Permalänk
Medlem

Gammal bakplåt på nytt moderkort

Tjenare!

Har precis köpt nytt moderkort och ska installera processorn. CPU fläkten kräver dock en bakplåt. Det sitter redan en "bakplåt" (liten och inga skruvhål åt fläkten) där min bakplåt skulle kunna sitta. Kan jag bara byta ut den eller hur ska jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Har du en äldre kylare du ska använda istället för en medföljande? Isåfall, passar den sockeln? Vilken kylare har du och vilket moderkort har du?

Om du har en kylare med egen bakplåt så kan man ibland få skruva ur den hållare som följer med moderkortet eftersom den är gjord för kylare som följer med processorn. Så var det på moderkort med sockeln AM3 i alla fall. Den kylare som följer med Intelprocessorer trycks igenom med plast-"skruvar", så på moderkortet är det bara fyra hål så där är det fritt fram att skruva i en bakplåt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har du en äldre kylare du ska använda istället för en medföljande? Isåfall, passar den sockeln? Vilken kylare har du och vilket moderkort har du?

Om du har en kylare med egen bakplåt så kan man ibland få skruva ur den hållare som följer med moderkortet eftersom den är gjord för kylare som följer med processorn. Så var det på moderkort med sockeln AM3 i alla fall. Den kylare som följer med Intelprocessorer trycks igenom med plast-"skruvar", så på moderkortet är det bara fyra hål så där är det fritt fram att skruva i en bakplåt.

Jag håller på att byta ut moderkortet. Har samma processor och kylare som tidigare. Vet inte vilken kylaren är, köpte en HP dator, men har i alla fall en Intel Core i5 med LGA 1155 och moderkortet är https://www.komplett.se/msi-b75ma-e33-socket-1155/834024.

På moderkortet, som sagt så satt det redan en "bakplåt" men den gav inga skruvhål. Jag har 4 skruvar till fläkten till processorn. Kan jag då ta bort den bakplåten som kom med moderkortet och byta ut den mot den bakplåt jag hade med i min HP dator?

Permalänk
Medlem

Tänker du på sockelns förstärkning ? Den borde du inte ta bort En "back-plate" ska ha hål och distanser som passar på utsidan av sockelförstärkningen.

Så kan det se ut när en riktigt "back-plate" är installerad. Du kan skymta sockelförstärkningen (blank) undertill.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Tänker du på sockelns förstärkning ? Den borde du inte ta bort En "back-plate" ska ha hål och distanser som passar på utsidan av sockelförstärkningen.

Så kan det se ut när en riktigt "back-plate" är installerad. Du kan skymta sockelförstärkningen (blank) undertill.
http://beforeitsnews.com/mediadrop/uploads/2014/23/324381e7f4c3df82dde32c89bbbf6852537e1b95.jpg

Tror jag förstår nu. Trodde inte man kunde installera den över sockelförstärkningen men det verkar funka.

Tack!