Permalänk
Medlem

Router till 2 switchar?

Halloj!
Har ett comhemmodem som har 4 portar
Till detta har jag 3 datorer, en nas och en Tellstick net kopplat.
För att allt ska vara inkopplat har jag en switch inkopplad.

Kan jag koppla in en switch till?
Antingen att jag kopplar in den i switchen jag har nu eller att jag kopplar den i routern.
Anledningen till detta är att jag vill kunna styra en switch via Tellstick, men jag vill inte koppla ner alla produkter.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Keeper of Traditions

Nemas problemas, till skillnad från hubbar så leder inte switchar till så mycket problem när man seriekopplar.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur tellstick net fungerar eller så men ska inte alls påverkas något av det.
Men vilket som går att koppla switch till switch eller switch till router ska ju fungera.
Personligen gillar jag oftast koppla switchar direkt till routern för att slippa få eventuella problem med styrning av switchar "mjukvara/webb" genom att den inte hittar den ena bakom den andra switchen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Vet inte exakt hur tellstick net fungerar eller så men ska inte alls påverkas något av det.
Men vilket som går att koppla switch till switch eller switch till router ska ju fungera.
Personligen gillar jag oftast koppla switchar direkt till routern för att slippa få eventuella problem med styrning av switchar "mjukvara/webb" genom att den inte hittar den ena bakom den andra switchen.

Tellstick net är en nätstyrd fjärrströmbrytare.
Dvs jag kan logga in på en hemsida och styra vilka tider ett uttag ska vara aktivt.
Säger jag åt grabben att sluta spela CS klockan 01.00 så vill jag kunna stänga av nätet för honom klockan 01.05 utan att själv vara vaken
Men om switchen går på samma strömbrytare som tellstick så kan den inte kopplas upp automatiskt igen.

Tack för era snabba svar btw!
Det blir en switch till idag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan väl alltid köpa en switch med fler portar. Om du köper en switch med 8st portar så har du 2st lediga portar om du kopplar in det du har listat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du kan väl alltid köpa en switch med fler portar. Om du köper en switch med 8st portar så har du 2st lediga portar om du kopplar in det du har listat.

Läs mitt senaste inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Läs mitt senaste inlägg.

De flesta routrar har parent control där du kan lägga schemalagt nätverks access.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

De flesta routrar har parent control där du kan lägga schemalagt nätverks access.

Det är jag väl medveten om, Men min fråga rörde inte parent control, utan jag har en Tellstick och således möjlighet att styra det via nätet eller mobiltelefonen.
Då kan jag använda mig av det och därav min fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, du kan definitivt göra som du tänkt.

Köp en större switch som du kopplar in i routern, NAS, två datorer och Tellstick. Sedan den befintliga mindre switchen som du ström-matar med Tellstick och som du kopplar in i router och sonens dator.

Passa dig för att skapa en loop, för det är trista saker det.