Råkade bli kund hos radiotjänst, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Om det bara vore så väl.

Om den yngre generationen nu hade mer effektiva sätt att få information på så borde väl deras allmänbildning (inte enbart gällande Radiotjänst) inte vara låg, utan tvärt om?

Tror detta är ett ovanligt fall, alla jag känner i min ålder vet vad radiotjänst är och varför man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Var glad att ni slipper betala för klockradion.

Det är ju lite komiskt att ett företag som heter Radiotjänst har som en av deras främsta uppgifter att kontrollera tv-innehav, men fullkomligt struntar i om du har en radio liggandes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

Det är ju lite komiskt att ett företag som heter Radiotjänst har som en av deras främsta uppgifter att kontrollera tv-innehav, men fullkomligt struntar i om du har en radio liggandes

För att det gällde radio också en gång i tiden kanske?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tycker som tidigare skrivit inte om att man ska betala för saker som melodifestivalen, skavlan och andra nöjesprogram

Absolut. Nyheter, samhällsdebatt/-granskning och sådana program (där ett visst mått av neutralitet/oberoende är viktigt) kan sändas i en kanal finansierad av licens (eller skatt), men sport, nöje etc. borde läggas i betal-/reklamkanaler. Kostnaden för TV-licensen skulle då bli en bråkdel av dagens.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tycker som tidigare skrivit inte om att man ska betala för saker som melodifestivalen, skavlan och andra nöjesprogram

Och jag tycker inte att jag ska betala för alla sjukhus i Sverige för att jag nyttjar ju inte dom...........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Och jag tycker inte att jag ska betala för alla sjukhus i Sverige för att jag nyttjar ju inte dom...........

Nu är det inte så att man kan får ett plötslig behov av TV tittande som kan leda till döden om det inte tillfredsställes.

TV licensen på skatten tack.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Och jag tycker inte att jag ska betala för alla sjukhus i Sverige för att jag nyttjar ju inte dom...........

Om sjukhusen bara fanns för syns skull så skulle jag hålla med dig. Men nu är sjukhus faktiskt LIVSVIKTIGA. Det är däremot inte någon jävla melodifestival.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om sjukhusen bara fanns för syns skull så skulle jag hålla med dig. Men nu är sjukhus faktiskt LIVSVIKTIGA. Det är däremot inte någon jävla melodifestival.

Å andra sidan så är väl opartiskhet livsviktigt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Å andra sidan så är väl opartiskhet livsviktigt, eller?

Du gjorde en riktigt dum jämförelse mellan sjukhus och TV-avgift. Opartiskhet är väldigt viktigt, men det är inte melodifestivalen. Lägg ner den och sänk kostnaden för TV-avgiften.

Permalänk
Medlem

@amanito:

Anänder du bibliotek då?
Du är iaf med och betalar dem.

varje enskilt land behöver en nyhetskälla som förmedlar information och nyheter, som inte är politiskt vinklade. Håller du inte med så kolla hur det ser ut i Usa, med republikanska nyhetskanaler och demokratiska kanaler. Förmedlar liknande nyheter/ information men budskapet skiljer sig väsentligt.

ett annat exempel där politiska krafter har fått styra vinlkingen på nyheter är när Ryssland anföll Krim halvön. Där ryska invånare var övertygade att europeiska medier vinklade situationen, för övertyga folket att det var Rysslands fel, när det egentligen var Ukraina som var boven.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Och jag tycker inte att jag ska betala för alla sjukhus i Sverige för att jag nyttjar ju inte dom...........

För det är ju verkligen samma sak, nöje och hälsa. När ska folk börja tänka är ju frågan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

varje enskilt land behöver en nyhetskälla som förmedlar information och nyheter, som inte är politiskt vinklade.

Ja det är bra med opartiska nyhetsprogram där grävande journalister kritiskt granskar ledaren utan vinkling...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du gjorde en riktigt dum jämförelse mellan sjukhus och TV-avgift. Opartiskhet är väldigt viktigt, men det är inte melodifestivalen. Lägg ner den och sänk kostnaden för TV-avgiften.

Dum och dum, den skapar åtminstone arbetstillfällen vilka är minst lika viktiga som sjukhusen för detta lands överlevnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du gjorde en riktigt dum jämförelse mellan sjukhus och TV-avgift. Opartiskhet är väldigt viktigt, men det är inte melodifestivalen. Lägg ner den och sänk kostnaden för TV-avgiften.

Melodifestivalen gör nog ingen större skillnad på licenspengen (snarare kanske sänker den?) eftersom festivalen drar in väldigt mycket pengar. Så ditt argument där är väl inte så hållbart.

