon skiss eller? Hade varit intressant att se hur du tänkt. När det kommer till att forma plast osv så kan det finnas några enkla knepp du kan applicera på ditt byggande. Ugn+Acrylplattor+damsugare blir t.ex en bra vakuum form.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Findecanor:

Sjysst böj! Sand är ett tips jag också har hört. Jag har hört talas om att rörmokare använder stålspiraler också för metall. Akrylrör för vattenkylning böjs ofta med silikon-snöre inuti.
Om du fortsätter med PP så ska du veta att det är ett väldigt svårt material att arbeta i i övrigt: Sågar man det blir det fransiga kanter. Färg eller lim har väldigt svårt att fästa på det.

Ett "öppet" bygge har den nackdelen att om du tappar ett mynt, skruv eller liknande ner i maskinen så är det stor risk för kortslutning. Det har hänt mig en gång när jag bara körde med lådan öppen och det var inte kul.
Sen är datorlådor ofta heltäckande lådor av metall av en anledning: störningar, och det gäller åt båda hållen. Om du t.ex. har mobiltelefonen nära datorn och den får ett samtal så kan datorn krasha.

Javissst, fjädrar/spiraler fungerar bra på metallrör men vet inte om det finns i dessa storlekar eller skulle funka bra på mjuk plast, köper ogärna dyrare prylar som bara kommer användas för detta och något till på en 10-års period.

Har funderat lite över plasten, såg att PVC brukar kunna ha väldiga temperaturspann medan PP har något högre men konstant. PP-rör är väl som regel standard för avloppsrör, dvs. billigt och tillgängligt. Funderade även på PE-plast som jag såg fanns i distansrör (används i betongsformar för gjutning) och hade smältpunkt strax över 100 grader som regel, funderar på att åka och klämma på ett men kan bli lurigt att hitta ett slätt i strax över 30mm utan att ringa eller åka runt. Vi får se hur lätt/svårt det blir imorgon vid det riktiga testet av PP-rör böjen, frasighet är inte något problem då jag filar/smälter till det och ändarna kommer sitta i T-kors och vinklar.

Ja jag såg att folk brukar böja typ 10mm akrylrör med silikonstav, hade varit fint om det fanns i 32mm. Störningar har jag inte tänkt så mycket på, för en massa år sedan har jag kört med en trälåda och sedan 10 år en helt strippad aluminiumlåda. Jag tror inte det ska vara något problem, men vad vet man! Tappa metall är så klart en risk, något att tänka på när man är runt datorn!

Skrivet av Arazand:

Roligt experiment där.

hade du någon skiss eller? Hade varit intressant att se hur du tänkt. När det kommer till att forma plast osv så kan det finnas några enkla knepp du kan applicera på ditt byggande. Ugn+Acrylplattor+damsugare blir t.ex en bra vakuum form.

Javisst, har införskaffat 32mm och 40mm flexrör och ska dela dessa i halvmånar och mocka upp någon schysst böjform på en platta imorgon samt nita ihop en lämplig tratt för att fylla sanden i röret utan att det blir stopp. Kan du förklara vad du menar med ugn och acrylplattor + dammsugare, hänger inte riktigt med?

Lägger in den grövsta av paintskisser som är föremål för förändring. Bilden är sett från sidan och kommer ha en två likadana gavlar med ett mellanrum som motsvarar lite mer än längden på ett moderkort. Böjen lär ska vara lite grövre så att det täcker upp grafikkorten och kylaren. Det gråa i bilden är tänkt att vara rundstavar och moderkortet kommer således att hänga från böjarna och sedan ha fyrkantsprofiler under där distanser för moderkortet monteras. Moderkortet proppas och byggs alltså utanför chassit och monteras sedan fast i chassit. Kablar är tänkt att det snyggt dyker upp från sidorna då nätaggregatet är monterat i botten under moderkortet.

Jag får hoppas engagemanget hänger i sig, funderade även på att ha böjarna i akrylrör men känns väldigt känsligt för att göra fel med och det krävs ju nästan ett eller två stycken bara för att testa värmningen och visar det sig vara svårt kan det ju antingen bli slantar i sjön eller bara allmänt dyrt. Frontröret och eventuellt alla anslutande rör mellan gavlarna blir antagligen i akryl om inte böjarna blir det.

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

@sCaz: Ser ut att kunna bli snyggt. Gäller bara få till identiska börjar. Men kanske metoden jag prata om kan hjälpa dig.

Det här vad jag menar med mitt ung+dammsugare+acryl.

Han har förvisso byggt en enklare rig för att göra det snabbare. Men sök "Diy vacuum former" så kommer du hitta massor av exempel. Ända nackdelen är att du inte kan ta med hur mycket detaljer som helst, men om man vill ha fram det mesta och snabbt är vakuum formning väldigt bra.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av sCaz:

Har funderat lite över plasten, såg att PVC brukar kunna ha väldiga temperaturspann medan PP har något högre men konstant. PP-rör är väl som regel standard för avloppsrör, dvs. billigt och tillgängligt. Funderade även på PE-plast som jag såg fanns i distansrör ...

PP och PE används för avloppsrör just därför att inget fastnar på dem. PE är värre än PP.
Ibland så säljs PP-rör som "ABS-rör".. men jag tror inte att det syftar på plasten ABS.

