Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

Här det någon som vet
1 Spelar det någon roll vad man själv har för försäkring om den andra är vållande. Med tanke på hur det regleras.
2 vad gör man på plats när detta händer? Själv har jag ingen aning...har säkert vetat men sånt glömmer jag bort.

1. ) Nej
2.) Polisanmälan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Modellören:

Här det någon som vet
1 Spelar det någon roll vad man själv har för försäkring om den andra är vållande. Med tanke på hur det regleras.
2 vad gör man på plats när detta händer? Själv har jag ingen aning...har säkert vetat men sånt glömmer jag bort.

Olika försäkringsbolag kan vara olika nitiska att jaga det andra bolaget.
På plats så ska man dokumentera olyckan och ta alla uppgifter, försäkringsbolagens skadeanmälan är bra att ha med eller som mall, https://www.motormannen.se/common/docs/M-forsakring/Skadeanma...
är man osäker eller om det blir "otrevlig stämning" eller man märker nått skumt tex misstänker droger eller olaglig bil, typ korden syns på däcken så tillkalla polisen i stället för att "bråka själv"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Hade dom samma försäkringsbolag?
Annars är det sällan så att försäkringsbolaget som står för den icke vållandes sida går med på det, då det kostar pengar för dom. Det är alltid den vållande / den vållandes försäkringsbolag som får stå för alla skadorna vanligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

minns inte men inte omöjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Här det någon som vet
1 Spelar det någon roll vad man själv har för försäkring om den andra är vållande. Med tanke på hur det regleras.
2 vad gör man på plats när detta händer? Själv har jag ingen aning...har säkert vetat men sånt glömmer jag bort.

1. Nej normalt inte. Alltid vållande som betalar via sin försäkring (om försäkring saknas träder trafikförsäkringsföreningen in).
2. Fyller i en sån här eller motsvarande http://www.lansforsakringar.se/globalassets/jamtland/dokument...

Kom ihåg att aldrig bli ovän med den man har kolliderat med. Ni vinner inget på det och ni behöver inte komma fram till vems fel det är, ni ska bara beskriva vad som har hänt så får försäkringsbolagen slåss med varandra.
Kan ni inte komma överens kan det vara en klok ide att ringa dit polis.

Edit: Alla har väl en smartmobil nu för tiden så det kan underlätta för alla inblandade att ta en bild på situationen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

2.) Polisanmälan

Det ska ses som en sista utväg. Då de har bättre för sig än att dokumentera allt från dörruppslag till parkeringsskador.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Snor din tråd lite men tänkte kolla en sak. Lånade grannens bil häromdagen. Stod parkerad utanför huset och när jag kommer tillbaka är det repor vid framlyktan som om någon dragit en jacka över den eller något. Hur funkar det med försäkring? Problemet är nämnligen att det är en väldigt exklusiv bil.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det är inte alltid sant...

morsan fick ta det på sin egen försäkring när hon blev påkörd på liknande sätt av en person som övningskörde.

försäkringsbolaget (länsförsäkringar) insisterade på att det skulle gå på den försäkringen som var bäst dvs pga att hon hade helförsäkring och sketbilen de åkte i bara trafikförsäkring blev hon tvungen att ta det på sin egen...

dock så gick pappan som övningskörde med sin grabb med på att punga ut för självrisken ändå. tror den var 3500 eller något liknande.

nackdelen är väl att hon nu får ge högre pris för sin försäkring trots att det inte äns var hon som orsakat olyckan...

Nej så fungerar det inte, inte om det är klart att det var den andres fel och inte en själv, det är den som gjort fel som går på dennes trafik-försäkringen och inte helförsäkring (hel är brand, stöld och vagn etc etc och täcker ens egna bils skador om man själv gjort fel).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Snor din tråd lite men tänkte kolla en sak. Lånade grannens bil häromdagen. Stod parkerad utanför huset och när jag kommer tillbaka är det repor vid framlyktan som om någon dragit en jacka över den eller något. Hur funkar det med försäkring? Problemet är nämnligen att det är en väldigt exklusiv bil.

Det beror på bolag/villkor, tex så kan man ju ha förbundit sig att bara köra bilen själv för att få lägre premie, ni får helt enkelt kolla i villkoren eller fråga försäkringsbolaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på bolag/villkor, tex så kan man ju ha förbundit sig att bara köra bilen själv för att få lägre premie, ni får helt enkelt kolla i villkoren eller fråga försäkringsbolaget.

Jo det är alltid en möjlighet. Problemet är ju också att den inte var körd utan var stillastående. Får se hur det går, tack för snabbt svar

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på bolag/villkor, tex så kan man ju ha förbundit sig att bara köra bilen själv för att få lägre premie, ni får helt enkelt kolla i villkoren eller fråga försäkringsbolaget.

Dock verkar det ju som att bilen var parkerad och då kör ju ingen bilen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Dock verkar det ju som att bilen var parkerad och då kör ju ingen bilen?

Skickades från m.sweclockers.com

Man bör som sagt kolla villkoren, speciellt om det är nån hobby eller dyr bil med typ en klubbförsäkring så kan det påverka, har själv en gammelbil och den får tex inte användas till annat än rena nöjesturer och ingen under 24 får köra den, den skulle alltså få sänkt ersättning om man tar den till jobbet och råkar ut för en skada när den är parkerad där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Japp! Men funderar på en sak till. Låt oss säga de lackerar om hela bilen (HOPPAS) Tror ni att jag kan få byta färg? Färgen jag har nu är snyfg men vill hellre än annan

Nja, troligtvis inte, men det hindrar dig ju inte från att ringa firman som lackar om bilen och fråga vad dom ska ha för att göra det.