Vid stora sportevenemang så tar SVT in sponsorer för just det evenemanget, så även här tror jag du överskattar kostnaden.

Det som kostar pengar är det som inte drar in pengar, alltså samhällsinformation och nyhetsrapportering, de samhällsviktiga tjänsterna.

Så nej, jämförelsen håller.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yorg:

Det som kostar pengar är det som inte drar in pengar, alltså samhällsinformation och nyhetsrapportering, de samhällsviktiga tjänsterna.

TV4 la nyligen ner lokalnyheterna och det var ju troligen inte pga att de tjänade en massa på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TV4 la nyligen ner lokalnyheterna och det var ju troligen inte pga att de tjänade en massa på dem.

Precis, det var ju min poäng.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

@amanito:

Anänder du bibliotek då?
Du är iaf med och betalar dem.

varje enskilt land behöver en nyhetskälla som förmedlar information och nyheter, som inte är politiskt vinklade. Håller du inte med så kolla hur det ser ut i Usa, med republikanska nyhetskanaler och demokratiska kanaler. Förmedlar liknande nyheter/ information men budskapet skiljer sig väsentligt.

ett annat exempel där politiska krafter har fått styra vinlkingen på nyheter är när Ryssland anföll Krim halvön. Där ryska invånare var övertygade att europeiska medier vinklade situationen, för övertyga folket att det var Rysslands fel, när det egentligen var Ukraina som var boven.

Nej jag använder inte bibliotek. Och jo, SVT vinklar nyheter så in i helvete . Bara att googla och se hur SVT sprider desinformation.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Nej jag använder inte bibliotek. Och jo, SVT vinklar nyheter så in i helvete . Bara att googla och se hur SVT sprider desinformation.

Då har du googlat rätt kasst, bara letat sånt som stödjer din kränkthet eller paranoia.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av amanito:

Nej jag använder inte bibliotek. Och jo, SVT vinklar nyheter så in i helvete . Bara att googla och se hur SVT sprider desinformation.

Nu låter du lite väl hård, har du några exempel på det ? För det låter ju på dig som om de är som Nordkoreanerna och fungerar som en ren propagandamaskin, å andra sidan så är det ju ingen större skillnad på tvsändningarna nu jämfört med hur det var förra året fastän vi bytt regering så vad är SVT för i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inget intresse av kontemporära händelser. Jag ser inte på nyheter och läser inte tidningar, eftersom jag inte har något intresse för vad som händer i världen idag. Jag fångar naturligtvis upp "viktiga" händelser och personer ändå, men dom intresserar mig inte speciellt mycket. Det är mer att jag rycker mentalt på axlarna och slänger in informationen i den stora skithögen som är min hjärna, där den får ruttna och mögla.

Jag ser inte på TV. Jag ser på film, serier och jag lyssnar på musik. Men jag ser inte på TV. Jag anser att TV = passivt. TV är ett föråldrat medium för mig och jag väljer själv vad, var och när jag vill se en film eller ett avsnitt av en serie. Jag vill inte bli matad, det gör mig bara frustrerad och rastlös.

Så, nej, jag är varken intresserad av Radiotjänst eller skattefinansierad TV. Avveckling av ett passivt TV-medium? Ja tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Då har du googlat rätt kasst, bara letat sånt som stödjer din kränkthet eller paranoia.

Snarare du som inte vill inse sanningen och lever i din lilla egna bubbla som förr eller senare kommer spricka.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av amanito:

Nej jag använder inte bibliotek. Och jo, SVT vinklar nyheter så in i helvete . Bara att googla och se hur SVT sprider desinformation.

Aaaaaamen!

https://www.youtube.com/watch?v=RCcTOMoLOIs

Detta är alltså helt okej att säga? Om och Om igen? Nja… ta radiotjänst och ptja.. tror ni förstår..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XHI:

Aaaaaamen!

https://www.youtube.com/watch?v=RCcTOMoLOIs

Detta är alltså helt okej att säga? Om och Om igen? Nja… ta radiotjänst och ptja.. tror ni förstår..

Du vill alltså att de ska ljuga istället ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av mrqaffe:

Du vill alltså att de ska ljuga istället ?

De alla talar om i Sverige är ju SD, inte F! eller MP - eller varför inte ljugande S (okej, där pratar några om käbbel)? Moderaterna hade ju i alla fall koll på Sverige, de ljög inte när de bad oss öppna plånboken… Ju mer man matar "trollet" ju mer växer den.