PVC kan avge farlig gas när det hettas upp så jag skulle vara väldigt noga med att böja det endast utomhus. Jag har bara hittat tunna PVC-rör i bygghandeln - de kallas "VP-rör" och används för att dra kablar i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Arazand:

@sCaz: Ser ut att kunna bli snyggt. Gäller bara få till identiska börjar. Men kanske metoden jag prata om kan hjälpa dig.

Det här vad jag menar med mitt ung+dammsugare+acryl.
https://www.youtube.com/watch?v=hGBRiYhxRTM

Han har förvisso byggt en enklare rig för att göra det snabbare. Men sök "Diy vacuum former" så kommer du hitta massor av exempel. Ända nackdelen är att du inte kan ta med hur mycket detaljer som helst, men om man vill ha fram det mesta och snabbt är vakuum formning väldigt bra.

Det här var ju riktigt fräsigt, inget jag sett tidigare och det måste givetvis provas! Jag tror dock inte att jag kan få till rör med tjockt gods som är det jag vill ha just för det här.

Skrivet av Findecanor:

PP och PE används för avloppsrör just därför att inget fastnar på dem. PE är värre än PP.
Ibland så säljs PP-rör som "ABS-rör".. men jag tror inte att det syftar på plasten ABS.

PVC kan avge farlig gas när det hettas upp så jag skulle vara väldigt noga med att böja det endast utomhus. Jag har bara hittat tunna PVC-rör i bygghandeln - de kallas "VP-rör" och används för att dra kablar i.

Alright, då fortsätter jag med PP-rören. Nä precis, jag har youtubat runt och det sägs ofta PVC om allt möjligt men jag har tänkt mig att det är nog lite blandade termoplaster folk böjer när det kommer till tjockare rörkonstruktioner.

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

Del 2: Böjform experiment #1

Efter lite experimenterande med olika metoder att böja tjockare plaströr så var det dags att göra en böjform så att man kan få två likadana böjda rör och framförallt kunna hamna i raka vinklar i ändarna för riktig inpassning. Det gick lite mindre bra än jag hade tänkt mig.

Lärdomar:
- De "raka" vinklarna bör vara ~10cm längre än vad man tänkt sig för att sedan kapa rätt längd
- Sanden blir kall fort när den hälls i röret, provar 250 grader nästa gång och tar fram de klumpiga svetshandskarna!
- Böjformen av rör måste i ytterkant stöttas med träklotsar, den blir så klart också varm och mjuk
- Böjformen ska ha högre kanter
- Kapa en större platta!

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

Bildstart:

Gjorde en liten ränna att hälla sanden i så att man inte har en stekhet tratt rakt ovanför händerna och att det faller helt okontrollerat.

Första böjformen, kändes rätt stum men eftersom sanden vart alldeles för kall och därmed röret väldigt stumt i kombination med att formen blev mjuk av värmen så gick inte experimentet så bra förutom lite lärdomar! Röret blev dock böjt med helt bibehållen form förutom lite deformation i ändarna.

En liten film på experimentet, det gick som sagt inte helt kanon men med en stummare, längre och högre form så att man kan släppa röret, varmare sand så att röret blir mer medgörligt och ett längre rör än formen så ska det nog fungera bättre nästa gång.

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009

Intressant. Jag är ju ett fan av alla typer av scratchbyggen. Och detta är helt klart intressant. Lycka till / ygd3n

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

Tack @ygd3n!

Experimenterade med lite varmare sand ikväll vilket gjorde det jättelätt att böja röret, schabblade till videon men ska göra en bättre form i veckan så kommer det en uppdatering med ett "halvriktigt" rör sen. Offrade en kastrull till garagegudarna och värme på spisen istället för i ugnen. Dels för att inte få en permanent sandlukt i ugnen och dels för att slippa tappa temperatur när sanden ska hällas av plåten. Jag isolerade även röret lätt och lät det vara någon minut innan jag började böja.

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

Del 2: Böjform experiment #2

Haft lite att stå i under veckan och helgen samt ett väldans behov av att göra ingenting så har inte hunnit göra ett nytt test ännu. Har däremot funderat från och till hur jag skulle göra böjformen.

Funderade först över att bara stötta den tidigare använda plastslangen men samtidigt kände jag att det var risk för att det skulle bli sladdrigt ändå. Funderade vidare på att kapa formen i spån eller osb-skiva och lägga i flera lager men det blev till slut en metallform pga. att plåten enkelt kan flyttas om innan man eldar fast den.

Mindre uppdatering med endast en del av formen gjord men ändå så att man kan få en liten hint om hur det kan tänkas se ut. Hoppas kunna göra klart formen i veckan och göra ett testskott av ett rör.

Har även starkt funderat på att skippa den hängande monteringen för att undvika att få det så plottrigt och istället ha en platta från undersidan. Funderar även parallellt med denna tanke över en montering som skulle involvera en eller flera MG995 servos och en atmega/arduino krets ansluten via USB. Mer om det när/om det blir aktuellt

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

Bildstart:

Rören blir inte lika långa som formen och det är inte exakt profil ännu men typ så som nedan hade jag tänkt mig. Sedan blir det en skön twist utåt av alltihop. Notera det snygga moderkortet och ett 980 ti i wellpapp! Ska mocka upp en riktig placering av kylare och dubbla grafikkort efter jag funderat på om det blir en sluten vattenkrets eller en ren luftkylare.

Ungefär i denna böj önskar jag ha rören:

Backstycket blir antagligen något stil med detta. Fronten ska jag försöka hålla till 45 grader med en twist men bakdelen får jag nog kapa och plastsvetsa anslutningarna till (ej 45 grader som på bilden):

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H