Förstärka wifi signalen. Router DLINK DIR 825

Permalänk
Medlem

Förstärka wifi signalen. Router DLINK DIR 825

Har fått en DIR 825 av en bekant. Med något som kallas DD wrt.
Jag tycker räckvidden är inget vidare. Går det att göra någon inställnig för att göra den starkare? Byta antenn?

Permalänk
Vila i frid

Räckvidden bestäms av ETSI dvs http://www.etsi.org/

"Räckvidden" bestäms av väldigt många saker. Läs lite i ämnet så förstår du komplexiteten.

Här lite bra läsning (från min f.d. kollega när jag jobbade med testutveckling på Ericsson Gävle) @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Räckvidden bestäms av ETSI dvs http://www.etsi.org/

"Räckvidden" bestäms av väldigt många saker. Läs lite i ämnet så förstår du komplexiteten.

Här lite bra läsning (från min f.d. kollega när jag jobbade med testutveckling på Ericsson Gävle) @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652

Verkligen bra läsning. Undrar hur en metallplatta på väggen 12.5cm x 25cm skulle påverka signalen.
Då tänker jag montera plattan på ytterväggen så att radiovågor skulle spärras mit grannen. Hänga modemet på den. Skulle strålningen bli starkare mot rummet?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av A-gubbe:

Undrar hur en metallplatta på väggen 12.5cm x 25cm skulle påverka signalen.

Problemet är att radiosignaler studsar hit & dit och skapar utsläckning, inteferencer etc. Om du skruvar upp metallplattan på väggen och monterar acesspunkten på den kommer det inte att göra varesig från eller till då väggen i sig självt dämpar signalen. T.ex. en gipsvägg dämpar mycket trots att den är tunn. Stora kruxet med WiFi är att vattenmolekylen har samma våglängd (dvs runt 2,45 GHz) som en mikro och blir naturligt dämpad och utstörd av fler saker än grannens WiFi och andra el-prylar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrov%C3%A5gsugn

Det bästa du kan göra är att se till att det antingen finns fri sikt eller reflektion du kan använda. Installera appen WiFi-Analyzer på din android så kan du på egen hand optimera placering av router och trådlös klient.

Permalänk
Rekordmedlem

DLINK DIR 825 har utbytbara antenner, du kan tjäna > 10dB i signalnivå där för "nästan gratis" om du köper nya på Ebay, det finns både rundstrålande och riktade, men tänk på att högre signalstyrka inte är nått som garanterat är positivt, speciellt inte om du har andra nät i närheten, riktantenner är däremot i princip alltid bra om du kan peka dem rätt för de dämpar ju signalen från "störande" nät i vissa riktningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Routern sitter i ena hörnet av huset. Finns det riktantenner som strålar typ 120 grader?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Routern sitter i ena hörnet av huset. Finns det riktantenner som strålar typ 120 grader?

Nån form av panelantenn med relativt låg förstärkning borde passa för sån spridning
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Har fått en DIR 825 av en bekant. Med något som kallas DD wrt.
Jag tycker räckvidden är inget vidare. Går det att göra någon inställnig för att göra den starkare? Byta antenn?

Skrivet av A-gubbe:

Du har ingen möjlighet att dra en kabel till någonstans mer mitt i huset och slänga upp en accesspunkt? Har själv en UniFi AP som funkar mycket bra. Har min router i källaren i husets ena hörn (japp, där sitter första telejacket) och satte accesspunkten i källarens tak, vid trappan upp. Den hamnade då ungefär mitt i huset och vi fick bra wifi i hela huset samt på uteplatsen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Du har ingen möjlighet att dra en kabel till någonstans mer mitt i huset och slänga upp en accesspunkt? Har själv en UniFi AP som funkar mycket bra. Har min router i källaren i husets ena hörn (japp, där sitter första telejacket) och satte accesspunkten i källarens tak, vid trappan upp. Den hamnade då ungefär mitt i huset och vi fick bra wifi i hela huset samt på uteplatsen.

Måste kolla. Det är enplashus med betongplatta. Och massa olika takhöjder. 2.5m. 2.7m. 3.8m.
Idealet isf vare ha den i stora rummet(3.8 m i tak).

Den AP. behöver den ett 240 V uttag eller matas via TP kabel?

Permalänk
Medlem

Då jag inte kan detta...
Vilka NACKDELAR skulle en extender ge?
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/tp-link-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Då jag inte kan detta...
Vilka NACKDELAR skulle en extender ge?
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/tp-link-...

De sänker kapaciteten i wifi nätet för allt inom radioräckvidd pga att de tar emot en dataström via radio och sen skickar ut den igen, trafiken fördubblas, farten går ner, latensen går upp, finns det flera andra nät i närheten så försämrar de för alla eftersom de påverkar allt inom radioräckvidd och inte bara "ditt nät"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De sänker kapaciteten i wifi nätet för allt inom radioräckvidd pga att de tar emot en dataström via radio och sen skickar ut den igen, trafiken fördubblas, farten går ner, latensen går upp, finns det flera andra nät i närheten så försämrar de för alla eftersom de påverkar allt inom radioräckvidd och inte bara "ditt nät"

Betyder det att en homeplug är bättre?

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/t...

Men jag tycker att den förlänger bara 2.4GHz?
Vilka nackdelar har denna då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Betyder det att en homeplug är bättre?

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/t...

Men jag tycker att den förlänger bara 2.4GHz?
Vilka nackdelar har denna då?

