Thermaltake anklagas för plagiat på Computex 2015

Permalänk
Medlem

i nuläget ser det inte ut som varken fractal eller caselabs har tid, ork och/eller personal att göra rättssak av det hela(från det jag läst och hört).

#thermalfake

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

This is outrageous.. Thermalfake has done it again

Visa signatur

*I write in English as I'm not fully fluent in Swedish.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att ThermalTake kan anklagas för att plagiera någon speciell tillverkares fläktar, då de liknar Corsair's, Antec's och Cougar's precis lika mycket. Ringen i ThermalTake Riing är utformad på ett annat sätt än den i Corsair's. Flera tillverkare än de som nämnts har också separata ringar i sina fläktar, men ingen har dem på precis samma sätt som ThermalTake.
Sen att kalla en GPU-vattenkylningsbrygga för plagiat bara för att den också är ett ordinärt rätblock av svart acetalplast är bara löjligt. Sen är Swiftech troligen OEM för CPU-kylaren - de har tillverkat flera andra produkter åt andra varumärken tidigare.

Men att ThermalTake kopierat CaseLabs och Fractal Design är det ingen tvekan om. Det och att de marknadsför vattenblock som "full cover" när de inte är det förtjänar de spöstraff för.

Skrivet av jacozz:

Hårdvaru-elefanten i rummet Intel, har ju helt friskt snott hela ultrabook-och NUC-konceptet från Apple.

Windows är snott från Apple, som i sin tur snodde ide'n med grafiskt interface från Xerox Parcs forskningsavdelning.

Små laptops och små desktops har funnits bra mycket längre än Apple gjort dem. Kolla t.ex. här för bilder på märket Sony Vaio som Apple "lånat" mycket ifrån. Mini-ITX kom förresten också fyra år innan Mac Mini.

När de tidigaste versionerna av MS Windows kom så fanns det flera andra fönstersystem till DOS men Windows hade Microsoft bakom sig. Jobs och Apple kände sig svikta, för de hade sett MS som en partner eftersom de levererat Basic-tolken till deras 8-bitmaskiner och hade gjort MS Word till MacOS på Apples begäran.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Humorn i att det står "Patented Design" i bakgrunden...

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för att folk som uppfinner/designar nya prylar ska ha en slant för sitt arbete men ändå är jag emot hur patent funkar i vissa (USA) länder. Imo är det till viss del bra för utvecklingen att folk har fritt fram att ta en ide och förbättra den. I TTs fall så ser det ju knappast ut som att dom har förbättrat något nämnvärt och bara rippat rakt av... Själv skulle jag aldrig köpa ett Thermaltake chassi över Caselabs.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Kan man inte komma på något bättre än konkurrenterna så kör på och kopiera dom rakt av för min del.
TTs system för toppen av chassit ser ju tom bättre ut än det Fractal kör med.

Kan någon annan bättra på en design så borde det vara fritt fram för att få så bra produkter som går.
Patent och annat skit som inte är riktat åt konsumenter och dagens marknad kan dra åt skogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Thermalright och Thermalfake kanske är passande.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meurik:

Må så vara. Men Sorkin (som jag anser vara en riktigt grym författare), snodde ju i detta fallet citatet från någon annan

Sorkin stal det antagligen från Steve Jobs som citerade Picasso en gång då han skrivit manus till filmen om Steve Jobs som baserar sig Walter Isaacson's biografi om Jobs som kom ut strax efter hans död.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Faktum är att det sägs att det var Picasso som myntade det uttrycket. Byt ut writers mot artists.

Steve Jobs hävdade att han citerade Picasso, men ingen har lyckats få reda på när eller var Picasso skulle ha sagt det. Däremot har flera författare sagt liknande saker under historien.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Upphovsrätt/mönsterskydd är så 2008. Förlegat. Att kunna patentera tre ränder liksom, eller rundade hörn, banalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka nötter det är som slänger ut kommentarer som: "Hurr durr! Det är bara en svart låda som man har komponenter i!! hurr durr"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Det intressanta är väl att det är fler än just bara caselabs och FD.
Kolla på bilderna,
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/thermaltake_...
http://www.legitreviews.com/thermaltake-accused-of-stealing-n...

Dom verkar ju kopiera allt...

Jag vet inte .. överdriven hets känns det som. Vem bryr sig ifall de gör det bättre (vilket jag inte tror däremot) .. Fractal Design är långtifrån flawless imo.

Permalänk
Medlem

Om TT's caselabs kopior får ett bättre pris och tillgänglighet där frakten inte kostar lika mycket som chassit i sig så tänker inte jag klaga. Men kopior är det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Att företag lånar idéer är ju inte nått nytt men om jag inte vet att det är ett FD chassi eller ett TT chassi om jag inte ser loggan. Då har det gått lite för långt tycker jag iaf. Sen är ju TT ett rätt så shady företag så.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Inte direkt ovanligt att asiatiska bolag kopierar produkter ifrån väst.. man blir inte förvånad.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

"Kina-kopior"

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Thermalright och Thermalfake kanske är passande.

