Vad gör du med din RPi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Olika, tvärnit, plötsligt enbart läsbart, och då går det inte ens att rensa partitioner från en annan maskin.
Raid1 hjälper dock inte för om det blir fel på filsystemet eller på partitions-informationen, för det skrivs ju dubbelt.
Har testat massa uppsättningar, men efter ett tag har dom checkat ut. Några minneskort är bättre än andra dock.
Sandisk håller i snitt kortast tid för oss.
6 månader igång så går dom ned i snitt. Olika strömförsörjning olika applikationer.

Det där är ju ingenting, måste vara riktiga skräpkort? Har en installation med swap(!) som stått och snurrat med last, dygnet runt i 1.5 år nu. Inga som helst problem. Enda gången jag varit med om korruption var till första generationens raspberry pi, men det löste sig efter några uppdateringar.

Däremot har jag varit noga med vilka kort jag valt, det är trots allt ett OS som ska snurra runt. Kört uteslutande på Samsung Pro på senare. Billiga (eller väldigt små) kort skulle jag endast använda till en maskin som knappt ska nudda IO-operationer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det är mycket skräpkort snurrande trots att det står sandisk, kingston etc. och när minnesbristen kom så tog SSD-korten minnena som tidigare ratats och urvalet flash-minne ännu sämre och närmare skrotbingen för flisorna för de som förpackar USB-stickor och SD-minne

flash-minnenas kvalitet, omskrivningskapacitet och rentension-tid har gått ned mycket i jakten på fler GB i storlek.

Skall man ha 'industrial strength' SD-kort som tål 100k omskrivningar garanterat så får man betala typ 1500:- för en 4 GB SD-kort på Elfa (inte billigaste stället precis men ger en indikation) - jämför det med en sandisk eller transcend 8GB väl under hundringen på webbhallen - det kanske hänger ihop hur de senare håller...

att det inte går att skriva och bara läsa är typisk skyddsmekanism som slår till när all användbar skrivbar minne är söndercyklad (kanske redan efter 10-50 PE-cykler) och förbrukad - man får vara glad att det går att läsa alls då det lika gärna kan vara kort som blir helt döda i det läget.

en variant är att ha SD:n enbart som boot-media och alla tyngre accesser görs mot media via USB i vald kvalitet och antal samt RAID-konfiguration.

USB-stickor är inte bättre än SD-minne när det gäller minne och skall man ha tåligare media så är det SSD via USB-adaper eller USB-snurrdisk

Permalänk
Medlem

@orig_rejser: Stänger du av dina PI's korrekt? Bryter du strömmen medans den är på så är det stor riskt att det går åt skogen
Hur som, leta fram och damma av några av dina gamla HDDs och köp ett case/usb-sata adapter och kör sedan med den som HDD. Nu för tiden kan man ju köra OS på extern HDD utan att ens ha ett SD-kort. Då borde du slippa huvudvärken!
Billiga adaptrar/chassin finns på Aliexpress/ebay

Två styckna jag köpt och använder i dagsläget:
3.5"
2.5"

Har testat på min stationära som har USB 3 och jag maxar hastigheten på diskarna. Dock ej provat med SSD, men helt klart legit 3.0 hastighet. Kvalitén är helt OK för priset imo!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

På min rpi3 som är kopplad till tvn så kör jag Raspian med Emulation Station samt Kodi med Netflix (Flix2Kodi) och svtplay addons.

Sedan på min rpi1 model B kör jag Pi-Hole + PiVPN.

Permalänk

Kör retropie helt igenom! dock lite synd att man inte kan använda gamla Xbox 360 kontroller utan adapter till den...

Permalänk
Medlem

Har 3st rpi 3 som jag lagt in retropie på 2 av dem i varsitt NES-chassi. Sorgligt nog använder jag inga längre utan har gått över till PC-stick för emulatorer istället för rasperry. :/

Permalänk
Medlem

Har en Pi till 'Cloud storage' och den andra till ett hemmagjort alarm med home-automation features. Kul projekt det här med RPi!

Permalänk
Medlem

Mitt senaste Pi-projekt är en uppdatering av ett par gamla Bang Olufsen Beovox CX50 med hjälp av ett Beocreate förstärkarkort. Förutom lite mjukvarutrubbel så fungerar det riktigt bra. Får återkomma med bilder när allt är ihopskruvat igen. Saknar bara ett par skruvterminaler för att färdigställa allt.

Permalänk
Medlem

Hostar min egen hemsida som jag använder mig av för lära mig PHP/HTML/JS, samt att jag kör raspotify för att enkelt spela upp musik hemma utan att ha på datorn.

Permalänk
Medlem

Installerade Magic Mirror med lite plugins (bla bakgrundsbilder från Flickr) och kör på TVn i matsalen när inte barnprogrammen snurrar.
Fungerar klockrent, lite som Chromecast skärmsläckaren men med mer relevant info (kalender, todoist, väder, Sonos status, lokala nyheter)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygdrasil:

Kör retropie helt igenom! dock lite synd att man inte kan använda gamla Xbox 360 kontroller utan adapter till den...

Jag köpte en "fake" adapter på ebay för 30kr, funkat i några år utan problem.