Ingen pratar om hur otroligt galna MP är och framförallt F! - herre min gud! Där har ni de riktiga terroristerna, just för att de är dessa människor som är journalisterna och reportrarna, därav det vänstervridna SVT, Aftonbladet, Bonnier etc.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Aaaaaamen!

https://www.youtube.com/watch?v=RCcTOMoLOIs

Detta är alltså helt okej att säga? Om och Om igen? Nja… ta radiotjänst och ptja.. tror ni förstår..

Vad är problemet? Det reportrarna (SVT) säger är högerpopulistiska, främlingsfientliga och höger/vänsterextremistiska partier, det är ju en korrekt beskrivning and de partier de talar om vilket de flesta av partierna inte ens hymlar om?

Att sedan gäster i studion (som Birgitta Ohlsson[FP]) uttrycker sig starkare, är det SVT's fel? De låter ju alla partier komma till tals, jag förstår inte hur ni kan få det till att det är hårdvinklat?

Skrivet av XHI:

De alla talar om i Sverige är ju SD, inte F! eller MP - eller varför inte ljugande S (okej, där pratar några om käbbel)? Moderaterna hade ju i alla fall koll på Sverige, de ljög inte när de bad oss öppna plånboken… Ju mer man matar "trollet" ju mer växer den.

Ingen pratar om hur otroligt galna MP är och framförallt F! - herre min gud! Där har ni de riktiga terroristerna, just för att de är dessa människor som är journalisterna och reportrarna, därav det vänstervridna SVT.

Errr, har du ens följt nyheterna? Det talas rätt mycket om KU's kritik mot regeringen och Romson har ju fått väldigt mycket kritik för sin båt etc. Väljer du att bara se ena sidan?

Nyansera er, försök att tänka utanför den lilla boxen. SVT gör ett riktigt bra jobb att hålla sig nyanserade. Är det perfekt? Kan något någonsin vara det? De bjuder åtminstone in alla sidor och låter dem tala. Att vissa blir mer kritiserade än andra för att de gör konstiga saker eller kommer med märkliga uttalanden är väl fullt naturligt? Precis som Jimmie Åkessons spån till svärmor som aldrig lyckats svara ordentligt på en viktig fråga eller Romsons märkliga uttalanden om medelhavet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Yorg:

Vad är problemet? Det reportrarna (SVT) säger är högerpopulistiska, främlingsfientliga och höger/vänsterextremistiska partier, det är ju en korrekt beskrivning and de partier de talar om vilket de flesta av partierna inte ens hymlar om?

Att sedan gäster i studion (som Birgitta Ohlsson[FP]) uttrycker sig starkare, är det SVT's fel? De låter ju alla partier komma till tals, jag förstår inte hur ni kan få det till att det är hårdvinklat?

Errr, har du ens följt nyheterna? Det talas rätt mycket om KU's kritik mot regeringen och Romson har ju fått väldigt mycket kritik för sin båt etc. Väljer du att bara se ena sidan?

Nyansera er, försök att tänka utanför den lilla boxen. SVT gör ett riktigt bra jobb att hålla sig nyanserade. Är det perfekt? Kan något någonsin vara det? De bjuder åtminstone in alla sidor och låter dem tala. Att vissa blir mer kritiserade än andra för att de gör konstiga saker eller kommer med märkliga uttalanden är väl fullt naturligt? Precis som Jimmie Åkessons spån till svärmor som aldrig lyckats svara ordentligt på en viktig fråga eller Romsons märkliga uttalanden om medelhavet.

Att SVT tar in stolpskottet alexandra pascalidou är ett mysterium. "Gästerna" borde även sagt att SD samt alla de andra "mörka nazistkrafterna" gör ett fantastiskt val! Lämna era åsikter åt sidan och välj opartiska ord, det är detta jag vill se mer av. Ungefär som Marcus Oscarsson på Bonnier (TV4) har sagt många gånger under morgonsoffan eller sena kvällar. Fantastisk journalist!

Nog pratar de om F! och MP men inte i den mån som kan kontra de mörka krafterna.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Att SVT tar in stolpskottet alexandra pascalidou är ett mysterium. "Gästerna" borde även sagt att SD samt alla de andra "mörka nazistkrafterna" gör ett fantastiskt val! Lämna era åsikter åt sidan och välj opartiska ord, det är detta jag vill se mer av. Ungefär som Marcus Oscarsson på Bonnier (TV4) har sagt många gånger under morgonsoffan eller sena kvällar. Fantastisk journalist!

Nog pratar de om F! och MP men inte i den mån som kan kontra de mörka krafterna.

Du fattar att många av gästerna som talar om rasism är politiker från KD/FP etc va? Pascalidou är väl med för att hon är politiskt insatt i sydeuropeiska politiken skulle jag tro.

