Permalänk
Avstängd

Ont i benen med nya stolen (IKEA Markus)

Hej gott folk.

Köpte en Markus idag och känner efter bara en timme att det värker lite i benen, låren för att vara exakt, känns påfrestande.

Är detta normalt med en ny stol? Vänjer man sig eller är detta helt enkelt inte en stol för mig?

Mvh

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

Stämmer med mina erfarenheter av Ikea stolar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Provade du inte stolen innan köpet? Det kanske inte fanns någon och testa?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom den saknar i princip allt som har med normala justeringar att göra så om din kropps mått inte passar till stolens mått så får du byta mått på kroppen eller så byter du stol

Markus är hemsk som arbetsstol pga bristen på justeringar men hyffsad om du vill ha nått att bara sitta i tex vid ett mötesbord, det är en "kontorsfåtölj" och inte en bra arbetsstol.
Jag har min Markus när jag slötittar på filmer vid datorn men ska jag skriva så använder jag en Kinnarps som går att sitta bekvämt i vid arbete.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom den saknar i princip allt som har med normala justeringar att göra så om din kropps mått inte passar till stolens mått så får du byta mått på kroppen eller så byter du stol

Markus är hemsk som arbetsstol pga bristen på justeringar men hyffsad om du vill ha nått att bara sitta i tex vid ett mötesbord, det är en "kontorsfåtölj" och inte en bra arbetsstol.
Jag har min Markus när jag slötittar på filmer vid datorn men ska jag skriva så använder jag en Kinnarps som går att sitta bekvämt i vid arbete.

Jag har av någon anledning helt omvänd situation, sitter obekvämt i kinnarps på jobbet och bekvämt i min markus hemma. Kanske är felbyggd i kroppen eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Provade du inte stolen innan köpet? Det kanske inte fanns någon och testa?

har svårt att tro att han provsatt stolen i en timme på ikea

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wRRM:

Jag har av någon anledning helt omvänd situation, sitter obekvämt i kinnarps på jobbet och bekvämt i min markus hemma. Kanske är felbyggd i kroppen eller nått.

Du är inte felbyggd men du har mått som passar Markus och en felinställd/fel modell på Kinnarps stolen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gissar att du inte kan sänka stolen så mycket som du egentligen behöver? I så fall skulle du kunna testa ett fotstöd. Min sambo som är väldigt kort hade det problemet, och med fotstöd blev det bättre (förutom att det var gjort av plast och gick av på mitten efter en vecka, så ett tips är att sikta på något stadigare).

Eller så är problemet kanske lutningen på sitsen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

har svårt att tro att han provsatt stolen i en timme på ikea

Precis.

Självklart provsatt jag den en god stund, men inte en timme inte

Är 186cm lång fö och har inte hissat stolen så värst högt.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Är 186cm lång fö och har inte hissat stolen så värst högt.

Ok. Testa sänk den lite, om inte annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qslig:

Hej gott folk.

Köpte en Markus idag och känner efter bara en timme att det värker lite i benen, låren för att vara exakt, känns påfrestande.

Är detta normalt med en ny stol? Vänjer man sig eller är detta helt enkelt inte en stol för mig?

Mvh

du får vad du betalar för, köp en bättre så får du inte ont, så är det med allt.

Permalänk
Avstängd

denna kanske hjälper dig med ditt besvär, om int annat är det skönare för benen när du sitter längre stunder vid datorn, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40240989/

Permalänk
Avstängd

Hej igen gott folk.

Påfrestningen på benen verkar ha försvunnit, har ej gjort någon förändring.

Antar att jag vande mig.

Tycker dock själva stjärtdynan är några cm för kort, vart ska dynan egentligen sluta om man ska sitta helt rätt? Precis framme vid knäna?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Qslig:

Hej igen gott folk.

Påfrestningen på benen verkar ha försvunnit, har ej gjort någon förändring.

Antar att jag vande mig.

Tycker dock själva stjärtdynan är några cm för kort, vart ska dynan egentligen sluta om man ska sitta helt rätt? Precis framme vid knäna?

I princip men det beror lite på formen, den ska ju definitivt inte vara för lång så att den kommer i vägen, bättre stolar kan man flytta dynan på eller så går det att reglera dess längd. Markus har ju dessutom en annan dumhet för sig, dynan är inte "lagrad" i framkant utan den byter höjd när man lutar stolen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.