ThermalTake är väl redan ganska bra namn

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Lätt hänt, men det är som du säger en väldigt stor skillnad. Thermalright gör riktigt bra produkter. Thermaltake kan gå och gömma sig.

Är väl Thermalright som har sin grymma kylpasta? Thermalright gör annars även riktigt bra kylare i form av Silverarrow som är en av de bästa på marknaden. Synd att de inte släpper nya produkter allt för ofta.

Skrivet av NybbTronio:

Humorn i att det står "Patented Design" i bakgrunden...

Är det också? Andras patent dvs och inte deras egna.

Skrivet av Rajat:

Sorkin stal det antagligen från Steve Jobs som citerade Picasso en gång då han skrivit manus till filmen om Steve Jobs som baserar sig Walter Isaacson's biografi om Jobs som kom ut strax efter hans död.

Abraham Lincoln var en vis man. Förutspådde Internet and what not..

Skrivet av Raymond:

Inte direkt ovanligt att asiatiska bolag kopierar produkter ifrån väst.. man blir inte förvånad.

Vanligtvis så lämnar dessa inte heller den kinesiska marknaden eftersom att skulle den säljas någon annanstans så skulle produkten bli borttagen för patentbrott. I Kina däremot bryr sig inte ens staten riktigt om sina egna lagar av och till.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Sedan när var det så känsligt att olika tillverkares chassi ser väldigt liknande ut?
Om den är tillverkad i samma fabrik så är väl det förståeligt att de är rätt lika, liksom det handlar inte om några unik designval precis utan mer åt standard.

Permalänk
Medlem

Patenthantering i Piratpartiet är mer up to date

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hållit thermaltake högt direkt, å detta får dom bara å sjunka ännumer... det är som jonas säger lite för lika för att vara slump... hoppas folk bojkottar skiten nu bara

tyvär måste jag ju dock erkänna att thermaltake gjort det enligt mej snyggaste chassit genom tiderna, that tai chi <3

http://img.tomshardware.com/us/2005/12/06/either_way_atx_or_b...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AlbertMwugabi:

Om TT's caselabs kopior får ett bättre pris och tillgänglighet där frakten inte kostar lika mycket som chassit i sig så tänker inte jag klaga. Men kopior är det.

Fast, det förstör marknaden, polare som är på computex han har caselabs och deras Thermalfake företag har gjort vissa av dom HELT identiska nu asså vi snackar på typ 95 % tycker inte det är ok.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt lågt att sno designen från Caselabs som är ett familjeföretag och som dessutom tillverkar chassin som står ut i mängden utefter eget koncept.

Hoppas på en ordentlig storm på nätet så får vi se hur Thermaltake agerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Steve Jobs hävdade att han citerade Picasso, men ingen har lyckats få reda på när eller var Picasso skulle ha sagt det. Däremot har flera författare sagt liknande saker under historien.

Den första man lyckats spåra till som sagt något åt det hållet var W. H. Davenport Adams som sade "Great poets imitate and improve, whereas small ones steal and spoil" 1892 i en tidning.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@Mackey:
Det fula är att Thermaltake har patenterat Caselabs designer som sina egna, i deras värld har nu Caselabs blatant kopierat Thermaltakes design!

Permalänk
Medlem

Dags för total bojkott av Thermaltake för min del och jag kommer sprida det till alla jag känner. Sådant här agerande som Thermaltake håller på med är inte ok och förstör branschen, finns också stor risk att de som designade och gjorde orginalet blir bortkonkurrerade och helt plötsligt kommer inga nya kul saker och innovation försvinner.

Ni som tycker att 'det här är ju inte så faligt och jag får ju nått häftigt till ett bra pris', det här går att likna med att ni köper från en tjuv något som ni vet är stulet och tycker det är ok eftersom det är billigare än om ni skulle köpa från lagliga ägaren eller affär.
Kallas för häleri och är straffbart.

Permalänk
Medlem

inte för att jag tänkt skaffa något från thermaltake i framtiden innan detta, men detta hjälper inte den biten, och kommer avstå ännu mer saker från dom nu.

måste säga att jag tycker det är drygt hur dom nämner den svenska designen men tycker inte att det dom lånat är något speciellt.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

inte för att jag tänkt skaffa något från thermaltake i framtiden innan detta, men detta hjälper inte den biten, och kommer avstå ännu mer saker från dom nu.

måste säga att jag tycker det är drygt hur dom nämner den svenska designen men tycker inte att det dom lånat är något speciellt.

Närmaste jag kunde hitta var nog lådan "SAMLA" från IKEA..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag fattade inte varför ni hade bilder på ett Fractalchassi när nyheten handlar om ett Thermaltakechassi...

...sedan insåg jag varför nyheten är att det är ett plagiat.

Permalänk
Medlem

@spoq: samma här, scrollade till bilderna på en gång och tänkte varför det inte var någon bild på thermaltaken..