Homeplug ger mindre påverkan på wifi men det enda som egentligen är bra är att ha bättre antenner eller montera accesspunkter om man ska förbättra wifi förutsättnnigarna, så fort du inte använder kabel för anslutningen mot "wansidan" så vet du inte hur bra den blir utan att mäta och testa på plats, det enda du garanterat vet är att det är sämre än en ethernetkabrel.
Homeplug och wifi är i grunden rätt likt ett kabelnätverk kopplat via en hub, allt ligger i samma kollisionsdomän och all trafik påverkar alla klienter och det är ju därför hubbar försvunnit från lanen och ersatts av switchar sedan 15 år tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Det snabbaste, mest praktiska och pålitligaste är att PoE-mata (strömmata) en AP. Trådlösa länkar (inkl homeplug) är de sista alternativen man skall överväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Den AP. behöver den ett 240 V uttag eller matas via TP kabel?

Matas via TP-kabel med en "adapter" som kopplas in med en kort TP-kabel till routern.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Matas via TP-kabel med en "adapter" som kopplas in med en kort TP-kabel till routern.

1. Vad är korrekta namnet på den där adapter (adapter till AP?)
2. Ingår den i priset eller måste köpas separat?

Edit.
3. Skulle den vara ok?
https://www.komplett.se/linksys-dual-band-n600-wsmartwifi/820...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

1. Vad är korrekta namnet på den där adapter (adapter till AP?)
2. Ingår den k priset eller måste köpas separat?

De kallas power injector och ibland ingår de, ibland inte, det måste man kolla specifikt när man köper nått för alla vill ju inte ha dem utan man vill kanske spännigsmata från en switch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De kallas power injector och ibland ingår de, ibland inte, det måste man kolla specifikt när man köper nått för alla vill ju inte ha dem utan man vill kanske spännigsmata från en switch.

Betyder det att switchen måste stödja PoE? (har nu läst om vad det heter )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Betyder det att switchen måste stödja PoE? (har nu läst om vad det heter )

Om du ska driva accesspunkter via switchens nätdel i stället för att använda separata power injectorer så måste switchen ha PoE och det finns olika typer av PoE så man ska välja rät kombination av prylar om det ska fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@A-gubbe: AP'n som jag rekommenderade levereras komplett. Den från Linksys funkar säkert men är ju betydligt dyrare men stödjer å andra sidan även 5 MHz-bandet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@A-gubbe: AP'n som jag rekommenderade levereras komplett. Den från Linksys funkar säkert men är ju betydligt dyrare men stödjer å andra sidan även 5 MHz-bandet.

Och =ac. Tänker mest på framtiden Ska jag klättra 4 m uppe i taket, vill jag ha något framtidssäkert.
,,ö

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av [SH]:

Detta är ju typ vad jag tänkte göra. Den APn ser ju lysande ut. Hur funkar det, rent praktiskt, är ju kass på sånt här. Kan jag bara dra en nätverkskabel från min router? Hur funkar den strömsättningen?Det går inte att koppla vidare nätverkskabeln sen, va? Vill ansluta en dator med kabel och den står i närheten där jag tänkte sätta upp APn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit läsa på lite. PoE (Power over Ethernet) är inget annat än att använda dessa 4 oanvända ledare i tp kabel (har 8 ledare, 4 par) för att skicka spänning till enheten. I princip kan man sprätta upp en tp kabel i båda ändar och mata vilken utrustning som helst bara kabellängden inte blir för lång. Men även detta gär att fixa genom att man matar på högre spänning. Det går att mäta sig fram.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Nu har jag hunnit läsa på lite. PoE (Power over Ethernet) är inget annat än att använda dessa 4 oanvända ledare i tp kabel (har 8 ledare, 4 par) för att skicka spänning till enheten. I princip kan man sprätta upp en tp kabel i båda ändar och mata vilken utrustning som helst bara kabellängden inte blir för lång. Men även detta gär att fixa genom att man matar på högre spänning. Det går att mäta sig fram.

Det går att köra spänning även på datakablarna för annars blir man ju begränsad till 100 Mbit
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergor:

Detta är ju typ vad jag tänkte göra. Den APn ser ju lysande ut. Hur funkar det, rent praktiskt, är ju kass på sånt här. Kan jag bara dra en nätverkskabel från min router? Hur funkar den strömsättningen?Det går inte att koppla vidare nätverkskabeln sen, va? Vill ansluta en dator med kabel och den står i närheten där jag tänkte sätta upp APn.

Den kopplas med nätverkskabel från din router till en med följande "power injector" och sedan vidare med en nätverkskabel till APn. Om du vill trådansluta en dator nära APn blir det router -> lång kabel -> switch -> en kabel till din dator och en till "power injector" -> kabel dit där APn ska sitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Den kopplas med nätverkskabel från din router till en med följande "power injector" och sedan vidare med en nätverkskabel till APn. Om du vill trådansluta en dator nära APn blir det router -> lång kabel -> switch -> en kabel till din dator och en till "power injector" -> kabel dit där APn ska sitta.

Tack! En förhoppningsvis sista fråga, behöver power injectorn ström från eluttag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bergor:

Tack! En förhoppningsvis sista fråga, behöver power injectorn ström från eluttag?

Det är ju det normala sättet att kraftförsörja dem om det inte ska bli komplicerat, men du kan säkert bygga nåt annat om du verkligen vill...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat en sak. Som någon nämnde att han hade AP i taket, lyfte jag routern så högt som kablarna tillätt. Plötsligt får man signal även i rummet längst borta!
Utan att behöva lägga ut en krona. Nu funderar jag att ersätta alla kablar så att routern kan hamna vit taket.
Tydligen ger det mycket

Tack alla!