Permalänk

Jag kör en pi-hole på min. Har även byggt in en Zero I en SNES kontroll med blandade resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2 st Pi B (1 st oanvänd just nu & 1 st MotionEyeOS för övervakning)
1 st Pi 2 (LibreELEC)
1 st Pi 3 (LibreELEC)
1 st Pi 3B+ (Raspbian Stretch som extra dator)
1 st Pi Zero W (MotionEyeOS för övervakning)
1 st Banana Pi Pro (NAS med 1 st 640Gb, 1 st 2TB & 1 st 3TB)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN

Märker du ngn skillnad i Kodi mellan RBPi 2 och 3?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av everchanger:

Jag kör en pi-hole på min. Har även byggt in en Zero I en SNES kontroll med blandade resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Är det Snes Zero från Sudomod du byggt?
https://www.sudomod.com/community-spotlight-prs-techs-snes-ze...

Köpte med en sån. Har byggt ihop den men fastnade sedan, blev aldrig av med att flasha ett minneskort!

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Är det Snes Zero från Sudomod du byggt?
https://www.sudomod.com/community-spotlight-prs-techs-snes-ze...

Köpte med en sån. Har byggt ihop den men fastnade sedan, blev aldrig av med att flasha ett minneskort!

Nej nej, min var mycket mer hackig hittade nån guide med pinouts för dosan och sen lödde jag fast dom direkt mot GPIO "hålen". Det blev sådär, vikten av hdmi kabeln var ingen höjdare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@xfade: 3an är lite rappare i menyerna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Testar att köra som Skycoin "miner"

Permalänk
Medlem

De som är i bruk nu är som följande:

Pi 3 - emulatorbox, Lakka
Pi 3 - mediaburk i köket, OSMC
Pi 1 - PVR-backend, Raspbian + TVHeadend

Utöver dem ligger en Pi och en Pi2 och skräpar i en låda. Den förstnämnda har alltid varit lite skum, SD-kortets filsystem blir korrupt efter en tids användande vad man än kör på den, så den hamnar på återvinningen när jag orkar ta mig dit. 2:an tänkte jag väl bygga en Pihole-box av vid tillfälle.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kör Homebridge med Telldus-addon för att styra belysning och sensorer. Kör även Unifi-controller där för nätverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder just nu en rpi3 för att kör MagicMirror, visa bla Kalender, väder och data från google fit.

Försökte ett tag (månader) använda en som musik spelare till systemet med en högtalare i varje rum men fick det inte att fungera tillfredställande så det blev tyvärr ersatt med en chromecast audio.

Permalänk
Medlem

Någon som har gjort något med IT-säkerhet med sin Raspberry PI? Typ för att säkra något i hemmet eller liknande?

Permalänk
Medlem

Samlar ohygliga mängder damm, och ser söt ut... Väl spenderade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bästa lekdatorn har lekt med dem sedan v1.

Kör ett par stycken just nu.
- webserver.
- logserver.
- monitorerings server.
- retropi

Visa signatur

format c: /q

Permalänk
Medlem

@mhj:
sätt upp en logserver som bara kan ta emot data. blocka allt utgående. Du kan logga allt som sker på ditt nät eller dina enheter.
du kan köra en crypto wallet. finns en uppsjö av bra tutorials

Visa signatur

format c: /q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dn0:

@mhj:
sätt upp en logserver som bara kan ta emot data. blocka allt utgående. Du kan logga allt som sker på ditt nät eller dina enheter.
du kan köra en crypto wallet. finns en uppsjö av bra tutorials

Nice kanske ska sätta upp en loggserver, det finns tutorials på det? Gör du något liknande eller? För är kanske inte sugen på att använda Pi-Hole och ta bort en del reklam då den inte verkar blockera reklam från allt som t.ex streamingtjänster och videos, t.ex tv4play.

Permalänk

Jag gör webapplikationer som kan styra GPIO pinnarna.

* Tomcat
* Java
* Pi4J
* Primefaces

KLART!

Permalänk

Jag hostar mitt företags hemsida på en cluster med 5 Raspberry Pi 3 B kort. De kör LAMP och är kylda med 5 Noctua NF-A4x10 fläktar

Visa signatur

Stationär:
i5 2500k @ 5 GHz | ASUS P8P67 PRO | ASUS STRIX OC GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 16 GB 2133MHz | Samsung 860 EVO 1 TB | Noctua NH-D15

Bärbar:
Dell G3 3579 | i7 8750H | GTX 1050 Ti | 32 GB DDR4 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av juliuscaesar1595:

Jag hostar mitt företags hemsida på en cluster med 5 Raspberry Pi 3 B kort. De kör LAMP och är kylda med 5 Noctua NF-A4x10 fläktar

Har du bilder på bygget? Vore kul o se

Permalänk
  • 2B som UniFi-controller

  • 2B som APCUPSD-server, alla andra enheter på samma UPS kör APCUPSD-klienter och stängs ner snyggt vid strömavbrott

  • 3B+ med RazBerry G5 och Domoticz som smart hem-controller

  • 3B+ som Plex-klient med RasPlex

Alla hallon sitter på DIN-skena i "serverhallen" med hjälp av detta chassi, utom Plex-klienten som sitter i ett KKSB-stålchassi.

Jag har övervägt att köra mer än en tjänst per hallon, men eftersom det komplicerar vid ominstallation och labbande, så har det inte blivit så. De kostar ju ändå inte så mycket...

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin