Råkade bli kund hos radiotjänst, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det är ju lite komiskt att ett företag som heter Radiotjänst har som en av deras främsta uppgifter att kontrollera tv-innehav, men fullkomligt struntar i om du har en radio liggandes

Skrivet av Lagerlöf:

För att det gällde radio också en gång i tiden kanske?

Inte så konstigt, då de flesta faktiskt får TV via Radiovågor

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av WillBjorG:

Varför inte ha en valbar abonnemangskostnad för kanalerna, likt alla andra tusen kanalpaket som finns där ute.
Betalar man får man titta, betalar man inte så får man inte tillgång till kanalerna.

Jag betalar tv-avgiften, men jag kan tycka det ska finnas en valmöjlighet.
Jag vill inte starta en ny hektisk diskussion, men kan förstå att man inte vill betala för något man inte använder.
Då ska man inte heller KUNNA använda de.

Sedan om åsikterna är vinklade eller inte låter jag vara osagt då jag själv är dåligt insatt. Dock tycker jag alla program på SVT har ett tråkigt upplägg, lite gråa i tonen kanske man kan säga. Man somnar av att titta.

(Detta är min åsikt)

Jag skulle väl säga att detta är precis så det borde vara, likt alla andra tvkanaler, inte påtvinga alla att betala något man inte använder sig av. Här; betala nu min mobilräkning! Nej men jag använder inte din mobil? Nej det vet jag… men du _kan_ ta den och ringa ett samtal! juuuusté!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har verkligen ingen respekt för svensk media överlag och har bra argument till varför dock nämner jag inte dem här. När dagen kommer då de tar tag i ordningen över orden som sägs för att hålla en neutral ton kommer jag uppskatta det mer än det jag gör idag. Det spelar ingen roll om det var Hitler eller Stalin som kom tillbaka från de döda, allt ska vara opartiskt i direktsändning eller program som du och jag måste betala för att se på. Borde inte folk gratulera ett parti som gör en enorm tillväxt? Skulle moderaterna eller Sossarna gjort en enorm comeback skulle det vara lyckligt och kanon! gör MP det - samma sak! alla glada, SD - nope. Det är detta jag menar, det spelar ingen roll vem det handlar om, det var en vinnare under Riksdagsvalet vilket var SD. Tycka vad man vill om deras politik men det är inte okej.

1. Det är omöjligt att göra en helt neutral valvaka, för att inte tala om totalt ointressant.

2. Så vitt jag vet gratulerades Jimmie i intervjun efter resultatet.

3. Eftersom du inte "nämner dem här" så antar jag att du själv inser att det är rätt kassa argument.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är inte hans TV.

Ser inte problemet

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Dom där är riktiga skojjare har jag hört, betala inte ett öre till dom. Kan inte förstå Sveriges lagar ibland, helt sjuka.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Bara ring upp och säga att du inte har kvar någon TV, alternativt inte har någon tv. (Beroende vad du sagt tidigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ringer så fort det blir måndag, kan inte förstå att ett företag får göra såhär mot privat personer. Om du har tio stycken tv apparater ståendes i garaget ska du betala för alla tio också då?

Företag...

Det är en instans av staten som driver in en tv-avgift som ska betalas av alla som äger en tv, då det finansierar public service (Typ SVT/SR1-2-3-4 etc).

Du betalar en avgift, om du har 2.000 tv-apparater skiter dem fullständigt i, har du en tv så har du tillgång till public service, I:E, betala licensen och sluta gnäll

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Absolut. Nyheter, samhällsdebatt/-granskning och sådana program (där ett visst mått av neutralitet/oberoende är viktigt) kan sändas i en kanal finansierad av licens (eller skatt), men sport, nöje etc. borde läggas i betal-/reklamkanaler. Kostnaden för TV-licensen skulle då bli en bråkdel av dagens.

Precis. SVT går stadigt allt längre ifrån den utbildande funktion de borde ha.

Program som LA Shrinks och Under samma tak är bara de senaste exemplena på deras populism. Slår man på LA Shrinks skulle det lika gärna vara TLC man kollade på.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Yorg:

1. Det är omöjligt att göra en helt neutral valvaka, för att inte tala om totalt ointressant.

2. Så vitt jag vet gratulerades Jimmie i intervjun efter resultatet.

3. Eftersom du inte "nämner dem här" så antar jag att du själv inser att det är rätt kassa argument.

1: Det är sant till viss del, men då ska även det jag nämnde tidigare, de trycka hårt mot andra med inte i stort sätt bara koncentrera sig på SD. Riksdagsvalet var bättre än EU. Det vill jag medge.

2: Möjligtvis av SVT men inte annan media.

3: Vi kan ta denna diskussionen via PM om du vill men inte öppet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

1: Det är sant till viss del, men då ska även det jag nämnde tidigare, de trycka hårt mot andra med inte i stort sätt bara koncentrera sig på SD. Riksdagsvalet var bättre än EU. Det vill jag medge.

2: Möjligtvis av SVT men inte annan media.

3: Vi kan ta denna diskussionen via PM om du vill men inte öppet.

1. Det var EU-valet, majoriteten av diskussionen handlade som redan sagt om Jobbik, Front National och andra högerextrema partier. SVT talade om SD's framgång och analyserade den, sen gratulerade de Jimmie. Var är det konstigt? Att andra människor, som inte var anställda av SVT, uttalade sig om andra saker (åt flera olika håll) kan du knappast beskylla SVT för.

2. Det är SVT vi talar om, jag skiter fullständigt i annan media eftersom det här är en tråd om TV-licensen och public service vara eller icke-vara.

3. Varför? Varför skulle du behöva dölja "bra argument"? Men skicka dem gärna.

Skrivet av pre-dator:

Precis. SVT går stadigt allt längre ifrån den utbildande funktion de borde ha.

Program som LA Shrinks och Under samma tak är bara de senaste exemplena på deras populism. Slår man på LA Shrinks skulle det lika gärna vara TLC man kollade på.

Håller inte med. SVT har alltid haft en blandning av sina program för att alla människor ska ha tillgång till både nyheter, samhällsinformation och underhållning.

Om du ser till tablån på Kunskapskanalen, SVT1, SVT2 och SVT24 så är det väldigt liten del som är "skräptv" som de exempel du tar upp. Den har dock alltid funnits, så som Dallas etc.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

De alla talar om i Sverige är ju SD, inte F! eller MP - eller varför inte ljugande S (okej, där pratar några om käbbel)? Moderaterna hade ju i alla fall koll på Sverige, de ljög inte när de bad oss öppna plånboken… Ju mer man matar "trollet" ju mer växer den.

Ingen pratar om hur otroligt galna MP är och framförallt F! - herre min gud! Där har ni de riktiga terroristerna, just för att de är dessa människor som är journalisterna och reportrarna, därav det vänstervridna SVT, Aftonbladet, Bonnier etc.

Låter som ZOG-bullshit. Bonnier äger högermedia. De har varit medlöpare till alliansens program på deras ledarsidor och debattsidor.

Alla sympatiserar inte med ditt parti, lika lite som Fi har något större stöd. Inte heller ställer sig Fi till nättrollens sida. Som 2-3%-parti är det generellt sett ointressant och diskuteras därför sällan. Det är ingen ute i stugorna i Sverige som är så fixerad över asylinvandring att de skulle få för sig att fälla regeringar på den frågan även de som röstade på partiet som så gjorde, och moderaterna som hade sån koll på Sverige möjliggjorde ju mer invandring och gjorde det lättare för utomeuropeiska medborgare att skaffa sig arbetstillstånd. MP är så galna att de inte bara sitter i regeringen utan har också tidigare samarbetat med tidigare regering i 8 år. Det var betydligt galnare med den oerfarna regeringen 2006 än något som kom efter. Inte finansierar de hatsidor heller. Gott om ledarskribenter pratar däremot om hur galna MPs förslag är trotts att de inte är 80-talets miljöpartister längre, men det missas väl lätt om man inte tar del av media.

Skavlan blev friad i både Norge och Sverige och följde alltså kraven på opartiskhet som finns i sändningstillstånden.

Alla dessa trådar om TV-avgift lockar alla sorters rättshaverister. Kanske dags att införa en ny regel på forumet?

Permalänk
Medlem

Vad har denna politiska diskussion med tråden att göra?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

För att det gällde radio också en gång i tiden kanske?

RIKAB bildades 1988, innan var det väl Televerket som skötte det. Således har avgiften bara gällt färg och svartvit TV medans Radiotjänst har skött det, men TV är etermedia det också. Radiolicens eller ljudradioavgift som det hette då skrotades 1978. 90 togs färgtillägget bort på TV-avgiften. Radioapparater hade haft avgifter sedan innan någon svensk radio hade börjat sändas. Bolaget som innehade sändningstillståndet (både rundradio och tv) mellan 1925 till 1957 hette just AB Radiotjänst. Radiotjänst var således namnet på bolaget som gjorde de första TV-sändningarna i Sverige, inklusive under den officiella starten. Allt detta hade du kunnat läsa dig till på RIKABs hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §1.6 & §8*

Låser tråden då den har spårat ur totalt (off topic och uppmaningar till brott). Observera att politik hör hemma i Övriga ämnen.

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...