Att du blandar in SD när de egentligen talar om Jobbik, UKIP, DF, Front National etc talar väl sitt tydliga språk, du tror att den här klippningen är representativ och visar hur synd det är om Jimmie och gänget. Det är det inte, det handlar om EU-valet.

Sen tycker jag att det är självklart att folk vid en sändning om ett politiskt val färgas av sina politiska åsikter, ser inte hur det skulle kunna undvikas. Jimmie och Kristina var även de med i samma studio och blev intervjuade, konstigt nog ville de inte ha med det i den här gråtvideon.

När det gäller den nuvarande rapporteringen så verkar du ha en väldigt skev bild. Den har dominerats senaste tiden av KU-kritiken och innan den Romsons uttalanden om Medelhavet. Fi får ju inget utrymme alls för tillfället så det borde väl du vara glad för?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Varför inte ha en valbar abonnemangskostnad för kanalerna, likt alla andra tusen kanalpaket som finns där ute.
Betalar man får man titta, betalar man inte så får man inte tillgång till kanalerna.

Jag betalar tv-avgiften, men jag kan tycka det ska finnas en valmöjlighet.
Jag vill inte starta en ny hektisk diskussion, men kan förstå att man inte vill betala för något man inte använder.
Då ska man inte heller KUNNA använda de.

Sedan om åsikterna är vinklade eller inte låter jag vara osagt då jag själv är dåligt insatt. Dock tycker jag alla program på SVT har ett tråkigt upplägg, lite gråa i tonen kanske man kan säga. Man somnar av att titta.

(Detta är min åsikt)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XHI:

De alla talar om i Sverige är ju SD, inte F! eller MP - eller varför inte ljugande S (okej, där pratar några om käbbel)? Moderaterna hade ju i alla fall koll på Sverige, de ljög inte när de bad oss öppna plånboken… Ju mer man matar "trollet" ju mer växer den.

Ingen pratar om hur otroligt galna MP är och framförallt F! - herre min gud! Där har ni de riktiga terroristerna, just för att de är dessa människor som är journalisterna och reportrarna, därav det vänstervridna SVT, Aftonbladet, Bonnier etc.

Men klippet du länkar till berör EU valet och de kommenterar främst utländska partier och inte SD i Sverige.
NPD står ju för Nationaldemokratische Partei Deutschlands, NPD https://npd.de/
Antikapitalism från höger är det fösta de visar på sin hemsida och Udo Voigt som representant i EUparlamentet som hävdat att människor har olika värde och pratat rasbiologi när han tidigare var partiledare....
Gyllene Gryning är öppet rasistiska nationalister.
http://www.xryshaygh.com/?/en/

Det är de partierna som kommenteras så vad är det för konstigt med att de kallas högerextremister ? Jag skulle bli orolig om SVT inte kallade dem för vad de själva hävdar att de är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Yorg:

Du fattar att många av gästerna som talar om rasism är politiker från KD/FP etc va? Pascalidou är väl med för att hon är politiskt insatt i sydeuropeiska politiken skulle jag tro.

Att du blandar in SD när de egentligen talar om Jobbik, UKIP, DF, Front National etc talar väl sitt tydliga språk, du tror att den här klippningen är representativ och visar hur synd det är om Jimmie och gänget. Det är det inte, det handlar om EU-valet.

Sen tycker jag att det är självklart att folk vid en sändning om ett politiskt val färgas av sina politiska åsikter, ser inte hur det skulle kunna undvikas. Jimmie och Kristina var även de med i samma studio och blev intervjuade, konstigt nog ville de inte ha med det i den här gråtvideon.

När det gäller den nuvarande rapporteringen så verkar du ha en väldigt skev bild. Den har dominerats senaste tiden av KU-kritiken och innan den Romsons uttalanden om Medelhavet. Fi får ju inget utrymme alls för tillfället så det borde väl du vara glad för?

Jag har verkligen ingen respekt för svensk media överlag och har bra argument till varför dock nämner jag inte dem här. När dagen kommer då de tar tag i ordningen över orden som sägs för att hålla en neutral ton kommer jag uppskatta det mer än det jag gör idag. Det spelar ingen roll om det var Hitler eller Stalin som kom tillbaka från de döda, allt ska vara opartiskt i direktsändning eller program som du och jag måste betala för att se på. Borde inte folk gratulera ett parti som gör en enorm tillväxt? Skulle moderaterna eller Sossarna gjort en enorm comeback skulle det vara lyckligt och kanon! gör MP det - samma sak! alla glada, SD - nope. Det är detta jag menar, det spelar ingen roll vem det handlar om, det var en vinnare under Riksdagsvalet vilket var SD. Tycka vad man vill om deras politik men det är inte okej.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 